Hur stor är en sju månadersvalp?

melvin

Trådstartare
..Egentligen? Anledningen till att jag frågar är att jag tycker min känns så himla liten! Det är en labadorhanne jag har, han är nästan sju månader och väger ca 13 kilo (inte vägd på ett par-tre bveckor, men jag gissar på något sådant) Han är fin i hullet utan något i överskott, men jag tycker det är lite räka över honom. Vad säger ni?

Sv: Hur stor är en sju månadersvalp?

När min flat var 7 månader var han cirka 55cm hög och vägde ungefär 25 kilo, välmusklad och fin i hullet. Hans brorsa vägde knappt 20, och han var riktigt smal och tanig.

Låter lite lite. Min goldentik låg i den åldern på ca 20kg, välmusklad och ganska kompakt.

Min jaktlabbetik vägde ca 16 kg när hon va 7månader. Nu är hon 16 månader och väger 22 ca 50cm hög. Väg honom och se, de är oftast tyngre än man tror:)

Är det en vanlig lab eller jaktlabbe? Jaktlabbarna är ju mindre och lättare i typen. Jag räknar min som färdig, hon har stått still länge och löpt 2ggr. Smidig liten sak;)

Jag har en valp som blir sju månader på söndag. Eftersom han är blandras håller jag koll på mankhöjden för att försöka gissa hur stor han ska bli som vuxen. Han är nu c:a 54 cm i mankhöjd och väger strax under 20 kg. Jag tror han i princip är färdigvuxen på höjden nu, det blir kanske ett par centimeter till plus att han ska fylla ut och bli kraftigare.

Har du sett nått syskon?

Jag jobbar just nu med en schäfer som jag tyckte var i minsta laget för sin ålder. Det visade sig att att tiken (mamman) fött 10 valpar och gått tom på mjölk efter en vecka och "uppfödaren" inte riktigt visste hur han skulle tilläggsfodra. Alla valparna är små i växten.

Jag tycker också det låter lite. Min kelpievalp är 16 v på måndag och han väger nog närmare 9 kg. Han kommer landa på strax under 20 kg som vuxen. Min labbe vägde 9 kg som 8 v valp, och han väger runt 34 kg som fullvuxen, ännu mer när han var ung och bättre musklad.

Har han fått tillräckligt med mat fram tills nu?

Det låter lite, ja - även om det är en labrador av jakttyp. Men varför frågar du inte uppfödaren, han/hon om någon borde väl veta hur mycket valpen bör väga i den åldern?

Skall väl tilläggas att han är av jakttyp. Tre månader gammal vägde han kring sex-sju kilo, alla kullsyskonen låg också runt samma vikt. Vägde honom nu idag och lyckades då med hela 14 kg. Ska höra med uppfödaren iallafall...

Liknande trådar

Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
1 019
Senast: Rumpnissen
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 261
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 827
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 318
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Retrievertråden