Hur startbox tränar man fullbod?

mackan

Trådstartare
Hej,

Undrar om nån av er galopp experter kan hjälpa mig med denna fråga. skulle vilja ha lite info exakt hur man tränar fullblod för startboxarna och vad man gör med hästar som krånglar etc/ hur man löser det?

Anledningen att jag skulle vilja veta är att jag har en fd galoppör som såldes som 3 åring pga att han dels inte sprang så fort och dels att han inte gillade startboxarna. (Fick denna info från personen jag sedan i min tur köpte honom av ett år senare). Han är ganska typisk fullblod som jag tänker på dom i det att när han blir rädd för ngt står han på stället och hoppar, kan slå bakåt om han blir rädd, hände när vi hade tagit hem honom och skulle lasta ur, han sparkade till bommen bakom sig så den flög ur låset och då blev han såklart rädd och stod och hoppade på stället utan att egentligen göra ngt mer, utom att det sen gick väldigt snabbt ut bakåt ur transporten. Hade dessutom tendenser i början att tänka bakåt, började panik backa när han såg ngt han inte gillade etc, har fått bort det vid det här laget och nu bjuder han framåt, men i början var det något som det verkar som han tagit till som metod så att säga.
Har haft en häst tidigare som alltid kastade sig bakåt ut ur transporten och nu känns det som min nya skulle kunna få dessa tendenser också, om det är så att han har dåliga startbox minnen etc. Tänkte alltså börja last träna honom väldigt långsamt och försiktigt i vår efter att is och sånt försvunnit, men vill då ha lite kött på benen i fråga om info hur det egentligen funkar runt startboxarna. Har alltså inte lastat/åkt med honom sedan då vi tog hem honom och tänkte inte göra det heller förrän han har fått mer last träning och är lugnare.

info mottages tacksamt!

Senast ändrad:
Sv: Hur startbox tränar man fullbod?

Det är förmodligen lite olika hur man väljer att träna sin hästar i boxarna, jag själv börjar alltid med attraperna, de är större och vidare mot normala startboxar, till att börja med låter jag dem bara gå igenom utan att behöva stanna, när de klarar detta utan problem börjar jag med att stanna för att sedan stå still i ca 10 sekunder, är de inte bakrädda brukar jag även stänga baktill på boxen.
När de inte bryr sig om att stå still eller att det är stängt baktill stänger jag även fram. Ser dock alltid till att ha hjälm och väst på mig för säkerhets skull, får de damp därinne kan man bli ordentligt klämd! Det vore nog ingen upplevelse direkt.

När de väl klarar av att gå in i boxen, stå still med grindarna stängda både fram och bak brukar jag ge dem en paus från boxen på ca en månad, detta för att de ska få tänka igen allt och inte uppleva det som något stressmoment, men det är olika för olika hästar, mina har alltid varit fina i boxarna, de går in utan att tveka, dock har en av araberna svårt för att stå still, han vill iväg fort, jag jobbar just nu på att försöka vänja honom av med detta, lättare sagt än gjort.

En del hästar gillar helt enkelt inte att bli instängda i boxarna, bara att acceptera, att de strular nån gång får man väl ta, men det ska inte bli vid varenda start, det tycker jag är till att stressa upp hästen i onödan, med risk för att knäcka den istället. Bättre att kanske låta den göra något annat, häcklöp kanske.

Angående transport skulle nog jag låtit min häst stå kvar i trailern en stund innan jag lastar ur den, att lasta ur dem direkt när bilen stannat är inget jag föredrar, de lär sig fort att när bilen väl stannat ska jag ut, och på så sätt anser jag att de blir stressiga och därmed kastar sig ur.
Jag låter alltid mina stå kvar en stund innan de får komma ut, ibland 5 minuter, ibland 15, det beror på. De har lärt sig att snällt stå o vänta tills de får komma ut, inget rus ur trailern/bussen, de lunkar snällt.
Övning ger färdighet, lycka till. Glöm inte bort att det krävs mkt tålamod för att bryta gamla mönster.

Jag kan bidra med min erfarenhet även om det kanske inte hjälper dig.

Har alltså en bloding som gått löp och han kastar sig också när han blir rädd. Grimmor och kedjor ryker all världens väg.

Däremot gör han det INTE, har det visat sig om han har något bakom sig. I vår skötspilta där han inte kommer nånstans står han fint. Han vet alltså att han inte har något för det.

Men just med de här våldsamma kastningstendenserna har jag varit rädd för lastträning i låda. Han har tidigare i sitt liv bara åkt buss så det är nytt för honom.

Så blev jag akut tvungen att transportera honom ganska långt. Han gick in jättefint, stod mycket bra och jag bara fasade för att han skulle göra kaffeved av lämmeln och krossa den som öppnade.

Han stod som ett ljus! Jag fick tjata på honom för att backa ut, han trippade så fint! Det tror jag alltså är tack vare startbox-vanan. Tror inte det är helt olikt en box heller, med transporten och mellanväggen. :cool:

/Jane

Tack.... Bra påpekande att man inte ska lasta ur så fort man stannar bilen - det är ju lätt hänt att det alltid blir så och hästen lär sig att associera stanna = ut bums. ska tänka på det även om det nog dröjer ett tag till tills vi är på den punkten.

Det är inte så att min kastar sig i dagsläget. När han står uppbunden i gången tex etc rättar han sig för linorna även om han blivit rädd för något, dock är han ju spänd sen och står och spänner sig på stället. Jag är bara rädd att han ska BÖRJA med att kasta sig ur transport med tanke på vad som hände den enda gången vi har åkt med honom. Dock var han inte ett dugg rädd vare sig för att gå in i transporten eller när han åkte - stod och nappade hö hela vägen, och vi åkte nästan 2 timmar med honom..... Hade då INTE åkt vanlig trailer mer än en gång, bara lastbil tidigare...Tror att det var att han sparkade till bakbommen och den började skramla och hoppa som gjorde att han blev rädd och fick så bråttom ut... men tänkte att det kan ju utveckla sig och bli värre och kanske är kopplat till att han var krånglig i startboxarna också.... så det var därför jag ställde frågan. Lite svårt att förklara, var nog inte så tydlig när jag skrev. han e ganska så stor också, 1,70, tycker det ser trångt ut för honom i vanlig trailer - kanske ska man testa att flytta/ta bort mellanväggen och då blir han mindre trängd/stressad ut???? tack för råd :p

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 339
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 322
Senast: Enya
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 968
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Kattraser bomba mig med info