Hur stor elförbrukning är normalt?

Men en dator? Kan den och en router verkligen dra så mycket?
Men är du säker på att elen verkligen ingår? Vi betalade det på samma faktura men det varierade ju på fakturorna. På vår faktura fanns avgift, kall/varmvatten och hushållsel specat. Allt utom avgiften varierade.
 
Haha jaa, det har vi 😂
Så nere är okej värme, men kallt uppe pga inget vattenburet där 😂
Men dragit ner en grad till. Hoppas på att det ger något.

Då låter det helt plötsligt rimligare :D

Full fräs på elementen i vattenburet system är rätt ja! Full fräs på direktverkande där uppe blir dyrt :p (men det lär ni ju inte ha om det är kallt)
 
Men är du säker på att elen verkligen ingår? Vi betalade det på samma faktura men det varierade ju på fakturorna. På vår faktura fanns avgift, kall/varmvatten och hushållsel specat. Allt utom avgiften varierade.

Jag får separata elförbrukning/elnätsfakturor. Ellevio och göta energi.

Men man räknar alltså ihop den rörliga avgiften/fasta nätavgiften med elförbrukningen och delar med 12 för att fram faktiska elkostnader och förbrukning?
 
Jag får separata elförbrukning/elnätsfakturor. Ellevio och göta energi.

Men man räknar alltså ihop den rörliga avgiften/fasta nätavgiften med elförbrukningen och delar med 12 för att fram faktiska elkostnader och förbrukning?

Det beror ju på vad du vill räkna ut. Dina totala elkostnader per månad är vad du beskriver ovan.

Att man får separata fakturor för förbrukning och elnät spelar ingen roll, antal kWh ska vara desamma på båda.
 
Men en dator? Kan den och en router verkligen dra så mycket?

Kort svar: ja. Att släcka ledbelysning och liknande är att sila mygg om man har datorn stående igång ändå. Vad har du för effekt på den?

Jag får separata elförbrukning/elnätsfakturor. Ellevio och göta energi.

Men man räknar alltså ihop den rörliga avgiften/fasta nätavgiften med elförbrukningen och delar med 12 för att fram faktiska elkostnader och förbrukning?

På din förbrukningsfaktura står exakt hur mycket du har förbrukat för perioden. Och ja, du måste ju lägga ihop förbrukningskostnad och nätkostnad för att veta vad du lägger på el. Varför dela med 12? Har du årsfaktura?

Vi (2 pers i en trea) förbrukar strax över 200 kWh/mån sommartid och ca 300 kWh/mån vintertid. Nya vitvaror, det som drar huvuddelen här är matlagning. Vintertid måste handdukstorken vara igång en stund varje dag för att badrummet ska torka upp ordentligt, och den thailändska katten har en värmedyna. Plus att vi lagar något mer varm mat när det är som kallast ute, jämfört med högsommaren med mycket sallader.
 
Det beror ju på vad du vill räkna ut. Dina totala elkostnader per månad är vad du beskriver ovan.

Att man får separata fakturor för förbrukning och elnät spelar ingen roll, antal kWh ska vara desamma på båda.
Det är de definitivt inte. Olika förbrukning för nät och förbrukning alltså. Fasiken det här mer komplicerat än jag trodde.
 
En liten optiflex som jag använder medan jag bygger min riktiga. Igång 24/7

Det beror ju mycket på hur mycket den körs och hur mycket den bara står standby. Google påstår att en stationär dator drar 200-500 W vid "normalt bruk" och 5-10 W i viloläge. Så använder du den mycket blir det ju onekligen en hel del och nog svaret på det hela.
 
Jag får separata elförbrukning/elnätsfakturor. Ellevio och göta energi.

Men man räknar alltså ihop den rörliga avgiften/fasta nätavgiften med elförbrukningen och delar med 12 för att fram faktiska elkostnader och förbrukning?
Jaa, och är du säker på att inte typ uppvärmningen av varmvatten med där?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp