Hur ställer ni er till detta: kraftfoder med "skadligt" ämne

nyaste

Trådstartare
Vitlök är ju bevisat genom forskning är ett direkt skadligt ämne att ge till hästar, men ändå är det flera fodersorter som innehåller just vitlök. Även så kallade "bättre" foder, eller "toppfoder", innehåller vitlök. Hur ställer du dig till detta? Ger du foder till din häst som du vet innehåller vitlök, eller ratar du dessa?

Sv: Hur ställer ni er till detta: kraftfoder med "skadligt" ämne

Skulle aldrig någonsin få för mig att ge min häst någonting som innehåller vitlök.

Väldigt många kraftfoders innehåll är mer riktade till hästägarens tycke än till hästens behov.

Skulle aldrig någonsin få för mig att ge min häst någonting som innehåller vitlök.

Samma här. Och jag vet många som säger detsamma, samtidigt som dom ger hästen kraftfoder innehållande vitlök. Inte många som läser innehållsförteckningarna på fodret har jag märkt, tyvärr.

Nä, precis.

Huvudsaken att säcken är flashig.

Vitlök är ju bevisat genom forskning är ett direkt skadligt ämne att ge till hästar, men ändå är det flera fodersorter som innehåller just vitlök. Även så kallade "bättre" foder, eller "toppfoder", innehåller vitlök. Hur ställer du dig till detta? Ger du foder till din häst som du vet innehåller vitlök, eller ratar du dessa?
då undrar jag ju vad det är som gör att du beskriver dessa foder som "bättre foder" eller "toppfoder"?
Skicklig marknadsföring av det, kanske?

Nej, jag ger inte mina hästar något som innehåller en massa onödigheter.

då undrar jag ju vad det är som gör att du beskriver dessa foder som "bättre foder" eller "toppfoder"?
Skicklig marknadsföring av det, kanske?

Nej, jag ger inte mina hästar något som innehåller en massa onödigheter.

Det finns ju en del foder som "anses" vara bättre än "alla andra" (lägg märke till mina "" runt orden toppfoder & bättre) Oftast lite dyrare fodersorter som människor säger är bättre och som de propsar för i mängd och massor. Du vet hur jag menar ;) Det är dessa foder som jag syftar på.
I mina ögon så är det inte märket på fodret som avgör, det är vad min häst behöver.

Jag har helt missat detta. Vi ger ju vitlökspulver till alla hästarna i stallet. Köper det utav granngården. Vad är det som är farligt med det?

Jag har heller inte hört om detta. Var finns den här vetenskapliga rapporten, vad heter den och när lades den fram?

Orginalartikeln är denna har jag för mig, Pearson et al, 2005, Am. J. Vet. Res. 66, p 457-465, och publicerades alltså 2005. Annars har SLU publicerat en del material på svenska som nog är lite mer lättläst.

Senast ändrad:

Ofta innehåller det så lite vitlök att jag har struntat i det helt enkelt, om fodertypen haft något att erbjuda som någon häst har behövt.

För att verka skadligt på hästen krävs en viss mängd under en längre tid, och det kan inte dessa fodersorter erbjuda om man inte fodrar flera kg per dag under en längre tid.

Jag ger inte mina hästar en massa "lull lull" Det finns annat jag hellre lägger pengarna på (ett passande grovfoder t ex.)

Skulle jag vara i behov av ett färdigfoder skulle jag välja ett utan vitlök, örter och annat tjafs om möjligt.

Liten mängd vitlök/lök kan vara direkt dödlig för hundar & katter också, som exempel, och detta har man vetat om i flera, flera år. Det är först nu som man har kommit fram till detta också på hästar. Så jag undviker lök i alla former också till häst, oavsett mängd.
Till exempel blodbrist, som hästar får av vitlök, är inte någonting som syns på utsidan förräns det har blivit riktigt allvarligt. Men jag förstår inte ens varför man skulle riskera att utsätta sin häst/djur för detta då man vet om det? Vitlök är en långsam förgiftning, så för mig går vitlök/lök bort i alla former, oavsett mängd, till alla mina djur.

Senast ändrad:

Vitlök ingår inte i hästens kostcirkel. Förutom kolik och blodbrist som det kan orsaka så behöver hästar vitlök lika mycket som dom behöver tårta.

En studie har genomförts på häst för att undersöka kliniska förändringar samt hematologiska
effekter efter ett dagligt, viljemässigt intag av frystorkad vitlök under en längre tid. Resultatet
visade att ett dagligt intag på mer än 0,2g/kg kroppsvikt orsakade förändringar i blodbilden
som tyder på Heinz kropps anemi.

Källa: http://stud.epsilon.slu.se/791/2/larsson_j_100128.pdf

Här tas även andra typer av örter upp, ev risker samt vad man kan vinna på att fodra med dem.

Som synes så krävs en rätt stor andel i fodret för att den ska verka toxisk, om vitlöken hade varit giftig även vid mindre intag så hade den med stor säkerhet redan varit förbjuden.

Jag fodrar inte med enbart vitlök i fodret, men har inga problem med om det skulle finnas lite av den varan i en musli te x.

Källa: http://stud.epsilon.slu.se/791/2/larsson_j_100128.pdf

Här tas även andra typer av örter upp, ev risker samt vad man kan vinna på att fodra med dem.

Som synes så krävs en rätt stor andel i fodret för att den ska verka toxisk, om vitlöken hade varit giftig även vid mindre intag så hade den med stor säkerhet redan varit förbjuden.

Jag fodrar inte med enbart vitlök i fodret, men har inga problem med om det skulle finnas lite av den varan i en musli te x.

Tack! :bow:

kl

Jaha, vad tråkigt.

man lär sig nått nytt varje dag. Jag som fodrade med vitlök varje dag, ungefär 1 msk och tyckte att det fungerarde jätte bra och min häst hade inte några problem med knott eller fätsnignar.

är det farligt för människor också då? vi är ju också djur

kl

läste precis lite av det där examens arbetet. vaddå menar ni att den uppsatsen har gjort så att ingen vill ge vitlök längre?

Det måste väll finnas mer forskinging än det här??

Ja, vi är också djur, men vi är inte grovfoderomvandlare. Hästar äter inte heller kött som bekant. Det är inte möjligt att jämföra vårt matsmältningssystem med hästens över huvud taget. Man har i substanser som är nyttiga för oss för att sälja mer, så är det. C-vitamin är en annan substans som enbart tillsätts för människans köpkrafts skull. Skillnaden mellan vitlök och C-vitamin är dock att C-vitamin inte gör någon skada (men inte heller någon nämnvärd nytta) för en häst eller hund t ex. Ska man ta ett djur som är något närmare oss när det gäller matsmältningssystemet kan vi ta hunden t ex. Både vanlig lök och vitlök kan ge hunden kraftiga förgiftningar och har också medfört att hundar dött i samband med konsumtion av små mängder lök. Så bara för att vi är djur allihop så betyder inte det att vi tål samma typ av föda.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok "Klart hon ska ha något gott..." - och ändå är det JAG som uppfödare, som lärt mig via kurser, samt under alla år med katter som har...
Svar
2
· Visningar
507
Senast: IngelaH
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 114
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
888
Senast: igbest
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Transport med fronturlastning