Hur startade din förlossning?

Gnarpis

Trådstartare
Gick slemproppen och i så fall hur långt innan?
Gick vattnet? När på dygnet?
Gick ni över tiden? Eller kom bebben innan?
Hur lång tid tog det från första värken?
Smärtlindring?

Nå, jag vill veta allt! Berätta för mig. Det är så intressant att se hur olika det är för alla! Ingen förlossning (eller graviditet heller för den delen) verkar vara den andra lik.

Själv väntar jag med spänning. Har gått 5 dar över nu...

Sv: Hur startade din förlossning?

Gick slemproppen och i så fall hur långt innan? Nej, hittades i trosorna när jag undersöktes efter inskrivningen.
Gick vattnet? När på dygnet? Ja, klockan 05:05
Gick ni över tiden? Eller kom bebben innan? Nej, Rasmus kom på BF enligt senaste mensen och 39+1 enligt UL (6 dagar tidigt)
Hur lång tid tog det från första värken? 2 timmar. 24 minuter av dem med krystvärkar. Värkarna började 1 timme efter vattnet gått.
Smärtlindring? Jag andades mig igen värkarna (var öppen 8 cm när vi kom in) fick sen en värk precis när jag böt säng då jag öppnades de sista 2 cm och på det en krystvärk. Jag var helt ofokuserad och det gjorde ont och jag tappa lite kontrollen. Så jag tog lustgas. Men var jätterädd för att suga i mig för mycket! Men den hjälpte verkligen mig att fokusera på andingen (och hade BM stängt av gasen hade jag nog inte märkt något) Efter att ha haft krystvärkar i 20 minuter vågade jag krysta (innan låg jag bara och slappna av och kroppen krysta) tänkte jag att jag skiter i om jag spricker, nu vill jag vara klar. Så jag la ifrån mig masken och krysta 2 gånger.

Sprack inget men fick ett litet skrapsår. Blödde 200 ml.

Moderkakan ville inte släppa så min BM hängde sig på min mage och "skakde" loss den, de är de värsta jag vart med om i hela mitt liv! Fyfan i helvete vad ont det gjorde och jag skrek. Under förlossningen skrek jag inte, jag mer grymta som tyngdlyftarna gör när dom lyfter tugnt. Låter otroligt osexigt i alla fall.

Han tog bröstet på en gång, sen fick jag duscha medans de mätte och vägde. Vi åkte upp till BB och kl 10 ammade han igen. Kl 11 kom sköterskan in och sa att vi fick åka hem så fort barnläkaren tittat på Ramsus, och han kom inte först kl 16! Jag höll på att dö, full med energi och en bebis som bara sov och sov och sov.

Äsch, lägger in lite bilder så du kan längta lite extra.

18 minuter gammal
phpop6imv.jpg

phpqokbgl.jpg

php0uhwe8.jpg

phpoergxk.jpg

Senast ändrad:

Jag vaknade söndagmorgon den 12 april o fann blod i trosorna, vecka 36. Ringde förlossningen som sa att det inte var någon fara. Så jag gick o la mig igen. Vaknade 3 timmar senare av att det rann nåt varmt ur mig. Gick på toa o upptäckte ännu mer blod samt klumpar. Ringde förlossningen som bad mig komma in. Efter en hel dag i ett förlossningsrum konstaterades det att det var slemproppen som gått. Blev inlagd på prenatal över natten.

Vattnet gick på måndagen. Började sippra under dagen. RANN ut under natten. Jättemysigt... Hände ingenting på tre dagar så på torsdagen blev jag igångsatt utan resultat. Började om igen på fredagen. Lördagen den 18e kl 03.47 kom äntligen min dotter till världen!

Bebis kom tidigt, 37+1.

Min värkar började tillta rejält på fredagskvällen. Låg kvar på prenatal hela veckan ju så jag hade barnmorskor runt mig heeela tiden. Vid 9 stod jag inte ut längre o blev nerskickad till förlossningen. Krystvärkarna kom 20 minuter över 3 på natten o 30 minuter senare var hon ute. Fick ut hela henne på en enda krystvärk.

Smärtlindring?
Akupunktur, petidin o lustgas. Akupunkturen hjälpte lite i början. Petidinet gjorde mig flummig o arg. Lustgasen fick mig att fokusera på annat. Det gjorde ändå ont.

Men det var det värt. Fick ju en sån här liten krabat!
bild-098_46877651.jpg

Märkte aldrig att den lossnade, tror den gjorde det inne på förlossningen.

När jag var öppen 8 cm tog barnmorskan håll på hinnorna så vattnet gick.

Hon föddes i v. 39+1, 6 dagar förre bf alltså

Kände lite smått på fredagkvällen, men vaknade kl 5 på lördagmorgonen med regelbundna värkar. Emilia föddes sen 12.41 på söndagen. Så 31,5h med regelbundna värkar, ca 20 min av dom var krystvärkar. Emilia tog lång tid på sig att bestämma sig för att komma ut men på slutet gick det fort. Jag tyckte inte att det var speciellt jobbigt att krysta, då kändes det mest som att det äntligen snart var över. Värst var det tidig förmiddag på söndagen, då var jag så fruktansvärt trött.

Smärtlindring?
Hemma var det skönt att duscha. Sen när det inte var tillräckligt provade jag vetekudde men då trodde jag att jag skulle koka ihjäl. Blev så varm när värkarna kom och vetekudden var så varm. Provade lustgas men det fungerade inte alls. Tog EDA och det var himmelriket, underbart att kunna vila och sova lite. Jag kände fortfarande värkarna men dom gjorde inte så ont. Annars tyckte jag att det var bäst att vara uppe och gå, ligga i sängen var hemskt. Jag kände nästan allt bara i ryggen.

Under krystningen fokuserade jag bara på mig själv, har ingen aning om vilka människor som var i rummet då. Hade sambon gått ut hade jag inte märkt det. Tänkte på vilken kort väg det är egentligen som bebisen ska.

Efter förlossningen var jag uppe och fick efter bara ca 30 min. Kände mig mkt piggare än vad jag såg ut (sett kort). Ville åka hem direkt men dom ville gärna att vi skulle stanna över natten. Jag sa att det var ok om sambon fick stanna och det fick han. Vi åkte hem vid 10 dagen efter.

Senast ändrad:

Hm, hittills alltså tidiga barn! Men ack så olika förlossningar ni har varit med om, ändå!

pmm känns som en riktigt "bra" förlossning, var graviditeten likadan?

första jap, ca vid 05 på natten när jag kröp uppför trappen, hade stått och styckat kött hela natten :crazy: så jag kunde inte gå, hade för ont i bäckenet. Eftersom jag var övetygad om att gå över BF så var jag övetygad om att jag bara var gnölig :angel:

andra nepp

första japp med ett redigt tydligt splosch kl 10 när jag klev upp efter att ha vilat.

andra nepp, dom fick ta hål på fostersäcken ca 02.

första kom 10 dagar innan bf.

andra född i början av v 36

första ca 4-5 timmar, 4 kanske snarare, värkarna kom väl inte direkt efter att vattnet gått. Tror jag :o
Men på slutet blev det lite bråttom eftersom hjärtljuden gick ner rätt bra, så det blev sugklocka och sprang dom iväg med en blå tyst filur. Kom dock tillbaka snabbt och la en piggare grabb på mitt bröst.

andra ingen aning alls, hade ont i ländryggen hela dagen innan, men jaha liksom, ont där kan man ju ha... Fick mer och mer ont ju mer kvällen led, efter 24 började jag tro att det var förvärkar, efter 01 tvivlade jag inte längre, låg och kallsvettades av gräsligt snabba öppningsvärkar.
02 tittade hon ut precis utanför akuten med bakluckan öppen i .-24 :devil:
Dock sprang dom iväg med henne också eftersom hon behövde lite andningshjälp. Men det slutade bra det med.

Smärtlindring?
första försökte jag två inandningar med lustgas men jag kunde inte koncentrera mig på den. Hade inga krystvärkar så allt hjärnkapacitet gick åt till att försöka förstå hur unge skulle komma ut som :rofl:

andra nä fanns ju inget hemma precis och i ambulansen där hon tittade ut så var det inte så smärtsamt längre ändå. Var mest öppningsvärkarna jag gnälade åt. Men jätte häftigt med krystvärkar, det bara kom :bump::love:

Så nej dom var inte särskilt lika i hur dom kom ut.

Vill inte ha fler barn, men jag har inget emot själv aförlosssningen iom att jag haft det så lätt. Men jag förstår att det kan skrämma när det tar tid!

1: V.22, men inget jag fick se.
2: Märkte aldrig, bara lite brunaktig slemmig flytning ett par timmar efter värkstart.

1: V.32 första gången, plötsligt under en bilfärd blev sätet blött :o. Vart inlagd 10 dygn och hinnorna lade sig över varann igen. Läckte sedan till och från tills förlossningen. Sedan 2 dagar före förlossning brast hinnorna ordentigt under promenad från bilen då jag just varit på koll för att jag tyckte det läckte mycket.
2: Man gjorde hål på hinnorna när jag var öppen ca 8 cm.

1: Född v.39+3
2: Född v.40+2 (oj vad lååånga de extra dagarna var!!)

1: 30 tim
2: 10 tim

Smärtlindring?

1: Riskuddar, akupunktur, TENS. Tyvärr även epidural måste jag säga. Om de sparkat kossan ur bingen och skippat värkstimulerande dropp hade mycket kunnat gå smidigare... men finns såklart inga garantier. :p
2: Bara lustgas och nån bedövningsspray på blygdläpparna som varken gjorde till eller från :rofl:

Gick slemproppen och i så fall hur långt innan? Nej jag kunde aldrig märka av någon slempropp...
Gick vattnet? När på dygnet? Vattnet gick aldrig, de fick ta hål på hinnorna! Visade sig att jag inte hade så mycket fostervatten, har funderat nu efteråt är risken mindra att vattnet går som en flod kanske när man har mindre fostervatten?
Gick ni över tiden? Eller kom bebben innan? Min son föddes i vecka 39+2 jag var stensäker på att jag skulle gå över 2 veckor!
Hur lång tid tog det från första värken? 13 timmar, dock trodde jag de första 7 timmarna att det bara var förvärkar! Men det visade sig under en rutinkoll att allt var på G!
Smärtlindring? Lustgas! Himelskt! :love:

Smärtlindring?

Nå, jag vill veta allt! Berätta för mig. Det är så intressant att se hur olika det är för alla! Ingen förlossning (eller graviditet heller för den delen) verkar vara den andra lik.

Slemproppen gick på en lördag förmiddag. 15 september 07 var det.
Vattnet gick vid 11 tiden på kvällen samma dag.
Jag gick 9 dagar över tiden.
Jag min´ns inte riktigt från första värken, men vattnet gick som sagt vid 11 tiden på lördagen och han valde att titta ut 19.32 på söndagen.
Smärtlindring tog jag lustgas och den fina :angel: nålen i ryggen. Nackdelen jag hade med den var att dom stack fel tyvärr, så jag fick huvudvärk i ca en vecka efteråt. Men den tog bort all smärta och det var så skööönt.:) Tror även jag fick sådana där kuddar, men de hjälpte inget alls.

Senast ändrad:

Ludvig började annonsera sin ankomst klockan 08.00 på BF, punktligt värre ;). Det gjorde han genon att yttre fosterhinnan gick o jag fick en liten vattenavgång. Inga värkar än då. Vi käkade frukost o sambon gick med hundarna, för när jag ringde förlossningen trodde de det skulle ta lååång tid o sa att jag skulle komma in för koll kl 16.30 om jag inte fick kraftiga värkar innan dess. Det fick jag dock, de kom fort- från inget till värkar var 3:e minut, så vid halv elva satte vi oss i bilen o åkte in. Jag kände av det hela ganska rejält då. Väl inne på förlossningen konstaterades det att jag var öppen 10 cm, och sedan tog det två timmar till innan han var ute. Jag hade lustgas, o tyckte det funkade bra. Stod eller snarare hängde i en gåstol ganska länge - fick lägga mig när krystvärkarna kom i gång för att han inte skulle fara i backen. Han var ute kl 13.34, alltså 5,5 h efter första tecknet på att det var på G. Vattnet gick där någon gång mitt i alltihop inne på förlossningnen. Jag sprack lite o fick sövas och sys men det är inget jag har haft några bekymmer av sedan. En rätt smidig förlossning om man jämför tror jag. Det var väl 2-3 h som var riktigt tuffa (blev ju väldigt intensivt eftersom förloppet var så hastigt o kraftigt), men det kan man ju ta när man får den finaste i världen :).

Vi var faktiskt kvar 2 nätter på BB, hade lite svårt att komma igång med amningen o tyckte det kändes tryggt att ha hjälp, samt att jag ju var sövd en sväng för hopsyning o därför inte var uppe ur sängen förrän dan därpå.

Det jobbigaste var nog att det inte fanns plats för sambon att sova över första natten, så där låg jag och kunde inte gå upp o byta blöja eller något eftersom jag var yr efter narkosen (fick ringa på hjälp såklart men ändå). Dessutom vägrade L sova i sin plastlåda utan ville ligga intill mig, o i den där smala sjukhussängen utan kant var jag ju rädd att han skulle trilla ner (hemska tanke!!!!!) om jag somnade - så alltså höll jag mig vaken hela natten.

Jag fick foglossningar i v.8, sjukskriven heltid 2 veckor, sen halvtid i 5 veckor. Jobbade sen halvtid till semestern (min chef lät mig gå hem, så snäll!) Och sen hade jag 90 dagar havandeskapspenning.
Foglossningarna förvärrades efter förlossningen och försvann aldrig innan bebis nr.2 flyttade in. Har faktiskt klarat mig lite bättre den här gången, men har ju bytt jobb + rider inte lika mkt (nu inte alls eftersom hästen är halt...)

Edit: Båda fosterhinnorna sprack på mig när jag låg ner i sängen. Vaknade av ljudet som någon sprängde en ballong och den kom en flod som nådde nedanför knäna! sen kunde jag inte röra mig för varje gång kom det lika mkt till. Fick gå runt med gigantiska badlakan mellan benen, testa med binda, han dra upp trosorna så var de dyngsura (de där gigantiska från apoteket).

Därför var inte maken med på BB, han var på IKEA :angel: Den här gången ska vi köpa plastad frotté, och har en bil med skinnsäten.

Senast ändrad:

Första barnet född 07, andra för en vecka sedan!

1:an - Ja i samband med att förlossningen startade
2:an - Nej

1:an - när jag var öppen ca 5-6 cm kanske, mitt i natten
2:an - när bm tog hinnorna när jag var fullt öppen

1:an - 12 dagar över tiden
2:an - 9 dagar över tiden

1:an - Från första pinvärk - 40 timmar (men med ett halvt dags uppehåll mitt i). 7 timmar efter jag var öppen 3 cm. 45 minuters krystning
2:an - Från första värkar - 14 timmar. 2 timmar efter jag var öppen 3 cm. 2 krystvärkar.

Smärtlindring?
1:an - endast profylaxandning
2:an - profylaxandning. Lustgas efter 7-8 cm öppen.

Min slempropp började släppa på fredagen vid lunchtid, och släppte sedan i omgångar med det sista sent på söndagen.

På måndag morgon komd et en liten skvätt (ca 0,5-1dl) på golvet när jag skulle upp för att kissa, ungefär vid 06:30 eller något sådant.

Ja, jag födde i v 41+0 enligt UL och i v 42+0 enligt sista mens.

Jag kände väl de första riktiga värkarna två timmar innan allt vatten gick på sjukhuset, och från det att vattnet gick tog det 13,5 timme.. så 15,5 timme då från första värken.

Smärtlindring?
Lustgas

Kan ju länka till min förlossningsberättelse så slipper jag skriva allt igen =)
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=964249

Lycka till, du har världens häftigaste upplevelse framför dig!

//Julia

Min slempropp gick i ambulansen på väg in till förlossningen, ca 1 timme innan han pluppa ut.
Vattnet gick 06.45, han föddes 07.30.
Jag födde i v.39, den 5 feb och han var beräknad den 12 feb.
Jag vaknade ca kl 0300 på natten av att jag trodde att jag behövde gå på toa:o Men de va nå helt annat som ville ut;) Han föddes kl 07.30 som jag skrev innan, så de tog ca 4½ timme.
Smärtlindring?
Jag fick lustgas, var helt öppen när vi kom in på förlossningen så det fanns inget annat alternativ, men de gick bra de också! Jag skreek som 17 trodde jag men min sambo säger att de lät mest som grymtningar ända nerifrån tårna. :) Jag fick minnesluckor av lustgasen, men jag minns iaf allt de viktiga:D

Lycka till! Du har världens häftigaste upplevelse framför dig!

Gick slemproppen och i så fall hur långt innan? Den vet jag inget om :P
Gick vattnet? När på dygnet? Vaknade fem på morgonen av att det rann en hel del. Då hade det läckt en liten skvätt även dagen innan.
Gick ni över tiden? Eller kom bebben innan? Det blev snitt samma dag, eftersom bebisen låg i säte och det mesta av vattnet läckt ut. Bf var 26 juni, Alma föddes 29 maj.
Hur lång tid tog det från första värken? Pass ;P
Smärtlindring? Spinalbedövning

Den gick i omgångar under själva förlossningen. En liten del släpptes nån dag innan.
Nix, inte förrns BM gjorde en hinnsvepning på kvällen/natten nångång. Minns inte riktigt :p
Blev igångsatt när jag var 15 dagar över tiden. Dag 16 kom han!
Först hade jag värkar hela natten, från kl 22 ungefär. Dagen efter kl 8 skulle jag sättas igång och dagen efter det kom Ludwig, genom akutsnitt. Så ca 28 h. Gött! :grin:
Smärtlindring?
Akupunktur, riskuddar, massage, lustgas och till slut epidural. EDAn var det enda som hjälpte.

Nope, gick på förlossningen. Fast jag trodde nog den gått innan, tills jag fick se den! :o

Vattnet gick på förlossningen halv ett på natten. Det var verkligen ENORMA mängder, jäkligt glad att det inte hände hemma :D

9 dagar över tiden, de längsta i mitt liv!

10 timmar ungefär. Från att det började göra ont. 7 timmar från att det började göra jättejätteont. 18 timmar från att de började bli regelbundna men de var inte speciellt besvärliga då.

Smärtlindring?

Först fick jag en härlig spruta petidin, sen testade jag lustgas men det smakade unken tant så det sket vi i. Ett par timmar senare fick jag underbar epidural, jättemysigt!

Här är min förlossningsberättelse om du vill läsa hela :) http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=845792&page=7

Åh, hoppas din väntan snart är över så du får fylla på här i din egen tråd :D

Gick slemproppen och i så fall hur långt innan? Ettan: ungefär ett dygn innan Tvån: såg ingen slempropp
Gick vattnet? När på dygnet? Ettan: Stackhål under förlossningen. Tvån: vattnet gick ca 2 timmar innan han föddes.
Gick ni över tiden? Eller kom bebben innan? Ettan: 4 veckor för tidigt. Tvånan: två veckor tidigt
Hur lång tid tog det från första värken? Ettan: första riktiga värken var ca 12 timmar innan han föddes. Tvåan: ca 12 timmar.
Smärtlindring? Lustgas

Med förrsta fick jag panik och hyperventilerade mig igenom förlossningen. Andra fokuserade jag mig enbart på att andas rätt och hade då ett helt annat lugn. Så mitt tips är att försöka andas rätt.

Första barnet:
Slemproppen gick någon dag innan. Vattnet gick på kvällen vid 17-tiden, sen började svaga värkar en stund efteråt. Åkte in och kollade CTG mm på kvällen och åkte hem med värktablett.. Hade värkar hela natten men långt emellan.
Åkte tillbaks till sjukhuset för koll igen på förmiddagen, och mitt på dagen är hon född.

Andra barnet:
Slemproppen gick någon dag innan.
Vaknade rätt så pigg på morgonen. Hörde att det knäppte till, och undrade om det var bäckenet/fogarna som lät eller vattnet som gick.
Ställde mig upp och då kom vattnet :p
Värkarna började rätt så på en gång, först svaga sen starkare och starkare.
Ringde förlossningen som tyckte att jag skulle komma in relativt snart eftersom det var andra barnet (jag ringde bara för att förvarna att vi nog kommer in under dagen..).
Väntade på barnvakten sen åkte vi. Och tur var det för hade vi väntat längre hade det blivit tuff resa.
Hann vara inne vid förlossningen 1-1,5 timme någonting innan lillasyster föddes.

Andades ut bägge barnen, ingen smärtlindring (hade TENS i bilen in med lillasyster men den gjorde varken till eller från tror jag). Ska inte ha fler barn, men om jag ska föda igen så kanske det blir smärtstillande för sista förlossningen var så intensiv.

Edit: Båda fosterhinnorna sprack på mig när jag låg ner i sängen. Vaknade av ljudet som någon sprängde en ballong och den kom en flod som nådde nedanför knäna! sen kunde jag inte röra mig för varje gång kom det lika mkt till. Fick gå runt med gigantiska badlakan mellan benen, testa med binda, han dra upp trosorna så var de dyngsura (de där gigantiska från apoteket).

Därför var inte maken med på BB, han var på IKEA :angel: Den här gången ska vi köpa plastad frotté, och har en bil med skinnsäten.

Låter smart tycker jag ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 095
Senast: Bison
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 473
Senast: Ragdoll
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 114
Senast: zarmino
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 381
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka