hur stimulerar jag min häst

vinkelina

Trådstartare
min häst har "boxvila" just nu, hon får gå i en liten hage på dagarna, hon kan gå runt i den, o så men inte ta satts o galoppera.

före boxvilan har hon varit ledig från o till i nästan 3 veckor, vi har problem med hälta. vet har varit ute o vi väntar nu på fortsatta utredningar.

men hur tusan stimulerar jag henne nu då, det märks att hon är uttråkad. dessutom förmodligen småbrunstig, vilket gör henne på dåligt humör. hon försöker motionera sig själv genom att gå iväg med folk som skall ta in henne (lyckas dock inte med detta många meter)

man helt enkelt ser att hon har TRÅKIGT. är en häst som älskar att arbeta. börjar vara smått frustrerad. är det dessutom det fel som vi misstänker är det frågan om månader innan vi kan sätta igång henne för fullt.

är det dessutom dåligt väder tas hästarna in redan vid 15 (jag tycker inte om det,men kan inte lämna henne ensam ute) o alla andra har ju dyra värdefulla hästar som inte tål regn.

kan tillägga att vi har dragit bort allt kraftfoder, så hon får bara hö

Sv: hur stimulerar jag min häst

släng in små björk träd som hon kan tugga på? brukar vi göra. hm... ge hö... ja du... finns inte så jätte mycket mera, får du gå korta promenader med henne?

hon skulle nog hellst stå stilla i två veckor. men när jag fundera om hagen fick hon lov att gå där, om den är så liten att hon inte kan ta satts i den. så promenader är nog tyvärr uteslutet

ok. men släng in björk träd (stammarna) så kan hon stå och gnaga på det, brukar hästar tycka e ok att göra när de e uttråkade.har du så att man kan ställa en lugn häst bredvid hennes hage?

När min häst hade boxvila en lång period passade jag på att försöka lära henne några konster. Nicka med huvudet, skaka på huvudet, apportera en tygfreesbee, titta åt höger respektive vänster. Om du bara står och vänta så kommer hon att göra något som du kan berömma och utveckla till en "cirkuskonst". Min häst älskade de här övningarna.
Lycka till
/Annika

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 963
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 975
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 423
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 076
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka