Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?
Jag förstår båda sidor. Dock har jag inget emot att sälja/ha ut på foder en "gammal" eller "misslyckad" travare. Ärligt talat så har jag mestadels otroligt positiva upplevelser av detta.
Dock är jag
mycket mycketnoga med att hitta rätt hem åt hästarna, samt att jag alltid skriver avtal om förköpsrätt (giltligheten av detta är ju tyvärr ej så hög, men det brukar hjälpa) vilket har följts hittills.
Just nu har vi en 8årig valack ute på foder hos en uuuunderbar familj som gjort allt för att möta upp till våra krav, helt fantastiska är dom! Och dom älskar hästen! Han har pålagringar i ena bakknät men fungerar kanon som promenadhäst, vilket dom har honom till. Men
självklart är jag medveten om att sådana hem är sällsynta.
SÅlde ett sto billigt för ett år sen och hon har också ett underbart hem, och även där har jag kontakt med ägarna.
Fler exempel finns, och jag säljer/ger bort, UTEslutande till antingen familjer ELLER vuxna. Kanske också därför som resultatet blivit bra?
Detta har också varit enormt snälla hästar som jag tyckt förtjänat leva vidare och ha det bra hos någon. Hade jag haft pengar och tid så ahde jag dock behållt dom alla!
Så med MITT facit i hand, skulle jag aldrig ringa "bilen" så fort en häst inte duger på banan, så länge det var en frisk och snäll häst. Är det en häst med problem är det givetvis annorlunda.
Det FINNS bra hem därute, och anstränger man sig så kan man hitta dom, men jag förstår ju att folk inte har tid med det och kan stå med hästarna hemma hur länge som hlst i väntan på en köpare så....
Men så gör VI iaf.....
Med gott resultat dessutom.