Hur stor elförbrukning är normalt?

Vilken kul räkning det här blir om det ska fortsätta, eller bli ännu värre… 🙃

0CD55EF7-652E-476F-88ED-3CCCF9D09CEF.jpeg
 
64 kvm, direktverkande el + luftvärmepump. Luftvärmepumpen sköter värmen, inställd på 18 grader, pannan sköter vattnet.
förbrukar allt mellan 10-30 kWh/dygn. Omr. 4. Kommer att gå åt mkt nu i dec, Det blir dyrt det här i vinter.
 
Köpte nytt årskort för friskvårdsbidraget på Fyrishovsbadet förra veckan, ser så fram emot att åka dit efter helgen och bara njuta av det varma vattnet och bastun. 😍
Ledig vecka i övrigt så jag kommer elda varmt hemma nu när kyla blir tvåsiffrig och priserna höga.
 
Fick min elräkning igår, 1152 kWh i december.
Gör inte så mkt mer än o kanske kollar på tv, vägrar frysa ihjäl m 14 grader inne o lagar mat inte ens varje dag.
Tyvärr elelement i stugan jag hyr, enda värmekällan.
4253 kr fattigare utöver hyran på 7700.
 
Vår förbrukning hamnade för första gången precis under 20 000kwh. För bara några år sen hade vi över 30 000! Men det har krävt en del stora investeringar. Förhoppningsvis sätter vi in en kamin till nästa vinter och kan få ner förbrukningen lite till.
 
Också nöjd. Inga investeringar, bara frånkoppling av alla radiatorer (som är huvudsaklig uppvärmningskälla). Och en massa andra sparåtgärder, men inga ”investeringar”.

Visa bifogad fil 109750

Oj, vilken skillnad!

Vi gjorde av med 1080 kWh i december jämfört med 1270 kWh i december 2021, så ingen revolutionerande minskning. Å andra sidan gjorde vi några justeringar för några år sedan och har successivt minskat förra husägarens 16000 kWh per år till mindre än hälften.
 
1938 kwh i dec. Är lyckligt ovetande om fakturans storlek då Eon inte lagt in den än.
Också eon, och har inte heller fått min faktura ännu. Men det är ju skönt att man vet förbrukningen för då har man ju ett hum om vad summan blir i alla fall. Mitt mål var att hålla mig under 1000 kWh, och det lyckades ju... :up: Så...nu får vi se vad elpriset blir i januari...och februari...osv osv osv. Och om det där elstödet dyker upp i februari...?
 
Landade på ca 1700kWh, siktade på 1500kWh men vi hade snorkallt i flera veckor så det blev som det blev trots att vi eldade hela tiden..

Dec 2021 var på 2100kWh.
 
9062 kWh under 2022, jämfört med 11752 föregående år. Nöjd! Mycket mer än så här kan jag inte snåla utan att göra någon ändring. Nästa år blir det förhoppningsvis en ny panna, och eftersom den nuvarande har 20 år på nacken så kommer det nog att göra sin beskärda del för förbrukningen.
 
Också eon, och har inte heller fått min faktura ännu. Men det är ju skönt att man vetj förbrukningen för då har man ju ett hum om vad summan blir i alla fall. Mitt mål var att hålla mig under 1000 kWh, och det lyckades ju... :up: Så...nu får vi se vad elpriset blir i januari...och februari...osv osv osv. Och om det där elstödet dyker upp i februari...?
Jag vägrar frysa eller sitta i mörker,så jag har bara kört på,bara o bet o se glad ut.
 
Vi hade 1212 kWh i dec jämfört med 1831 förra året. Har inte fått fakturan än men tror att vårt timpris hamnade ungefär samma som det rörliga. Vi var bortresta en vecka vilket såklart var positivt för förbrukningen men negativt för timpriset.

Totalt 10020 kWh 2022 jämfört med 12850 kWh 2021. Och då var det egentligen bara andra halvan av året som vi aktivt försökte minska förbrukningen. Så borde ju kunna komma under 10 000 kWh under 2023 iaf 😅
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp