Massor av tecken!

Sv: Massor av tecken!

Min åring e. Alcatraz-Stanford är fux, bläs strumpor o 2 vita bukfläckar. Vet inte var de kommer ifrån, mamma har inga. Nu börjar även man och svans ändra färg. Han har nog "skunksvans" (har läst om det här på forumet, kan inget om färglära) för den är väldigt ljus på sidorna. Även manen har fått en massa ljusa strån (vet inte om de är vita eller beige). ID-kontrollanten skrev fux m bläs och bukfläckar i passet.

Nu är ju kanske både Alcatraz o Stanford sabino men borde inte någon släkting ha bukfläck för att ge anlaget? Eller kan fläckar bara pluppa upp sådär ändå? Någon som vet?

detta äer min uppfödning (01) e stanford också bukfläck förrutom det "lilla vita " ni ser:bow:

Olliwa%20och%20carmen%20(1%20dag).JPG

psst - titta på min avatar, det är en Ganesco-avkomma.

Med hela sabino-kittet. Tecknen är naturligtvis dokumenterade i passet, men ingenstans står det Sabino.

*kl*
Jag har en Marino-avkomma som har flikiga strumpor på tre ben, stor bläs med vitt på underläppen och enstaka vita strån i manen. Många andra med Marino i stammen har sett ganska lika ut och jag antar därför att han har sabinoanlaget.

Ceylon hade val sabinoanlag men hur ar det med Chapman? En hast jag skotte for manga ar sedan fick tva sabinofuxar o en vanl fux med Champan. Stoet var e. Ceylon-Islander (dansk hingst), var brun m blas 4 vita fotter.

1:a "folet"
Cayman.jpg

2:a "folet"
GraceKelly.jpg

3:e "folet"
Marco_hagen.jpg

Den sista hade aven vit svans som man ser pa folfotot har:

MarcoPolo-1.jpg

Hade oxå ett Chapman-sto som borde visa att han var sabino, väldigt flikiga och höga strumpor på tre ben och en c:a 6 cm hög fläck (en lite gubbe med armar och ben) mitt fram på fjärde skenbenet :D

Jag hade henne som föl och vet att det var medfött och inte något brännmärke av benskydd. Hade även mkt vitt i ansiktet, men nedärvde väldigt lite till sin dotter som i sin tur fick en unge med bara en vit kronrand med svart fläck i och f vita hårstrån på nosryggen :angel:

*KL*
Jättekul att se bilder!

Men är det någon som vet var sabinoanlaget i pappan i det här fallet kommer ifrån?
Är det vanligt hos trakhenare? Tänker på Hohenststein?
Eller finns det i Donnerhallhästarna?
Är det någon som vet eller har sett bilder på avkommor?

mvh

Jag har sett flertalet avkommor efter His Highness som just sett ut som denna föl unge. Fuxar med mycket vitt och fläckar under magen! En del gillar det en del inte.... Ombyte förnöjer:)

Vad kul!
Så det är troligen han som bär största ansvaret menar du? :)
Så spännande, för jag kan tänka mig att de flesta förväntar sig att det kommer ut något svart!

Har du bilder, eller länkar till sådana föl, och kommer du eventuellt ihåg stammen på mödernet?

Jag som tydligen avlar teckenlösa hästar med tunn svans, tycker ju att det är jättekul med tecken!

mvh

Senast ändrad:

Jag har väl sett ett 20 tal His Highness under de senaste 2 åren, så jag vill absolut inte kalla mig för någon HH expert. Över hälfen har varit fuxar med mycket tecken överallt, lite vita ögon kanter förekommer också. HH har väl i största utsträckning haft Hannoveraner ston (Weltmeyer mödrene) så det kan ju bidra till fuxanlaget o vita tecken. Men faktiskt har jag sett de avkommor som inte har verken fux eller mycket vitt på mödrenet, där avkomman blivit just fux m vitt! Så enligt mig ialla fall och de uppfödare jag har kontakt med utomlands säger att han faktiskt nedärver fux med vitt. Tyvärr verkar inte just den färgkombinationen vara så populär bland tyska dressyrfantaster, gärna fuxar men vita tecken i "överdrift" är ju en smaksak. Cylle vet ju en hel del om honom, det kanske är lika bra du frågar henne. Bebisen var söt i alla fall:) GOOD LUCK:bump:

Liknande trådar

Avel A Avelsvärdebokstav A ges till hingst som uppfyller krav på god förärvning. Med detta menas att hingsten har förmåga att föra aveln...
Svar
9
· Visningar
1 926
Senast: Ottilia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V