Hur stor hage?

Sv: Hur stor hage?

Sommar eller vinterhagar ?

Till sommarhagar vill jag ha 1 hektar per stor häst, ponnyer kan jag gå ned till 0,5 hektar per häst. Vinterhagar kan jag göra mindre.

Vinterhage tänkte jag på, glömde bort att skriva det.

Har lite fler frågor. Hur stor box kräver en stor häst resp. ponny?
Hur högt tak bör det vara för en stor häst i stallet?

Tack så mycket:bow:

Jag hittade dock inget om storlek på hagarna, vad rekommenderar ni som ev. har egna stall?

Det är så att jag ska kolla på hästgård där det finns 5 boxar i olika storlekar men jag tyckte att hagen verkade vara så liten för att ha 5 hästar i, 1500 kvm bara, är det lite? Det låter litet tycker jag.

Tacksam för snabba svar då jag ska dit imorrn(måndag).

Ja, det låter väldigt lite tycker jag. En hektar är 10.000 kvadrat meter.

Finns minst två sätt att se på detta med vinterhage och bägge går ut på att erbjuda hästarna en bra miljö.

Antingen så har man en mindre hage som är väldränerad och hårdgjord (grus, flis, paddex...) eller så har man en större naturhage som man kör som "ranchdrift". Det innebär att man ser till att foder-, vatten- och viloplatser flyttas vid behov så att de inte trampas sönder och blir kladdiga.

Bägge sätten är arbetskrävande på sitt sätt. Antingen mockar man om man har en liten "rastgård" eller så flyttar man foder och viloplatser. Vilken man väljer beror på de lokala förutsättningarna och hur kalkylen rent ekonomiskt ser ut för just din gård.

Minst 7-8 hektar anser jag. Själv hade jag inte tagit in mer än 1 häst/2 hektar på egen mark. För markens skull men ffa för hästarnas skull.

Tack för era svar.

Okej då var det som jag misstänkte alltså. Ska kolla om det finns mer mark att tillgå. Ska strax åka dit, det ska bli så spännande så:)

Liknande trådar

Anläggning Kan man ploga eller harva en hästhage om den blir för hårt trampad eller måste hästarna isåfall gå i annan hage en tid?
2
Svar
27
· Visningar
1 928
Senast: fejko
·
Hästmänniskan Är jag för stor för d-ponny?? Är ca 172 och väger ca 68 kg.
Svar
13
· Visningar
1 275
Senast: liiinnea
·
Anläggning Upplever att det är ungefär så de flesta hästgårdar häromkring (norra VB) ser ut. Små rutor till hagar och någon enstaka liten gräshage...
2
Svar
30
· Visningar
695
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama