W
Wishful
Alltså hur många hektar eller km2 är er vinterhage för hur många hästar? Vad anser ni om storleken på er egen hage?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag brukar rekommendera minst 0,5 ha/häst för att trycket på marken ska bli någorlunda ok. De flesta vill ju spara så mycket mark som möjligt för sommarbete. Hur mycket marken klarar beror ju också på hur väldränerad marken är. Helst ska trycket på marken vara så litet att största delen av hagen behåller sin grässvål hela året. Detta med tanke på att gödseln i hagen ska kunna tas upp av gräset och inte rinna ner i vattendragen. Det är också en viktig sak att tänka påAlltså hur många hektar eller km2 är er vinterhage för hur många hästar? Vad anser ni om storleken på er egen hage?
Ja jag menade väl snarast sådanan vinterhagar som är VINTERhagar, inte till sommarbruk, för sådär stora vinterhagar har jag svårt att tro att många har..
Jo, jag förstår det men man ska också ha klart för sig att 2009 ska man enligt lag ha så stora hagar att hästarna ska kunna röra sig fritt i alla gångarter och då krävs det åtminstånde hagar som är över 50 meter långa (på ett ungefär). Och en halv hektar är inte så mycket som man tror (5000 kvm) det vill säga ungefär två villatomter.Ja jag menade väl snarast sådanan vinterhagar som är VINTERhagar, inte till sommarbruk, för sådär stora vinterhagar har jag svårt att tro att många har..
Och en halv hektar är inte så mycket som man tror (5000 kvm) det vill säga ungefär två villatomter.