Hur stor är risken för att mista fölet vid tävling?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ramona
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 2 762

Ramona

Trådstartare
Man hör ju hela tiden att risken är mycket större att stoet kastar eller resorberar om man tävlar och åker runt med sitt sto. Men hur mycket större är risken egentligen?

Jag har letat statistik för det, men hittar ingenting. Någon måste väl ha gjort en studie på ston som inte gick hela dräktigheten och varför de inte gjort det? Samt någon har väl studerat hur ston som tävlas under dräktigheten i större bemärkelse inte fullföljer dräktigheten, i jämförelse med "inaktiva" ston? Annars hade vi ju inte trott att aktiva ston lättare mister sina foster.

Hur mycket står egentligen på spel om man tävlar sitt sto medans hon är dräktig? Början på dräktigheten är ju alltid extra känslig, men hur mycket späder det på om man tävlar?

Sv: Hur stor är risken för att mista fölet vid tävling?

Vist är tävlingsstress också skadligt, men jag tror att största riskfaktorn med att tävla stoet är smittorisken. Förra året tex var det extremt mkt smittor igång på tävlingsplatserna och jag tycker över huvudtaget att det bara blir mer och mer smitta, antagligen blir folk sämre och sämre på att verkligen isolera sina stallar i tid att verkligen inte åka ut med hästar från stallar som haft febertoppar mm.
Här nere i skåne var det i alla fall många som hade virusabortliknande febertoppar och förkylningar på sina tävlingshästar, förutom då kvarka och influensa som också härjade fritt.
Så att riskera att utsätta det dräktiga stoet för det för att få tävla de första månaderna hade inte jag gjort (mina ston funkar dessutom mkt sämre ridmässigt när de är dräktiga inte alls samma arbetsvilja så att släpa ut dem på tävling hade tjänts rätt meningslöst).

Jag tävlade Kaela i fram tom fjärde månaden.
Har vaccinerat mot virusabort, vet att det inte skyddar 100% men iaf ngt.
Sedan fortsatte jag åka iväg och träna för tränare tom 5 månaden ut.

Vi hade ett sto som var konstaterad dräktig på 16 dygn, vi körde hem henne (lååångt), och tävlade henne i hoppning runt dygn 25.
Veckan efter började jag ana att ngt inte stog rätt till, och vi kollade henne - då var hon tom, och hade stannat upp i äggproduktionen...

Vet inte om det berodde på den långa resan/tävlandet men hon har varit dräktig både innan och efter, utan att vara igångsatt och bara skogsmullat, och inte haft några som helst bekymmer. Så det är klart att man funderar...

Vet att jag då detta hände letade efter forskning angående det hela och att jag inte hittade någonting.

Jag tävlade Kaela i fram tom fjärde månaden.
Har vaccinerat mot virusabort, vet att det inte skyddar 100% men iaf ngt.
Sedan fortsatte jag åka iväg och träna för tränare tom 5 månaden ut.

Kan tillägga att jag INTE red eller motionerade henne förrens efter 45 dygn.

Hittills hamnar mina ston under statestiken fullfölj graviditet trots tävlande,3ston ,4 dräktigheter,inte vacc mot virusabort =3 föl den 4:e fölar i maj.Har heller inte tävlat förrän efter 45 dagen.

Vet att jag då detta hände letade efter forskning angående det hela och att jag inte hittade någonting.
Jag hittar inte heller någonting!! Och därför börjar jag tvivla på att det är skadligt att åka runt med stoet. Visst finns det ston som kastat eller resorberat, men kan man verkligen skylla det på tävlingen eller träningen?

Och är smittorisken verkligen så stor?? Jag har tävlat hela mitt liv och varit ute på meeting etc och jag har faktiskt aldrig kommit hem med en häst som blivit smittad av någonting.

Får väl förklara varför vi tävlade just de kritiska dygnen... verkar som om det behövs:angel:

Han var kvalad till en viktig final, det var sista året med den ryttaren och vi bestämde oss hastigt för att betäcka henne.
Hon hade inte blivit tävlad innan dygn 45 om det inte varit för att de kvalat in till finalen...

Innan ca dygn 45 så sitter väl inte ägget fast utan bara "flyter" runt. Det är väl därför som de är som mest känsliga för stress då. Att åka transport är ett stressmoment. Samma sak om man tävlar och åker till nya ställen.

Smitta på tävlingsplatser är inget ovanligt. Har själv varit med om att man får in A2 på detta sätt. En annan gång så fick vi ett förkylningsvirus som inte var A2.

Jag har varit med om ett föl som föddes missbildat med tarmarna utanför magen. Denna missbildning är ovanlig men den förekommer och det är oftast virus eller en viss sorts antibiotika som orsakar detta. Då vare sig stoet eller någon annan häst i stallet var behandlad med antibiotika under den tiden så är sannolikheten stor att någon utav tävlingshästarna hade med sig viruset hem. Ingen av de andra hästarna uppvisade någon symptom.

Allt är ju ett risktagande. Att åka iväg med sin dräktiga häst och tävla ökar riskerna för att få med sig någon skit hem. Samma sak om man blandar tävlande hästar med dräktiga ston. Däremot så är det inget fel i att hålla igång stoet.

Fakta är att du ökar riskerna för att få med någon skit hem. Vissa utav virusen syns inte om hästen inte är högpresterande som tex trav- och galopphästar. De märker man då genom att hästen lägger av de sista 500 m. Innan på tränging har det inte märkts något och hästen har heller ingen temp. Många ridhästar kan säkert gå med ett virus i kroppen utan att det märks då de aldrig tar ut sig så pass mycket att viruset ger utslag.

Många virus märker man inte utav om hästen ej är dräktig. Det är inte bara abortviruset man skall oroa sig för.

Så nog ökar risken för att råka ut för något virus om man åker iväg. Frågan man får ställa sig är om man tycker det är värt att tävla i 4 månader och utsätta sitt sto för riskerna.

Det är inte roligt när stona kastar. Hade jag den gången varit ute och tävlat så hade jag nog aldrig förlåtit mig själv.

Mvh

Tora

Fast jag misstänker starkt är att ni då gjorde en riskbedömning och tyckte helt enkelt att det var "värt risken".

Mvh

Tora

Jag vet en del travston som har tävlat under (första delen av) dräktigheten och har varit bättre än någonsin då på tävlingsbanan. De har fått föl året efter så det har ju funkat iaf...
Har inga statistiska uppgifter utan det är bara vad jag kom på spontant.

Givetvis är det aldrig roligt när stona hästar, men vad jag vill veta är om det är bevisat att tävlade och aktiva ston verkligen kastar oftare eller om man helt enkelt skyller på det?

För mig som nyss köpt ett inom "min" gren omeriterat sto så är det värt att hon kan få tävla lite innan hon får fölet. Just nu är hon konvalesent så det är ingen som vet om hon ens kommer att kunna ridas normalt, men visar det sig på nästa besöket att det är ok att sätta igång henne så hinner vi få igång henne så vi säkert kan tävla i alla fall en eller ett par gånger innan hon betäcks. Och sedan någon gång under sommaren.

Jag tränade och tävlade till 5e månaden som man får. Hon är fortfarande dräktig. :)

Den andra ska ha om 1½ månad och är riden hela tiden, är bara precis nu det mest blir sporadiskt. Hon tränades terräng dräktig, i somras.

Risken att mista fölet är väl lika med risken att få med sig en smitta som orsakar en kastning. Och den ökar ju fler hästar hästen träffar.
Hästar som kastar p.g.a. stress etc (vanligast de första 45 dagarna) är säkert olika beroende på stoet som individ (vissa är kolugna oavsett vad som inträffar) men för mig känns risken betydligt större att en stressituation inträffar på tävlingsplats eller på väg dit och hem (man kan ju råka ut för en transportolycka) än hemma i stoets invanda miljö.
För mig så är dräktigheten långt mer skyddsvärd än en tävlingssäsong så därför har vi avstått från att åka in till ridhus under dräktighetsperioden.

Sammanfattningsvis verkar det vara mest kritiskt de första 45 dagarna av dräktigheten, då bör man avstå från att transportera för träning o undvika tävlingar. Därefter verkar det inte vara några större problem med stressen, eftersom ägget då fastnat ordentligt. Den risk som återstår är ju smittorisken förstås.

Mitt dräktiga sto tävlade 1 gång efter 45 dagar men före 5e månaden (i 4e mån) och det gick hur bra som helst. Dock transporterade jag hem henne från hingsten under den kritiska tiden, vilket oxå funkade.

Jag tror inte att det är just risken med tävlandet. Man får ju inte tävla efter 5 dr. månaden tror jag. Det som skulle oroa mig är om jag drar hem smittor nu med 3 högdräktiga ston i stallet. (dom fölar runt 20e feb.)

Jag hittar inte heller någonting!! Och därför börjar jag tvivla på att det är skadligt att åka runt med stoet. Visst finns det ston som kastat eller resorberat, men kan man verkligen skylla det på tävlingen eller träningen?

Och är smittorisken verkligen så stor?? Jag har tävlat hela mitt liv och varit ute på meeting etc och jag har faktiskt aldrig kommit hem med en häst som blivit smittad av någonting.

Jag tror man får se lite från fall till fall. Vissa ston blir ju oroliga bara dom ser transporten. Hur det är med smittan vet jag inte, men jag skulle inte chansa. Man har ju lagt ner så mycket på detta föl och vill ju att det ska gå bra hela vägen. Jag har skickat två ston till Finland. Då var båda stona betäckta tre dagar innan den långa resan(33-35 timmar) Båda hade föl vid sidan. Båda stona fölade året efter.

Fast jag misstänker starkt är att ni då gjorde en riskbedömning och tyckte helt enkelt att det var "värt risken".

Mvh

Tora

Absolut...men så här i efterhand så känns det som om vi inte tog "varningarna" på allvar...Det är alltid lätt att vara efterklok:angel::smirk:

MEN -man lär sig av sina misstag

Men ångrar ni det beslutet ni gjorde då?

Mvh

Tora

Givetvis är det aldrig roligt när stona hästar, men vad jag vill veta är om det är bevisat att tävlade och aktiva ston verkligen kastar oftare eller om man helt enkelt skyller på det?

För mig som nyss köpt ett inom "min" gren omeriterat sto så är det värt att hon kan få tävla lite innan hon får fölet. Just nu är hon konvalesent så det är ingen som vet om hon ens kommer att kunna ridas normalt, men visar det sig på nästa besöket att det är ok att sätta igång henne så hinner vi få igång henne så vi säkert kan tävla i alla fall en eller ett par gånger innan hon betäcks. Och sedan någon gång under sommaren.

Att stona kastar och/eller får missbildade föl pga virus är ett faktum. Den enskild största smittorisken är att komma i kontakt med främmande hästar eller hästar som kommer i kontakt med främmande hästar. Det är så virus och liknade sprids genom luften och/elller kontakt.

Vissa virus är dessutom så fula att det bara är fostret som far illa. De vuxna hästarna märker inte av viruset. Så många gånger så vet man inte ens om att man har blivit smittad. Sen är det inte så att man per automatik kommer att bli smittad bara för att man åker iväg med sin dräktiga häst men risken ökar rejält.

Jag hade gjort så att om hästen blev så pass ridbar så hade jag väntat med att betäcka tills nästa säsong. Ston som är i högkondition och tävlar kan ha svårare för att bli dräktiga.

Alltså det hela beror på hur man prioriterar. Är det så att man absolut vill ha ett föl så stannar man hemma. Men är det mer "Visst är det bra om hon får ett föl men det är inte hela världen" så är det bara att tävla.

Så det bästa är nog att sätta sig ner och fundera igenom hur viktigt det är att få det där fölet.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 785
Senast: Stereo
·
Avel Jag har ägt ett avelssto innan. Hon var dräktig och fölet såldes i magen. Billigare föl mot att köparen tog sig an sto och fölning...
Svar
4
· Visningar
1 564
Senast: Narcissa
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 330
Senast: ginnies
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 537
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka