När det gäller resor och planering så hade jag en sambo som påminde om din. Jag vet inte hur många resor vi pratade om att göra, men som aldrig blev av för att något annat dök upp, för att han inte frågade om ledigt på jobbet eller som bara rann ut i sanden av andra orsaker. Försökte med det mesta. Gav honom en weekendresa i julklapp där han bara behövde säga en hel så fixar jag resten. Frågade om det ett par gånger och han skulle återkomma med datum - sen ser jag i vår gemensamma kalender att han bokat in en resa med sin syster till just den staden (dessutom över ett mkt olämpligt datum). Det var droppen och det tog slut. Kan du tänka dig en relation utan resor, där du om du vill resa, reser själv eller med andra kan det funka. För mig är det viktigt, så det är en dealbreaker för mig.
Städning bråkade vi inte om, han var mer pedantisk = han fick städa. Jag tyckte det var viktigare med veckohandling och var petig med tvätten, så jag körde det. När vi bodde utan diskmaskin störde jag mig på att han alltid sa att han skulle diska, men gjorde det nästan aldrig. Så jag vägrade bo utan diskmaskin och efter det var det aldrig något problem. Så finns det några såna lösningar som gör att ni når en fungerande kompromiss för båda?
Jag trivs ypperligt som särbo. Jag städar mitt kök, killen sitt. Skulle han ha ett väldigt smutsigt hem skulle jag nog kunna säga att jag inte trivs med det, vill han göra ngt åt det så är det ju bra, om inte så skulle vi ses bara hos mig, ute på stan eller inte alls. Familjedelen behöver inte vara körd för att man inte bor ihop (var och varannan har ju barn numera och är separerad från andra föräldern, då kommer ju inte ens parterna överens alla gånger) bor man nära varandra är det ju ett ännu mindre problem. Jag hade en kollega en gång i tiden som var gift och särbo med pappan till deras barn. Alla verkade nöjda.