Hur stor är er vinterhage?

Sv: Hur stor är er vinterhage?

Jag har två hästar och fyra hagar att tillgå...idag går dom på stora vallen som är 2,75 ha. Den andra har jag ett vindskydd i och den är ca 1,5-2 ha, den tredje är nästan 1 ha och så har jag en liten rasthage på ca en kvarts ha...stor nog ändå att rejsa i bland äppelträden:D

Kan inte tycka annat än att jag har rätt bra hagar;)

Kan inte svara på hektar men, vi har 3 STORA hagar till 4 hästar.. Alla 3 hagar kan man använda till sommarbete men vi har valt att skifta hästarna på 2 hagar under vintertid och behålla en till sommarbetet.
Vi har så mycket bete så det räcker...
Hagarna är som en prärie:p

Vi har ju ca 30 hektar (18-22 (osäkert)+8). Sen har stallhästarna kanske 10-15 hektar också. Så vi varierar lite med hagarna. Just nu har vi 2 hästar i lösdriften (vi blir 4) och 4 (blir 7) i stallet så dessa går tillsammans i en liten hage på 8 hektar sålänge. När vi blir några till kommer hästarna nog få 8 hektar var minst. Så ser det ut just nu iaf. Men allt beror på hagarnas kvalite. Fram till jul gick alla hästar i den största hagen men man flyttade dem nu för att variera lite.

Iaf är minsta hagen 8 hektar. Och det ska vara max 1 häst per hektar. Vintertid.

Vi skiftar hagar ganska ofta. Vi har tre olika vinter hagar. Dom är på 3 ha, 1, ha och 7 ha. Nu är det så lerigt så vi har öppnat ytterligare ett gärde som dom kan gå på. Så den som är på 2 ha har blivit 2 nu.

Jag har en liten sketen hage på kanske 1000 kvadrat.den tycker jag är liten dessutom dåligt drenerad så där går han bara när det är snö och har frysit på i den finns lite träd/gräsplättar och en del sly .Sen har jag en som är på 1 ha som används när det är geggväder eftersom den inte blir lika söndertrampad den är ängsmark med några träd.Skugga finns i båda eftersom skogen växer runtomkring.Jag har alltså en häst på dessa ytor ..till våren blir det 1 ½ :D

Liknande trådar

Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
883
Senast: Lucifer
·
Hästvård Hej! Skulle ni flytta in i ett nytt stall där en av hästarna testade positivt för stora blodmasken för några månader sedan och några...
2
Svar
22
· Visningar
1 176
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 233
Senast: Blyger
·
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 678
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka