Hur stor elförbrukning är normalt?

Men en dator? Kan den och en router verkligen dra så mycket?

I förra tråden vill jag minnas att du/vi konstaterade att det var dina datorrelatetade prylar (externa hårddiskar och annat?) som stod på dygnet runt som var mest misstänkt.

Men jag kan förstås blanda ihop dig med någon annan 🙂
 
Rörliga elnätet låter ju som rörlig elnätsavgift. Men som sagt, det ska ju vara samma antal kWh som för elförbrukningen. Förutsatt att båda är månadsfakturor...?
Nej, en är 2 månader och en är per månad. Så jag plussar alltså inte 130+130? Eller är 130 kWh/månad? Arrgh. Mitt huvud värker.
 
I förra tråden vill jag minnas att du/vi konstaterade att det var dina datorrelatetade prylar (externa hårddiskar och annat?) som stod på dygnet runt som var mest misstänkt.

Men jag kan förstås blanda ihop dig med någon annan 🙂

Heh, nej det var definitivt mig. Kommer ha en hel del interna men 4 fyra externa (7TB) är kopplade till den. Ska definitivt fixa ett grenuttag så jag kan stänga av allt när jag inte är hemma. Så det inte står på stand-by.
 
Nej, en är 2 månader och en är per månad. Så jag plussar alltså inte 130+130? Eller är 130 kWh/månad? Arrgh. Mitt huvud värker.

Det förklarar saken. Då har du haft en elförbrukning på 130 kWh ena månaden och 90 kWh andra månaden. Och betalat nätavgift för 2 månader på en gång =240 kWh.
Med andra ord har du förbrukat 130 kWh, vilket inte är orimlig med stationär dator igång 24/7 som jag antar att du använder en del också.
 
Elräkningen för november har kommit, 2200 kWh. Vattenburet system (som värms upp med direktverkande el). I slutet av månaden (var det 29/11 kanske) så installerades äntligen vår luftvärmepump! Har lite strul med elementen på nedervåningen, vissa går inte riktigt att stänga av utan ventilen verkar vara helt öppen trots att man bara vrider minimalt.

I övrigt så är vi två vuxna och två små barn, vill inte ha för kallt hemma med tanke på barnen. Termometern står vid fönstret och den brukar visa runt 18,8 grader, tempen på larmet (vid taket) säger runt 21 så sanningen är nog någonstans mitt emellan det.

Är det orimligt hög elförbrukning? Hur mkt mer el drar det att elementena på jämför mer avstänga? Varmvattnet går hela vägen fram till elementen oavsett (det känner man på röret som ligger i golvet, det är varmt oavsett temp på elementet).

Är nervös inför kommande elräkningar, samtidigt som jag inte orkar leva i mörker och utan att duscha - om ni förstår vad jag menar.
 
Elräkningen för november har kommit, 2200 kWh. Vattenburet system (som värms upp med direktverkande el). I slutet av månaden (var det 29/11 kanske) så installerades äntligen vår luftvärmepump! Har lite strul med elementen på nedervåningen, vissa går inte riktigt att stänga av utan ventilen verkar vara helt öppen trots att man bara vrider minimalt.

I övrigt så är vi två vuxna och två små barn, vill inte ha för kallt hemma med tanke på barnen. Termometern står vid fönstret och den brukar visa runt 18,8 grader, tempen på larmet (vid taket) säger runt 21 så sanningen är nog någonstans mitt emellan det.

Är det orimligt hög elförbrukning? Hur mkt mer el drar det att elementena på jämför mer avstänga? Varmvattnet går hela vägen fram till elementen oavsett (det känner man på röret som ligger i golvet, det är varmt oavsett temp på elementet).

Är nervös inför kommande elräkningar, samtidigt som jag inte orkar leva i mörker och utan att duscha - om ni förstår vad jag menar.
Direktverkande el drar mycket.. Det låter inte helt omöjligt nej.
 
Alltså man får ju lite ont i magen när elen kostar 300 kr för ett enskilt dygn, som jag inte gjort något särskilt på. Håller tummarna för mildväder 🙃
Eller hur. Vi hade ca 350 kr i torsdags, vi var inte ens hemma då.. Jo, jag var hemma på kvällen i och för sig. Men tittade inte på tv eller lagade mat eller nånting.

Har 18,5 grader inne, är inte jättesugen på att sänka mer..
 
Eller hur. Vi hade ca 350 kr i torsdags, vi var inte ens hemma då.. Jo, jag var hemma på kvällen i och för sig. Men tittade inte på tv eller lagade mat eller nånting.

Har 18,5 grader inne, är inte jättesugen på att sänka mer..
Vi hade 13.4 grader i köket igår. Det är det varmaste rummet i huset 🥶 Elementen ställda på samma som i oktober, då använde vi ca 970 kWh...
 
Efter den här tråden så är jag helt säker på att jag aldrig vill bo i hus. 😅
Jag och mitt hus förbrukar ungefär en 4'edel av elen som går åt i ts hus under den kalla halvan av året, så hus är inte per automatik jättedyrt med el.

Skillnaden i vad som går åt mellan oktober och november är ca 7 kwh/dag. Orsaken torde vara i första hand luftvärmepumpen, som ju drar mer när det blir kallare. Novemberkostnad/dygn låg på ca 50 kr. (Tillägg: Alla avgifter etc ingår alltså i de 50 kronorna)
Vägrar frysa där jag bor, så jag håller helst runt 22 grader inne och definitivt inte under 20.
 
Vi hade 13.4 grader i köket igår. Det är det varmaste rummet i huset 🥶 Elementen ställda på samma som i oktober, då använde vi ca 970 kWh...
Hade 13,8 grader i köket vid uppstigning nyss men kör med elementen helt avslagna, endast luftvärmepump inställd på sådär 18 grader och nu är braskaminen tänd. Hoppas klara decemberräkningen under 6-7000 kr, så 1500 kWh får det nog inte överstiga.
 
Åh fy! Det låter inte speciellt behagligt..

Nä, men man vänjer sig. Jag tänker i alla fall att det är behagligare att frysa en stund varje dygn än att inte kunna betala sina räkningar. Resten av hushållet avvaktar dock hemskt gärna med att gå upp tills braskaminen varit tänd någon timme eller två.
Jag håller med om att man vänjer sig. Vi har vår luftvärmepump helt avstängd mellan kl 22 och 04 just nu (när det inte var så här kallt var den helt avstängd tills jag steg upp). Jag stiger upp kl 5:30 på vardagarna, och då brukar det ha hunnit bli ca 15 grader. Numera tycker jag att 18 grader är rätt varmt.... :D
 
Efter den här tråden så är jag helt säker på att jag aldrig vill bo i hus. 😅
Haha! Förstår det, det är ju en skräcktråd ibland 😅 Men, det går ju att välja ett snålt hus, och inte bo större än man behöver. Varje onödig kvadratmeter att värma kostar ju.

Uppvärmningen var en jätteviktig aspekt för oss när vi köpte hus i våras, vi var helt inriktade på bergvärme, fjärrvärme eller jordvärme (som vårt hus hade). Och att det skulle finnas kamin eller möjlighet att installera. Extra plus att det finns möjlighet till solceller framöver med sadeltak och söderläge. Hus med direktverkande el och luft-luft valde vi bort redan från hemnet.
 
Var termostat visar ocksa kring 13 grader nar varmen inte ar pa - varmen slogs pa 07.30 och visar nu 20 min senasre 13.5. Jag vet inte om jag litar pa den dock, for aven om det inte kanns varmt direkt, sa tycker jag inte det kanns sa kallt som 13 grader heller?
Vi satter temperaturen pa 18 grader, men jag tror temperaturen varierar mycket i huset - termostaten sitter i en stor oppen trapphall utan element, sa rummen som ar mindre + med element blir varmare.. men det ar en kylig vinter - nu har vi enligt vaderlek minusgrader varje natt och bara ett par pluisgrader de narmsta 10 dagarna...
 
Jag bor i ett nyligen helrenoverat hus i område 4.
Skorsten ej driftsatt än efter detta, fortfarande arbete kvar, och all värme är vattenburen.

Har 75kvm bottenyta med golvvärme och loft över ca 1/3 av den ytan.
Har två olika zoner och håller 19 grader i badrummet (förhindra fuktskador) och 17-18 i resten av huset.

Värmepump redo att installeras, men än så länge har all värme och allt varmvatten körts med hjälp av en elpatron.
Utöver huset har jag en mindre sadelkammare som håller 15 grader med hjälp av en fläkt, vi har en maskinhall med gamla lysrör, egen brunn och eget avlopp. Jag har även hållit en bod på 12 grader med hjälp av ett oljeelement, men den är nu såld.

Det ska bli intressant att se skillnaden när luft/vattenpump är i drift.
Vår förbrukning nu har varit:
Sept: 921
Okt: 1129
Nov: 1688

Den temperatursänkning vi haft senaste månaden har gett stor påverkan.
Nu har värmepumpen varit igång ett par dagar.
Fredagens höga förbrukning beror på -10 och en del strul när vi skulle starta upp pumpen.
Jämför man gårdagen med måndag så har vi samma förbrukning trots 10 graders skillnad, två personer hemma och tvättmaskin och annat kördes under gårdagen.

Jag är nöjd. :D
 

Bifogade filer

  • 319044601_689038512879033_5745434943231004394_n.png
    319044601_689038512879033_5745434943231004394_n.png
    19,9 KB · Visningar: 24

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp