Hur ställer ni er till detta: kraftfoder med "skadligt" ämne

Sv: Hur ställer ni er till detta: kraftfoder med "skadligt" ämne

kl

läste precis lite av det där examens arbetet. vaddå menar ni att den uppsatsen har gjort så att ingen vill ge vitlök längre?

Det måste väll finnas mer forskinging än det här??
Om du läser litteraturförteckningen ser du de artiklar som ex-jobbet baserar sin tolkning på. De artiklarna är sammanfattningar för de forskningsresultat man fått fram.

Jag oroar mig inte heller för tillsatt vitlök i musli.

Det är stora mängder som är farliga, och ger man så stora mängder kraftfoder är det knappast vitlöken som kommer göra hästen sjuk..!!!

Självklart ratar jag foder som innehåller delar som är farligt för hästen. Att börja diskutera storlek på giva är ju bara töntigt, inte tusan ger jag arsenik ens i små doser, även om det är uppiggande.

Tycker det är grymt oseriöst av fodertillverkarna att köra i ingredienser som inte är bra för de djurslag fodret är ämnat för.

Men det är väl solklart att mängden har betydelse?? Finns mkt som är ofarligt i liten mängd men farlig i större mängd, tex selen och linfrö.

Nu ger jag oftast inte kraftfoder öht, men om jag gör det så rör det sig om max 300 g fördelat på 3 till en 700 kg häst. Så om min Spillers musli skulle ha 0.05% vitlök så är det inget jag oroar mig för nej....

Då kommer ju frågan: är det OK att fodra med arsenik för dess välgörande verkan? Det kan ju inte skada, det är ju liten mängd?

Nej, själv väljer jag bort farlig mat i min egen diet, och jag skulle inte drömma om att fodra på hästarna det - de har ju svårt att välja.

Hej!

Håller med du, här matas inte med saker som inte är direkt nyttiga för pållan. Varför ge nåt de inte behöver och som de i förlängningen kan blir sjuka av??

/Lavinia

Fodrar inte heller med vitlök men tror att det blivit lite hysteri av det där.. Allt är farligt i för stora doser. Ser man positiv effekt när det kommer till tex kbroms och fästingar när hästen äter en nypa vitlökspulver är kanske det bättre än att dränka hästen i medel med dödskallar på flaskan?

I studien åt hästarna flera hekto? Precis allt har negativa effekter i extrema doser. Onödigt att köpa kanske men tror inte att de tusentals hästar som ätit det under hela sina liv gått och varit sjuka.

Då kommer ju frågan: är det OK att fodra med arsenik för dess välgörande verkan? Det kan ju inte skada, det är ju liten mängd?

Nej, själv väljer jag bort farlig mat i min egen diet, och jag skulle inte drömma om att fodra på hästarna det - de har ju svårt att välja.

Självklart, men inte ens om du är ren vegetarian kommer du undan från ämnen som är mer eller mindre bra i det du äter. Trots att du väljer själv.

Att fodra ett kraft foder som innehåller små mängder vitlök, går man sedan efter forskningen/studien så kan man inte ens där enas om vilken mängd per dag eller kg kroppsvikt som faktiskt är skadliga eller om det ens är det. Det man har sett är vitlök i större skala kan orsaka anemi, däremot så är det tydligen inte helt självklart att den gör det.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok "Klart hon ska ha något gott..." - och ändå är det JAG som uppfödare, som lärt mig via kurser, samt under alla år med katter som har...
Svar
2
· Visningar
507
Senast: IngelaH
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 114
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
888
Senast: igbest
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Transport med fronturlastning