Hur ställer sig fälttävlansryttare till "udda" raser?

Totola

Trådstartare
Eller snarare, hur högt klarar de sig i konkurrensen?
Läste lite i tråden om tips vid inköp av fälttävlanshäst och blev nyfiken på det eftersom jag bara kollat ett par enstaka tävligar öht och då på ganska låg nivå (förutom de som går på tv såklart).
Har hört att varmblod ändå är hyfsade terränghästar vilket i mina öron låter logiskt eftersom de är ganska fullblodsliknande, är väl främst dom jag tänker på, sen finns det ju ädlare kallblod, eller lite ovanliga eller grövre ponnyraser?

Vore kul att höra hur det ligger till! :)

/Totola (som numera är för feg för att hoppa terräng:o )

Sv: Hur ställer sig fälttävlansryttare till "udda" raser?

Jag har två hästar. En som är holsteiner men väldigt kallblodslik och en som är xx/halvblod. Xx/halvblodet skulle rent utseendemässigt och typmässigt pasa bäst till ft. Dock stressar han upp sig något enormt vid hoppning så jag vet inte om det blir någon start för honom. det får vi se. Holsteinern köptes som ren hopphäst innan jag fick för mig att gå tillbaka till FT.
Så kan det bli. Men om jag skulle köpa ny ft-häst nu skulle det bli med hyfsat mycket xx i eller så skulle den få vara en lättare halvblodshäst. Travaren är helt uteslutet för mig eftersom de måste gå bra i dressyren också. Jag tror inte att någon ft-ryttare skulle välja en ren travare.

Jag vet en som är korsning halvblod/ardenner som har gått * iaf.

kl
Och den adennerkorsningen klarar sig ju väldigt bra konkurrensmässigt eftersom den har en så bra dressyr och verkar vara stabil i de andra momenten. Så upp till msv klass är det nog inte alltid en fördel att ha en häst med mycket xx. Vill man högre än så skall man nog inte satsa på en kallblodshäst.

Om man tittar på ponny sidan har det väl funnits nån fjording och nån haflinger som varit uppe på SM-nivå och om jag inte minns fel en fjordkorsning som gått EM

Jo, jag vet. Rider ju själv en häst som nästan kan klassas som ett kallblod till typen. Skulle jag däremot köpa en ny häst så skulle jag antagligen välja xx eller smäckert halvblod.

men min lite tyngre häst går rätt bra i dressyren, nästan alltid nolla i hoppningen och nolla på hinder i terrängen men han kan inte galoppera så fort som det krävs i högre klasser.

Det finns väl en och annan korsning fullblod-travare som har funkat väldigt bra, men nu är kraven så höga på ft hästarna att jag blir förbannad nästan på vad dom skall kunna med tanke på att dom helst inte skall kosta så mkt.

Hästen skall helst kunna vinna St George , kunna vinna 140 hoppning och gå som en klocka i terrängen och kostar den hästen som 6 åring mer än 200 tusen så svimmar folk :eek:

Då glömmer dom att hur många rena dressyrhästar komma vinna St George i sitt liv och vad kostar inte dom som unga??

Hur många hopphästar kommer vinna 140 hoppning och vad kostar inte en sådan häst för det innebär ju oftast även att dom rätt lätt kommer gå svår hoppning.

Hur många terränghästar som har dom ovanstående kvaliteterna går som klockor i terrängen :angel:

En av de franska hästarna som placerade sig i Malmö 2006 hade travare i sig (50% tror jag), plus att ägaren hade vunnit den i ett lotteri, där den inte ens var förstapris.... Individer....

Min är korsning travare-haflinger och har gått upp till *
Skulle jag köpa en häst så är det väl inget jag rekommenderar, men jag är bra sugen att betäcka hans mor med ett "tyngre xx typ"/gångartshingst för att i nästa generation betäcka med xx och få den ultimata hästen:D
Min travare gick upp till 110 och vi hade sketakul hon är nu pensionär.
En mkt känd svensk fälttävlanshästuppfödare har uttryckt att i 2:a generationens avel är det alldeles eminent med en travare för de "har en enorm hjärna, hjärta och hoppar i regel som gummisnoddar"

Men man har ingen press och väldigt roligt med en udda häst på fälttävlan. Tillochmed min sambo kan tänka sig att titta på hoppningen för att få höra staketryttarnas vadslagning om vad det är för ras på vår lilla going:rofl:

Det vore roligt att få se foton på din häst, och på andra "udda" fälttävlanshästar :)

heheh.. vet om en dölehest som gick upp til *. Heheh.. Han kom 3:a i norska mesterskapet 2003!

Hmm, jag kan tänka mig att det är svårt att hitta bra fälttävlanshästar överhuvudtaget (om man inte är miljonär då).

*till alla*

Vi har ju alla lite olika inställningar, jag kan tänka mig att ju högre upp i klasserna man kommer, desto hellre vill man gärna stanna kvar i de klasserna för att sen klättra upp mer, dvs man börjar med små krav och mest för skojs skull för att sen höja kraven mer och mer.
Det blir väl nästan alltid så att när man då kommit upp på en viss nivå ambitionsmässigt så är det bara en ras som gäller för att man vill köra med säkra kort. (Känner igen det från agilityn där det alltid var borderterrier/shetland sheepdog/border collie som gällde vilket var lite synd, men vi hade ju shetland sheepdog själv och jag måste säga att det var skönt att ha oddsen med sig :angel: ).

Jag vet faktiskt själv en travare som kom väldigt långt inom fälttävlan (jag är inte helt 100 på att det var just fälttävlan, det KAN ha varit hoppning) för jättelänge sen. Har en tuff bild där den hoppar ett "vanligt" hinder, en oxer på ca 140 :) synd att jag inte har kvar länken till artikeln, den gick svår klass och var med i sm.

Jag vet faktiskt själv en travare som kom väldigt långt inom fälttävlan
Fast undantag kan man alltid hitta. Att enstaka individer lyckas gör ju inte att rasen i sig är bäst lämpad. :smirk:

Jag hade inte satsat på min nordsvensk om jag skulle tävla fälttävlan men det är klart att skulle jag bara starta i debutant så hade det gått utmärkt. Tror alla raser kan gå en debutant.
(Nu hade det nog varit en syn för ögat med en överviktigt kärring på en 25-årig nordsvensk av det mindre slaget men men.. :angel: )

Sen kan man väl säga att den ultimata hästen är svår att hitta, hade den varit enkel att ta fram så hade det funnits massor. Nu är ju avel inte så enkel, kanske tur det.

Helt klart att "fam Pooh"s avel är nära... :idea:

Jag lovar att jag betalar alla avgifter om du startar deb på en nordsvensk med enda kravet att jag får filma hela resan:rofl: :rofl:

Det brukar vara mycket mer noga vilken ras man rider på häst än på ponny. Det finns flertalet "kraftiga/grova" ponnyer som tävlar MSV idag. Det viktigaste är väl att hästen kan hoppa och gå dressyr, inte vilken ras det är.

Det brukar vara mycket mer noga vilken ras man rider på häst än på ponny. Det finns flertalet "kraftiga/grova" ponnyer som tävlar MSV idag. Det viktigaste är väl att hästen kan hoppa och gå dressyr, inte vilken ras det är.

Precis, men eftersom det ändå *borde* finnas dom som inte följer normerna och skaffar dom raser man ska ha så att säga så borde det ju finnas hästar i lite högre nivåer också om rasen KAN lyckas så att säga.

Som svaret jag fick innan att det alltid finns undantag, jag tycker att i det fallet är det ju faktiskt undantagen som visar att det går. Säg att max 5% av de som tävlar har varmblod, om då en enstaka kommer upp högt i klasserna är det ganska stor procent av de som representerar den rasen. Känn er fria att byta ut "varmblod" mot vilken annan ras som helst som är lite mer ovanlig inom Fälttävlan.
Så även om det är enstaka som lyckas kan det ändå vara kul att höra vilka "udda" som har lyckats! :idea:

Skulle faktiskt t o m kunna tänka mig nättare kallblodstravare eftersom de är väldigt tuffa i psyket och säkert kan gå att lära dressyr hyfsat bra, men hur det funkar i verkligheten har jag som sagt ingen aning om :p

Här är han :rofl: :rofl: :rofl:
elvishopp.jpg

Men det kanske fanns en anledning från början att det bara är 5% som tävlar.

I hoppning är det ju definitivt fler än 5 % , bara här inne på buke måste ju utgöra minst 30% av alla dom tävlande travarna.

min kompis har tävlat msv b på en korsning halvblod nordsvensk.
pappan var knut af tollstad.

han va jätte fin!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag planerar att framöver köpa en 1-2-åring att utbilda och rida in själv och eftersom den häst jag har nu inte riktigt har de...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 543
Senast: angelwings
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18