Hur stor chans är det vid fullgången tvillingfödsel??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ikaros227
  • Startdatum Startdatum
I

ikaros227

Någon som vet...?
Ev så har mitt sto med tanke på hennes storlek två i magen... Suck tanken var ju en. Så visst blir man lite orolig....

Sv: Hur stor chans är det vid fullgången tvillingfödsel??

Många ston blir ju enorma när de är dräktiga, inget konstigt med det. Är hon ultraljudad?

Jo att dom blir stor är jag helt med på. Har haft ett sto som fick 16 föl bla & flera andra... Men INGEN har varit så här enorm. Hon går knappt igenom stalldörren som är gjord för liten "traktor" att komma igenom...
Pga sjukdom blev hon inte ultraljudad tyvärr..

Är den fullgången så är ju chansen större än om de kommer tidigt.
Ett sto på gården fick tvillingar på dygn 305 eller om det var 307 förra året, den ena var död vid födseln och den andra dog efter 1.5 dygn. Hon var också gigantisk.

(Hon fick idag ett friskt och fint hingstföl!)

Jag kan ju bara svara för mina tvillingar. Nu är jag inte uppfödare men äger dock båda.

Den ena är ca 162cm och tävlar idag fälttävlan, gick Falsterbo som 5åring i hoppning bla

Den andre är 175cm och kvalade in till Falsterbo som 6åring i hoppning men vi valde att inte starta. Tyvärr råkade han ut för en skada förra året och är nu på gång ingen.

Den lille
STILL0565.jpg

http://i77.photobucket.com/albums/j55/olgaklara/STILL0486.jpg
110cm hoppning

Den store
080419013lg.jpg

http://i77.photobucket.com/albums/j55/olgaklara/STILL0478.jpg
120cm hoppning

Som jag förstod så gick hela fölningen mycket bra och stoet diade båda två.

Hm visst får man en del att fundera på... Ja vad säger man??? Håller tummarna för att allt går bra antar jag...:angel:
Vad jag har sett så är det full fart än så länge i magen....

GRATTIS till två kanon hästar.
Ja utgår jag från hur stoet är som mamma så ska hon nog klara av det. En bättre morsa kunde hennes fyra tidigare "barn" inte ha...
Och mjölk som en riktig kossa hade hon... Och i fint hull är hon...
Så jag håller tummarna..

Ingen solskenshistoria:
Min förra stallägares sto kastade tvillingar för ca 1 månad sedan, tror det var ca 1 månad för tidigt. När hon kom på morgonen låg där två döda föl i boxen.... Stoet var ultraljudat men det hade missats....

Ingen solskenshistoria:
Min förra stallägares sto kastade tvillingar för ca 1 månad sedan, tror det var ca 1 månad för tidigt. När hon kom på morgonen låg där två döda föl i boxen.... Stoet var ultraljudat men det hade missats....

Tyvärr är ju den sista månaden väldigt viktig för tillväxten & för chansen att överleva..
Sedan så kan ju även ultraljudet missa....

Vi har själva haft sto som kastat tvillingar ca 1 månad innan BF.
Vet flera andra som också kastat vid den tiden, verkar som om de klarar av "föda" fölen såpass länge, men sedan tar näringen slut i moderkakan,(som ju är "laddad" endast för ett foster...)och ett av fölen dör, förlossningen startar.

Hur det kommer sig att en del föl klarar av tiden ut, och föder två levande , friska föl vore hemskt intressant att få se en vetenskaplig teori om... har de "överfodrats" under dräktigheten? Skiljer sig deras moderskaka mot "övriga"? Är vissa raser mer benägna att klara tvillingar än andra? osv i all oändlighet,,,

Vi hade en tvillingfödsel i vårt stall förra året. Stoet gick en vecka över tiden. Tyvärr klarade sig inget av fölen. Den ena dog efter en dag och den andra efter tre.

Vanligast anledningen att de är stora, förutom fetma, är att de har väldigt mycket fostervatten.

Då får vi hoppas på mycket vatten....:angel:

Har du sett detta sto dräktigt förut? Vissa blir ju verkligen gigantiska. Beroende på kroppsform, lång/kort rygg, djup/grund bål m.m. så finns det ju olika mycket plats för fölen. Har stoet magmuskler så kan ju magen hållas ihop mer än på ett otränat sto som fått många föl. Fostervattenmängden kan ju också variera som någon skrev innan.

Min faster fick levande ardennertvillingföl för många år sedan. Den ena lever nog fortfarande, ca 20 år och den andra togs bort som 15åring så hopp finns det iaf om det nu skulle vara så att det är två därinne.

Var det inte någon här på Buke som fick tvillingar för nåt år sen? Hur har det gått?

Hon har fått 4 föl tidigare här hemma & visst har hon varit stor men inte så här...

kan du inte lägga in kort så vi får se hur stor hon är?

Självklart ska fixa några foton ikväll...

20765284.jpg

Det var det här med dagar?? Hon är betäckt den 15 juli... hur många dygn blir det tom den 26/5 som foto är taget...
Ska fixa bättre foto från sidan ikväll...

Senast ändrad av en moderator:

Här kommer några foton till från den 26/5 samt foto på normalt sto...
Sedan får ni avgöra vilket som är "normalt"...

20829257.jpg

20829258.jpg

20828755.jpg

Jag tycker inte att hon ser så förskräckligt stor ut !

Den under ser snarast odräktig ut, iallafall om jag jämför med vad som i hagarna härutanför.

Tycker inte heller att hon ser "onormalt" stor ut!
I såfall borde jag ha oroat mig för tvillingfödslar varje år! ;)

Hlsn Helena

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 093
Senast: Piaff
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
931
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
1 069
Senast: Fille
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
896
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka