Hur starkt är gräset?

Yrja

Trådstartare
Funderar på hur jag ska göra med en häst som kommer ner nästa vecka.
Vår lösdrift ligger i Uppsala/Sthlm och vi har stora hagar med massvis med bete kvar. Hästarna brukar här gå på bete (alltså helt utan stödfoder) till mitten på oktober. I år kan det ev bli ända till månadsskiftet okt/nov.

Hästen som kommer nästa vecka står för närvarande i Sundsvallsområdet och har inte gått på bete sen slutet på augusti. Han står nu på stall och går i en relativt liten hage som jag tror är ganska upptrampad - inte speciellt mkt gräs i den men kanske lite.

Jag inser ju att hästen behöver stå på box nattetid till att börja med när han kommer ner, så att man begränsar "intaget" av gräs. Men hur länge tycker ni? Och hur starkt är gräset häromkring just nu? Om man jämför med en annan del av sommaren. Är det som i maj, juni eller juli? Jag är så osäker när det kommer till hösten numera. Har haft frost endast en natt.

Hästen i fråga är 7 år, i full kondition och har hittils gått på en hög foderstat med mkt havre, då han är travhäst. De har senaste 3 veckorna sänkt mängden havre åt honom då han nu ska bort från travet och komma ner till mig. Vi vill få ner han lite i varv och han går inte lika hårt.

Vad tror ni? Om man tar bort havren helt, är det ok att han går ute dygnet runt då? Eller är det skillnad på protein o protein? Och hur länge behöver han ev stå inne annars?

Sv: Hur starkt är gräset?

Puttar lite, är det ingen som har en aning? Om det vore mitten på juli, hur hade ni gått tillväga då?

ja kan inte på långa vägar kalla mej expert menhar en vän vars häst fick fång i somras. hon hade pratat med sin hovlsagare igår och han sa att man fortfarande ska akta sej..... de växer ju egentligen hela tiden. gå me grästrimmer på gräsmattan o sen ser du, två dagar senare har de kommit upp en bra bit.... personligen skulle ja ta bort allt annat foder, speciellt kraftfodret o till en början ha honom inne på nätterna....de e ju en process för hela magen att börja äta gräs ign även om de inte va så längesen han gick på bete. jag vet i alla fall flera vars hästar gått på bete, man tycker de börjat bli lite smalare o så har man gett kraftfoder av allt man kan stödfodra med....o vips så har de fått fång.....

Tack för ditt svar. Ja de andra hästarna får som sagt ingenting mer än lite havre o sånt som de fått under sommaren då de rids aktivt. En tjej har börjat stödfodra med hö men får inte göra det i hagen då vi andra absolut inte vill ge våra hästar nåt mer just nu.

Men ta bort havren o sen stå inne nattetid. Hur länge skulle du tycka? Tills det är dags att stödfodra ute?

Men att gräset växer säger ju inte att det är fullt av protein...? Jag menar - klart gräset växer. Mer på vissa håll. Men att det är mer protein i vårgräs än höstgräs är väl ändå allmänt känt?

Orkade inte googla så mkt så wiki får duga idag. http://sv.wikipedia.org/wiki/Vall_(jordbruk)

Och vi som analyserar foder vet att andraskörd slagen i slutet av sept kan ha mer protein än förstaskörd i juni. Förvuxet bete har dock lägre del, men återväxt ska INTE föraktas.

Jag hade inte släppt icke gräsvan häst rakt ut på rikligt bete ens nu, det blir alldeles oavsett proteinhalt ett sjujäkla foderbyte. Utan jag hade vant in, dvs stallat upp i början (men då blir det knepigt släppa på lösdrift sen kanske) och gett hö/silage, och så haft på bete del av dag och i hagen utan/med mindre bete samt silage i början. Och succesivt utökat tiden. Dvs vant in på gräs precis som på våren. Det är inte bara för innehållet utan det är foderbytet med.

Sen så en häst i full kondition behöver oftast trappas ner, sällan lyckat att bara ställa av den och fota ut på exvis lösdrift, utan träna ner den, bara som spinoff. Även om vissa hästar klarar att gå från 100 till 0 så att säga.

Visst, i en återväxt på icke-betad vall... Detta handlade ju om ett bete, och nu tänker jag långt gräs som börjat gulna. Men jag har aldrig tagit analys på betet så jag vet inte med säkerhet. Vi tar också endast in hö, och inga andraskördar för vår del.

Har fått förvånansvärt lite svar via google på vall och gräsfrågor...

Hästen i fråga ska inte gå ner till noll, han ska omskolas till ridhäst.
Själva utsläppet på lösdrift är inga problem. Jag har stor vana att detta. Det jag är lite fundersam över är just hur lång tid han behöver stå på box för att inte föräta sig på det näringsrika gräset.. Handlar det om en månad, eller räcker ett par veckor?

Är hagarna betade eller inte, slagna eller inte? Det som jag lämnat en månad, men som varit betat, kommer det panggräs på, men där får de bara vara en stund varje dag. Medan de kan gå mycket längre på det som inte är rört i år.

Vi har ca 30 hektar hage som delvis stängs av i tre olika delar ibland, det är främst två som vi ska nyttja nu i höst. Den del som han ska gå på när han kommer (2 hk) har vilat ngn/ett par månader på våren, den var ganska nertrampad då. Den delen han ska gå i sen när han får komma till stora flocken fick vila ca 3 månader i vintras. Men i övrigt har båda delarna använts. Det har sätt ut ungefär likadant de senaste 3 åren.

Delen han ska gå i först är som sagt 2 hektararen och den har haft 1-4 hästar på bete under sommaren (sen i maj). Den andra delen där flocken går nu, är ca 20 hektar (50%skog) och i den har det varit ca 4-5 hästar i sommar.

Det enda man gjort med markerna är att klippa? tror jag. Alltså de tar traktor och "harvar" som jag kallar det, men jag tror att stallägarna säger att de klipper. Iaf "slätar" de ut markerna, sprider träcken och ja, "putsar" kanske är ett bättre ord. Detta har gjort ett par ggr under sensommaren. Och även ngn gång i våras.

Det är ju gräs, på sina ställen högt gräs. I lilla delen är det ganska nerbetat för det mesta men flocken verkar ändå gärna stå där o käka när de får möjlighet att nyttja båda delarna som de fått senaste veckorna.

Hehe, nä det var faktiskt lite tvärt om. :angel:

Jag tyckte till slut att vi var tvugna att komma med besked till ägaren och sa då att jag hellre tackar nej och letar efter en häst som båda faller för direkt. Men syster sa att detta ju visst kunde vara en bra häst och det vet man ju inte förrän man har provat. Så hon tyckte att vi skulle ta ner honom. Hon ogillade honom inte, hon var bara osäker på om det var den typen av häst som vi var ute efter.

Så nu får han en chans iaf. :)

ja kan inte riktigt säga vad du ska göra, alla hästar e ju olika o vissa är känsligare än andra.... det märker man ju kanske inte förrän de fått fång eller något annat.... men hade jag varit i din situation hade jag nog haft hästen ute på dagarna, inne på nätterna med bara lite hö/halm mest för att ha nåt att pilla på, och så ingen havre alls. jag tycker inte man kan lita på gräset numera de växer o blir farligt lite närsom känns det som..... men om du kör så i några veckor, kanske två veckor eller nåt, så har han nog vant sej och kanske inte proppar i sej av gräset på samma sätt som han eventuellt gör de första dagarna så då kan han säkert gå ute på nätterna också....

Tack för era svar.
Efter närmre kontakt med hästägaren visade det sig att han gått på bete till för 3 veckor sen och har gräs i sin nuvarande hage så hon ansåg att han kunde gå direkt ut på lösdriften.

men även om han gått på gräs innan så brukar ju olika beten skilja sig åt än då. Jag flyttade min häst från ett bete till ett annat, trodde väl inte att det skulle vara ngn fara, men det slutade med kraftig fång. Så du får helt enkelt ta det för ett foderbyte och det tar tre till fyra veckor för magen att vänjas in på nytt foder/gräs.

Och sen så¨blir det ju ny miljö för honom också vilket oftast leder till lite stress osv som oftast sänker dom lite i immunförsvaret och då är det ju ännu lättare att åka på ngn skit

oj va längesen ja skrev...... du kanske har fått hem hästen nu.... ja tror i alla fall att de inte borde va nån fara...... det känns nästan som att de e större chans att han åker på nåt om han går själv i en hage me massa gräs, då har han ju inget annat o göra än att äta, än om han exempelvis går på lösdriften me dom andra hästarna. o har han dessutom gått på gräs tills så pass sent så tror i alla fallinte jag att de e några problem..-.

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
599
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 230
Senast: Roheryn
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
859
Senast: Lucifer
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
936
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka