Hur stor är er vinterhage?

W

Wishful

Alltså hur många hektar eller km2 är er vinterhage för hur många hästar? Vad anser ni om storleken på er egen hage?

Sv: Hur stor är er vinterhage?

Alltså hur många hektar eller km2 är er vinterhage för hur många hästar? Vad anser ni om storleken på er egen hage?
Jag brukar rekommendera minst 0,5 ha/häst för att trycket på marken ska bli någorlunda ok. De flesta vill ju spara så mycket mark som möjligt för sommarbete. Hur mycket marken klarar beror ju också på hur väldränerad marken är. Helst ska trycket på marken vara så litet att största delen av hagen behåller sin grässvål hela året. Detta med tanke på att gödseln i hagen ska kunna tas upp av gräset och inte rinna ner i vattendragen. Det är också en viktig sak att tänka på:D

Ja jag menade väl snarast sådanan vinterhagar som är VINTERhagar, inte till sommarbruk, för sådär stora vinterhagar har jag svårt att tro att många har..

vi har fem hästar på 3,5 hektar och två hästar på 2 hektar som vinterhagar, alltså dom går bara där när det inte är bete ute.

Ja jag menade väl snarast sådanan vinterhagar som är VINTERhagar, inte till sommarbruk, för sådär stora vinterhagar har jag svårt att tro att många har..

Far min hade det åt sina hästar då jag växte upp.. Jätte stora underbara hagar.. O jag planerar att ha det då jag o sambon köper nytt hus.

Men i dag har vi pyttesmå hagar. 20 bredd, 35 lång?! Lite osäker.. Men de är små.. Men de har möjlighet att brassa runt iaf.. Min går ensam i sin hage.. Den inhyrda har fått slå ihop 2 hagar åt hennes 2 hästar.

Har förr haft en mindre täckt som de fått vara i ibland då de behöver få busa av sej. Men hann inte slå upp stolpar:cry:. Så de får klara sej. Hade ändå inte velat haft dem där i denna blixthalka vi lider av.

Jag har knappt 1 ha till två hästar som vinterhage. Hagen får vila över sommaren när hästarna är på bete på annat håll.

Tycker den arealen håller hyfsat bra över vintern. Och även om gräset är rejält nertuggat fram i februari-mars, så tar det sig förvånansvärt snabbt igen så fort gräset börjar spira.

Jo, jag förstår det men man ska också ha klart för sig att 2009 ska man enligt lag ha så stora hagar att hästarna ska kunna röra sig fritt i alla gångarter och då krävs det åtminstånde hagar som är över 50 meter långa (på ett ungefär). Och en halv hektar är inte så mycket som man tror (5000 kvm) det vill säga ungefär två villatomter.

Och en halv hektar är inte så mycket som man tror (5000 kvm) det vill säga ungefär två villatomter.

:D Hi hi, förlåt att jag skrattar men där jag är uppväxt är en villatomt på 800 kvm STOOOR! Vi har olika perspektiv på saker och ting....:D

Jag har i alla fall en vinterhage på ca 2 ha till fyra hästar och det skulle fungera jättebra om det bara ville vara vinter. Som det är nu är den på tok för blöt så det blir till att tänka om till nästa vinter. Vi ska hårdgöra så mycket som vi har råd med, dränera om resten och hoppas på att det fungerar.

Där jag är uppväxt hade vi dock pyttesmå hagar av förklarliga skäl då stallet låg i princip mitt i ett villaområde. Där fick 10 hästar dela på två hagar som vardera var som en mindre ridbana i storlek ungefär.

22 ha, 20-23 hästar... Dock ENVISAS alla hästar med att stampa vis ut-/ingång i väntan på att få komma in :devil:

Kommer att ha 2½ häst i vinterhagen om ett halvt hektar. Förra ägaren till huset hade 3½ häst på samma yta. Marken är väldränerad med mycket sten/träd så det kommer att gå alldeles utmärkt.

vi har ca. 8 ha stor kuperad vinterhage (marken vilarfrån maj till oktober) där har vi 2 shettisar, 1 D-ponny och 2 halvblod. jag tycker dom har en fantastisk hage och är oehört tacksam att ha möjligheten att kunna erbjuda dom det:)

den ena är 1ha o den andra är något mindre... går två hästar i varje... en shettis o ett halvblod i varje hage... tycker de är ganska lagom men skulle gärna ha en hage till att byta med

Jag har 5 av hästarna på ca 5 ha. Fungerar, men jag vill hellre ha större. Är ca 3 ha igenvuxen äng och 2 ha skog

Två av hästarna går i liten hage på ca 0,5 ha, men de två motioneras regelbundet och rör sig mycket ändå då hagen är hästskoformad, finns plats att galoppera även om man är nordis alltså ;)

Drömmen är att ha en vinterhage om ca 2ha/häst. Blandat skog och öppna ytor.

/M

Vår vinter hage är på ca 2 ha och den är delad två stora hagar...

Mitt halvblod går med en b-ponny i ca 1 ha ....
och i den andra är det tre stycken ( ett halvblod, ett varmblod och ett kallblod)

Tycker strl är precis lagom.... de finns utrymme att busa loss och utrymme för att få vara ifred :angel:

Jag har såååå dålig koll på sådant! Skulle väl tippa på 1 ha kanske? Till 2 hästar. Går som en hästsko runt stall (ena "broddhålet i trakten" typ :D), hus och gräsmatta :love:

Blir nedtrampat där de går (en stig genom halva från stall till mitten) men annars finns det massor att pilla i sig både på en öppen del i "andra skoarmen" men mest uppe i skogen på berget i mitten. Dessutom massa lä i skogen och rejält regn o vindskydd utmed stallet.

Får vila helt under sommaren då de går i sommarhagen mitt över vår lilla väg. Dock får de gå i vinterhagen över mitt på dagen de värsta insektsdagarna (alltid inne på natten pga knott). Inte helt optimalt men de knasbollarna väljer att stå i gasset o bli bitna ist för att gå undan i skogen i den hagen tyvärr. Och då riskerar vi hellre lite bajshögar (det är pga mask vi är väldigt noga med att växla o låta vila o även växelbeta sommarhagen med kor (då vi får låna kohagen), gräset växer som satan ändå) i vinterhagen under ett gäng dagar än bitna hästar.

Vi har 5kvadrati våran vinter hage men det är tack vare för vi behöver skogen som skydd på dagarna,:bow:

Vi har ca: 4hektar hagmark till 6 vuxna hästar (+ ett par föl). Hagarna är uppdelad i sto och hingsthagar och byts efter om det är minus eller plusgrader.

Ston har bra hagar med både äng och skog. Blir dock trampat nu när vintern har varit som den varit :mad:

Hingsthagen är inte så stor men han går å andra sidan själv samt tränas. Hans hage är ca: 70*70m, lite träd och sånt o fixa med.

Skulle gärna ha kilometerlånga hagar till alla hästar även på vintern men har inte den möjligheten i dagsläget.

Liknande trådar

Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
883
Senast: Lucifer
·
Hästvård Hej! Skulle ni flytta in i ett nytt stall där en av hästarna testade positivt för stora blodmasken för några månader sedan och några...
2
Svar
22
· Visningar
1 176
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 233
Senast: Blyger
·
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 678
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hundrelation
  • Oseriös avel 2023