Hur stark är fuxfärgen genetiskt?

Sammet

Trådstartare
Blir fölet fux eller brun/mörkbrun?

Pappa: brun, farfar fux (kan inte hitta resten eftersom jag inte hittar var man söker på norska kallblodstravare).

Mamma: Brun, morfar: brun med mycket mörkbrunt i släkten.
Farmor: Brun med mycket mörkbrun eller svartbrun i släkten. Står även svart på en men det vet man ju aldrig säkert.

Sv: Hur stark är fuxfärgen genetiskt?

Hittade travsport.no där man kan leta. Pappan verkar ha mycket "svart" och mörkbrunt i sig, förutom då farfar som är fux.

fuxgenen är i princip det enda färganlaget som är recessivt, det är därför det kan finnas utan att hästen är fux.

Huruvida ditt föl blir fux eller inte beror på vad mamman har för färganlag. Pappan har definitivt ett fuxanlag eftersom farfar är fux - oavsett hur många bruna det finns bakom. Det blir inte fler bruna gener för att 7 av 8 förfäder är bruna....
Mamman *kan* ha fuxanlag, sådana kan vandra genom många generationer utan att synas.

Nästa fråga...

Pappan byter färg (svag färgväxlare?) från svartbrun till rödbrun. Detta tycks hända varje gång han fäller päls, "svart" på sommaren, "röd" på vintern.
Kan detta med att han blir rödbrun ha att göra med att hans pappa var fux?
Han har svarta förfädrar bör tillägas då men som sagt, man vet ju inte vad de menar med svart, äkta eller bara svartbrun...
Syns dock en klar skillnad just nu då han fäller päls (vi har haft det väldigt varmt en tid och det tycker han är bevis nog för att våren är här... :crazy: )
:confused:

Senast ändrad:

Färgväxlare är han nog inte. Färgväxlare är samma sak som konstantskimmel, dvs huvudet och benen är i "grundfärgen" (tex svart eller fux) medan resten av kroppen brukar växla mellan att vara lite eller mycket stickelhårig.

Xeline skrev:
Färgväxlare är han nog inte. Färgväxlare är samma sak som konstantskimmel, dvs huvudet och benen är i "grundfärgen" (tex svart eller fux) medan resten av kroppen brukar växla mellan att vara lite eller mycket stickelhårig.

Men är inte en färgväxlare en häst (ex islänning) som kan vara vit på vintern och brun på sommaren??? (för att ta extrema färger...)

Det som hos islandshäst kallas färgväxlare är konstantskimmel. Dessa hästar har ofta mycket stor skillnad på sommar- och vinterpäls.

I princip ALLA färger ser lite annorlunda ut beroende på årstid, men det gör dem inte till färgväxlare. Det är ett "islandshäst-namn" på en specifik färg.

Jag hade en svart kallblodstravare ett tag. På vintern var hon lite mer åt rödbrunt. Sedan blev hon svart när våren kom, men så solblektes hon. Men hästens färg var SVART.

Beträffande fuxanlag så beror allt på om stoet har fuxanlag. Kolla om hon själv eller hennes föräldrar har några fux-barn så kan du se hur pass "nära" i stamtavlan anlaget finns.

Indy

Hennes son är svartbrun.
Alla utom ett syskon på mammans sida är svartbrun, den sista (förstfödde) är ljusbrun.
På pappans sida kan man ju inte se...

Låter mest troligt att det blir ett brunt föl, men som sagt fuxfärgen kan ju ploppa upp efter nån generation.

Hoppas det inte gör något att jag passar på och ställer en fråga i denna tråd...

Mitt bruna sto är dräktig och jag undrar hur stor chans det är att fölet blir en skimmel.
Pappa till fölet är skimmel, mamma som sagt brun, farfar svart, morfar fux och mormor skimmel.

Givetvis kommer jag att älska vad som än kommer ut men jag är på något sätt inställd på att den kommer att bli skimmel.

Blizzard skrev:
Hoppas det inte gör något att jag passar på och ställer en fråga i denna tråd...

Mitt bruna sto är dräktig och jag undrar hur stor chans det är att fölet blir en skimmel.
Pappa till fölet är skimmel, mamma som sagt brun, farfar svart, morfar fux och mormor skimmel.

Givetvis kommer jag att älska vad som än kommer ut men jag är på något sätt inställd på att den kommer att bli skimmel.

50% chans på skimmel.

Så det är trots allt så stor chans eller risk eller hur matematikerna nu vill ha det?!

Ytterligare en fråga!

Hade ID-kontrollanten ute hos oss för att chippa och kolla vårt föl. Jag har hela tiden varit säker på att det är en fux, så jag blev väldigt förvånad när ID-kontrollanten säger att fölet är silverbrunt.

Kan det verkligen stämma?

Mamman är svart med fux pappa (Darri frá Kampholti) och okänd färg på sin mamma (Vinda fra Egemose). Fölets mormor kan m.a.o. vara silverfärgad men hur stor är då sannolikheten att vårt föl ärvt silvergenen?
Vårt föl har tre syskon där två är svarta och en fux.

Pappan är mörkbrun, Hrammur frá Akureyri och han har skimmel pappa och hans mamma är brun eller fux tror jag.

Här är en bild på fölet:

folis.JPG

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ytterligare en fråga!

Jag tycker det ser ut som en typisk fux. Varför ansåg kontrollanten att den skulle kunna vara silverbrun ? Jag är tveksam till att det ens är möjligt eftersom ingen av föräldrarna är fux och som jag har fattat det så är fux/rödbaserade den enda färger som "döljer" silverfärg.

Id-kontrollanten som är utbildad för islandshäst, tyckte att manen hade mycket silverstrån i sig. Jag tycker fortfarande att hon ser ut som en fux och hon har fuxfärgade ögonfransar.
Ett tag i somras såg hon lite silverfärgad ut för hon var typ chokladbrun i ansiktet och på benen där fölpälsen hade släppt. Nu är hon typiskt fuxfärgad med lite gulaktig man.

Nu kommer hon ju att bli registrerad som silverbrun men eftersom hon är chippad så blir väl inte det några problem om hon nu är fux, eller?

Jag tror att det är omöjligt att den är silverbrun. Silverfärgen är ju dominant och då hade den synts antingen på den svarta mamman eller den mörkbruna pappan. Enbart om någon av dem varit fux, som dolt anlaget eftersom det bara bleker svart - så hade fölungen kunnat vara silverfärgat. Dessutom har silver föl visst randiga hovar. Du kan väl läsa noggrannare om detta på silverkedjans hemsida...

Läge för din ID-kontrollant att släppa silver-fixeringen... och läsa på hur anlaget fungerar. Den där fölungen skulle jag inte ens fundera på om den var fux eller silver.

Det låter lite som den ID-kontrollant som kollade min. Hon hade precis varit på kurs och var insnöad på svartbrun och tyckte absolut min var det fast jag tyckte han var mörkbrun. Han var mycket tydligt mörkbrun (och inte svartbrun) när han blev lite äldre, men det som ID-kontrollanten skriver gäller. Mailade ASVH och de sa att jag absolut skulle ta ut en ny och skicka in passet med nya beskrivningen eftersom det kan bli problem om det står fel färg i passet på t.ex tävlingar eller om man åker utomlands eller så.

Får du stå för båda kostnaderna då? (för båda gångerna du tar ut en kontrollant)

Liknande trådar

P
Avel Hej hej! Min lillkille som jag kommer att få hem den 1a November är en fux utan tecken. Hans släktingar har följande färger...
Svar
12
· Visningar
1 182
Senast: Pacific ocean
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Avel Detta stoföl har stammen His Higness -Silvano-Flemmingh-Wellington-Caletto I- Wahnfried. Pappa svart, mamma mörkbrun och hon kom ut...
2
Svar
31
· Visningar
3 248
Senast: tiga
·
Avel Gjorde lite efterforskningar i en hästs stamtavla och den hade där färgbetäckningen Overa (Paint). Eftersom det handlar om en spansk...
Svar
1
· Visningar
763
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur