Hur stor är risken för att mista fölet vid tävling?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ramona
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 2 762
Sv: Hur stor är risken för att mista fölet vid tävling?

Vet du hur långt in i dräktigheten missbildningar kan uppkomma ?

Det beror lite på. Allt utvecklas inte samtidigt på ett föl. Olika missbildningar kommer i olika stadium av dräktigheten. Men rent gissningsvis så borde det vara de första månaderna när allting bildas. När fostret är ca 7 månader så är det väl igentligen bara att den växer. Men lungor och liknade växer ju också då. Du får nog fråga någon som har mer detaljerad kunskap.

Mvh

Tora

Jag vet allt det du skriver. Vad jag är ute efter är riktiga studier, gärna med statistik! Men det verkar inte finnas någonstans där man får tag på dem. Det är detta jag är lite fundersam över. Jag förstår precis det du skriver, men jag är ändå tveksam till att ta all kunskap på allvar när det inte finns några vetenskapliga bevis för det. Jag har mången gång ställt av stona helt för att de ska betäckas och avlas på, pga risken för kastning. Men när jag väl tänker till på det så har jag inga bevis för att det just är så!

Du kommer med flera påståenden, men inget av dem har faktiska källor och belägg. Jag vet också att ston kastar ibland när de blivit sjuka eller stressade. Men vet vi som smittorsaken var det som verkligen var anledningen till kastningen, eller kan det vara så att fölet redan hängde löst och ett virus bara påskyndade processen och fick bägaren att rinna över så att säga? Stoet hade kanske kastat i alla fall.

Men det är inget påstående att virus orsakar kastingar och missbildningar. Det är fakta.

Fakta är också att sjukdomar sprids lättare där det är stora samlingar av hästar.

Fakta är också att många virus gör ingen skada på fullborade hästar men däremot på foster (dvs du märker inte att du har ett virus på hästarna).

Hur stor risken att du skall smittas av något när du är bland andra hästar beror givetvis på hur smittorisken är för just den platsen. Går det tex A2 i stallarna runt om så är risken större än om det inte finns någon såndan smitta i närheten.

Men fakta är också att du ökar risken för att få med dig någon skit hem om du är iväg med din häst.

Vad du efterfrågar är om att det tex är 10% chans att bli smittad med något om man åker iväg på en tävling.

Jag vet faktiskt inte om det finns någon sådan exakt statistik.

Men fakta är alltså att du ökar risken att få med dig någon skit hem. Exakt hur stor den risken är vet jag inte. För mig som väldigt gärna ville ha ett föl så räckte det med att risken bara fanns där hur liten eller stor spelade ingen roll för mig. Jag ville minimera alla riskerna till absolut minimum så långt det bara är möjligt.

Tex så valde jag ett stall där det inte fanns några hästar som lämnade gården eller att det kom in nya hästar oavsett om det var träning, tävling eller något annat (veterinärt var givetvis undantaget).

Mvh

Tora

Men ångrar ni det beslutet ni gjorde då?

Mvh

Tora

kan inte säga att vi ångrar det, har inte för vana att ångra beslut.
Gjort är gjort.
men såklart att jag kommer att tänka mig för en gång extra om jag skulle ställas inför samma beslut ännu en gång!

Vad jag frågar är om det verkligen är så att det är viruset som gör att stoet kastar och ger missbildningarna, eller var det så att det även fanns andra bakomliggande orsaker till att det kunde hända.

Kan man verkligen skylla allting på att stoet blev smittad av ett virus? Jag tycker att frågan är alltför komplex för att bara rycka på axlarna och godta att virus orsakar kastningar. Jag har haft ett par ston som blivit förkylda, men som fått välskapta föl som idag presterar som vilka andra hästar som helst. Att det är skillnad på virus och virus fattar ju alla, och att det är skillnad på dräktigheter och dräktigheter.

Men kan det vara så att det i de flesta fall av missbildningar och kastningar redan fanns en orsak.....men att man skyller på viruset??

Det är inte så att jag måste ut och tävla med mitt sto, inte alls. Hon var bara anledningen till att jag började fundera på detta. Det är så mycket vi tar som självklarheter i livet och sen får information om att det inte alls var så som vi trodde. Utvecklingen går framåt hela tiden och vi lär oss mer och mer.

Det är så att man vet att vissa virus orsakar vissa specifika missbildningar. Dvs det är det enda sättet som dessa virus märks på. Vissa virus som abortvirus gör att hästarna kastar. Det sistnämna ger dock oftast en förkylning på icke dräktiga hästar. När det kommer till abortvirus så vet man inte säkert förren prover tas eller att mer eller mindre alla stona i stallet kastar. De som är vaccinerade har ju en större chans att klara sig (det är väl ca 70% större chans).

Tex finns det ett virus som gör att fölen föds med tarmarna utanför magen. Det är inget vanligt men det händer. Detta ger dock ingen annan påverkan på de andra hästarna.

Om du får ett föl med en viss missbildning så kan man säga att med största sannolikhet säga vilket virus som har varit boven i dramat.

Det som man är mest rädd för är ju abortvirus och detta är ju ett virus som finns i omlopp. Risken att få in det i stallet om ingen häst åker iväg eller ny häst kommer till stallet är ytterst liten.

Risken för att drabbas av något virus är ju trots allt ganska liten. Man kan ju jämföra med oss själva. Hur ofta är vi sjuka i normalfall? Kanske en gång om året? Tänk på då hur mycket nya och främmande människor man träffar varje dag.

Det är det jag menar med att man måste fråga sig själv hur gärna jag vill ha det där fölet. Vill du absolut ha ett föl så skall du inte åka iväg då risken ändå finns där. Är det däremot så att du tycker att går det så är det bra men skulle det inte bli något så är det inte hela världen så är det ju bara att köra på. Chansen att allt skall gå bra är ju ändå mycket stor.

Problemet blir ju inte förren du har sån otur att hästen får någon skit och du absolut jättegärna ville ha föl.

Jag förstår vad det är du vill ha för slags svar. Problemet är att det nog inte gjorts någon forskning om det på häst. Det är nog aldrig någon som har varit intresserad av hur stor risk man har att få med sig något virus hem. Det har nog ansetts tillräckligt att veta att virus smittar lättare bland en stor samling av individer.

Jag vet flera stycken som har tävlat med sina ston när de var dräktiga och ändå fått friska föl. Men jag har också varit med om att hästar har blivit sjuka bara för att man har tagit in en enda ny häst i stallet.

Jag hade ångrat mig väldigt mycket om jag hade tävlat med min häst och hon blivit sjuk (det är ju inte alla virus som är farliga för fostret) och något hade hänt med fölet. Men då ville jag väldigt, väldigt gärna ha ett föl. För dig kanske det inte är så jätteviktigt (nu menar jag inte att du är hård och kall person utan jag hoppas att du förstår vad jag menar) och då kanske det är helt okej att åka ut och tävla då risken trots allt är ganska liten, även om den finns där.

Mvh

Tora

En lite hypotetisk fråga: Det talas i tråden om att antingen åka och tävla med det dräktiga stoet (och riskera smitta och möjligen också viss stress), eller också låta bli och stanna hemma utan större risk för smitta. Men många har ju sina dräktiga ston i stall där andra hästar åker iväg och tävlar, det kommer nya / gästande hästar till gården osv. och har kanske ingen större möjlighet att påverka detta. I dessa fall, hur mycket ökar egentligen risken för stoet genom att man tar med henne på tävlingar/träningar, när hon ändå så att säga utsätts för smitta genom sina stallkompisar? Är det någon idé att i dessa fall stanna hemma från tävlingar/träningar av smittskyddsskäl?

Stress sänker ju immunförsvaret och då ökar ju risken för att smittor ska "fästa".

Min förra ponny klarade sig igenom en omgång streptokocker (alla andra hästar i hagen hade). Sen flyttade hennes bästa vän någon vecka innan det nya utbrottet och då blev hon sjuk, ganska rejält och var dålig långt efter. Redan från början var det uppenbart att hon var sänkt för hon saknade sin vän (och idol!) och det gjorde stor skillnad på den fysiska hälsan också.

Alltså tror jag risken är större att bli smittad när man åker iväg själv än när andra gör det. Man kan ju i stallet även försöka skilja åt de som tävlar och de som inte gör det (så gott det går).

Ju fler kontakter desto större risk är det för att du skall råka ut för något.

Det som du tar upp där är ett problem. Frågan är om man verkligen skall stå i ett sådant stall med en dräktig häst. Jag vet dock att det inte alltid är så lätt att bara hitta ett nytt stall och flytta. Men det är absolut något som jag personligen skulle rekomendera (och det jag gjorde).

Mvh

Tora

Fast vad är kontakt egentligen?

Jämför man med mig som människa så tar jag andra människor i hand varje dag, jag kramar människor, jag tar i pengar som de kanske har hostat på etc. Men på tävling låter man ju inte hästen gosa runt med de andra hästarna. Det är inte ens speciellt ofta de nosar varandra mule till mule ens. Man tar ur sin häst ur transporten, värmer upp, rider sin klass, skrittar av och ställer in i transporten igen.

Stressen är jag dock med på.

Fast ändå så är det alltid några stall som får in både A2 och kvarka i sina stallar varje år.

Ta tex A2. Det kan stänga vilken travbana som helst.

Virus är ju många gånger luftburet och det kan räcka att någon frustar på din hand och du klappar din häst och vipps så är den smittad. När det kommer till kvarka så är det väldigt lätt att ta med sig från en häst till en annan.

Det är inte alltid som hästarna smitas direkt från en annan häst. Ibland så åker virus "snålskjuts" på andra saker än just hästar.

Men för att hålla sig till huvudfrågan så är all kontakt med andra hästar eller hästar som har varit i kontakt med andra hästar en riskfaktor. Exakt hur stor den är är svårt att ge i talform. Men jag har mycket svårt att tänka mig att någon seriös uppfödare skulle säga "Äh den risken är så liten så åk du iväg och tävla du". Men jag misstänker starkt att det är det sistnämnda du vill höra. Tror dock inte att du kommer att få höra det av några uppfödare här på Buke.

Det är väl några här som till och med stänger sitt stall för alla hästar utifrån efter det att säsongen är slut.

Mvh

Tora

Nej, jag vill absolut inte höra att det är 100% riskfritt att tävla, det förstör ju hela poängen med tråden. Jag är relativt kunnig när det gäller hästhantering jag också och ingenting du skriver är nyheter för mig. Det jag ville ha i denna tråden var resultat på studier, statistik etc. Men det verkar inte finnas tyvärr!

Att risken är högre vet vi alla, men exakt hur hög är den? Det är ju det som är det intressanta. För mig är inte 1% risk någonting att oroa sig för, medans 20% risk är det.

En sak som ganska klart bevisar hur mkt skit man egentligen tar med sig hem är alla jag pratat med som menar på att det är helt hopplöst att ha småttingar bland tävlingshästar då de blir sjuka hela tiden (hade själv två omgångar med korta sjukdomspass på mina småttingar) den enda smittkällan var hingsten (som ju pga han är hingst alltid hålls på behörigt avstånd från andra hästar när han är ute), han själv hade inte minsta tecken på att vara smittad, men han var den enda som var iväg och sedan stod han med galler emellan mot sin ena dotter i stallet och har alltså smittat henne utan att själv uppvisa några symtom.
Pratade med flera olika som alla hade samma uppfattning det går inte att ha de små som inte har fått immunförsvar emot allting ihop med tävlingshästarna då blir de sjuka hela tiden. Denna vinter har jag inte haft det och inte tillstymmelse till ens minsta förkylning på småttingarna.
I vintras hade flera tävlingsryttare alla sina unghästar hemma sjuka men inte en enda äldre, klart fall där de äldre tar hem smittor men själva har immunförsvar emot det men de har inte de små och då märks det.

Jag har tidigare sagt samma som du att vadå jag har tävlat i massor år med många hästar och bara en enda gång fått in smitta via tävlingsplats (+ 2 gånger via nya hästar). Men nu inser man mer att man rätt ofta får smitta med sig bara det att de äldre har immunförsvar som tar hand om det och blir inte själv smittade men lik förbaskat är smittan med hem och är det då ett dräktigt sto så vet man ju inte hur det kommer att sluta.

Jag hade min förra dräktighet, avelsstona blandat med tävlingshästarna första delen, men efter denna erfarenhet så kommer de att flytta över i eget stall hela dräktigheten nästa gång.

Jag tror att din grundfråga är väldigt svår att göra en studie på.

Hur stor risken är att hästen ska smittas på en tävlingsplats beror ju på hur mycket virus som är i omlopp i just den regionen hästarna kommer ifrån och det kan ju variera i det oändliga...
Jag som själv har planerat och jenomfört en studie på häst tror inte att det skulle gå att göra en sådan studie bra:p
Det är alldeles för många faktorer som spelar in.

Vet man att det är kvarka eller A2 i omlopp i sin region är det många som tänker till en extra gång innan de åker iväg jämfört med om det inte vore det.

Nej, jag vill absolut inte höra att det är 100% riskfritt att tävla, det förstör ju hela poängen med tråden. Jag är relativt kunnig när det gäller hästhantering jag också och ingenting du skriver är nyheter för mig. Det jag ville ha i denna tråden var resultat på studier, statistik etc. Men det verkar inte finnas tyvärr!

Att risken är högre vet vi alla, men exakt hur hög är den? Det är ju det som är det intressanta. För mig är inte 1% risk någonting att oroa sig för, medans 20% risk är det.

Men det är just det jag försöker få fram. Man får helt enkelt sätta sig och fundera hur väldigt gärna man vill ha det där fölet.

För mig som väldigt gärna ville ha ett föl var även 1% en på tok för stor risk. För oavsett hur du vänder och vrider på det så finns det alltid en risk.

Sen har jag också precis som Gylle skrev påpekat att vuxna hästar kan ha skit med sig hem utan att det märks på dem. De som råkar illa ut är foster eller som i Gylles fall unghästar.

Någon studie som är gjord på hur stor smittoprocenten är har jag aldrig sett.

Mvh

Tora

Tittar man på de stora stuterierna i tex Tyskland så har de många tävlande hingstar och unghästar på samma anläggning som alla dräktiga ston.

I min bekantskapskrets så tävlar de flesta som avlar och de har alla djur tillsammans.

Att någon av de andra drar hem något känns lika riskfyllt som att åka ut och tävla med stoet. Så om man nu inte har stoet HELT isolerat kan man lika gärna åka och tävla om man vill det.

Fast när jag har varit på besök på större stuterier utomlands (bla i Frankrike och Tyskland) så har man varit väldigt noga med att inte blanda dräktiga ston och tävlande hästar. Nu har det dock rört sig om travhästar. Kanske är man mer rädd om fölen (väldigt dyra betäckningskostnader)?

Risken för att få någon skit med sig hem ökar med antalet möten med andra hästar. Har man en häst som åker iväg så är det bra mycket mindre än om det är två eller tre. Dvs ju större omsättning på andra hästar dessto större risk är det. Alltså kan man inte säga att om det ändå är hästar som åker iväg så spelar det ingen roll då kan jag lika gärna ut och tävla för att risken är lika stor då antalet möten med andra hästar blir fler då.

I min bekantskapskrets så är man väldigt försiktig med att blanda dräktiga ston med resande hästar.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 785
Senast: Stereo
·
Avel Jag har ägt ett avelssto innan. Hon var dräktig och fölet såldes i magen. Billigare föl mot att köparen tog sig an sto och fölning...
Svar
4
· Visningar
1 564
Senast: Narcissa
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 330
Senast: ginnies
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 537
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka