hur ställer man en häst?

Sv: hur ställer man en häst?

Hur ställer man en häst inåt? :confused:

Ställa hästen inåt, det menas att när du rider på ridbana eller i ridhus, att du kramar i inre tygeln, den tygeln som är mot ridbanan/ridhusets mitt, så att hästen böjer sig i nacken, så att du skymtar hästens inre ögonbryn och näsvinge.

Men hästens hals och kropp ska fortfarande vara rak. Det är bara nacken som ska ställas/böjas i första halskotan.

/IH

förutom innertygeln så är det också innerskänkeln som inverkar när du ställer hästen, upp mot ytter tygel så du behåller hästen rak.

vad ska man göra om hästen ställer sig åt ena hållet,men böjer nacken åt det andra?:confused:

Du menar inte att den viker sig med nacken istället så nosen vrids men inte nacken? Har lite svårt att hänga med i tankegången! :p

Att ställa en häst är egentligen inte svårt när förutsättningarna i övrigt är bra, brukar räcka med pyttelite kortare innertygel än ytter eller ett lirk med innerhanden.
Men precis som med det mesta annat inom ridningen så är det "förutsättningarna" rent överlag som är det svåra att få till, och att inte motverka sig själv. Hästen måste vara avspänd och söka mot din hand för att kunna ställa på vettigt sätt.

När jag stället så kramar jag i innertygeln genom att vrida handen lite så att lillfingret kommer närmare mig om du förstår :P Sen har jag hela tiden en stadig yttertygel och en innerskänkel som håller emot samtidigt som båda skänklarne är framåtdrivande. Om hästen ändå envisas med att ta sig inåt så kan man föra över innerhanden mot innerhanden lite för att sedan ta tillbaka den, det brukar oftast funka.

Lycka till!
Hollister

Men näe man ställer hästen på t.ex. en volt ska väl hela hästen vara lite börjd som en banan??

Man skiljer på enbart ställning (t ex vid skänkelvikning där hästen ska vara ställd från rörelseriktningen men rak i kroppen) och ställning som resultat av böjning (då kallar jag det i princip bara böjning, men ställningen är en pusselbit i böjningen).

Att använda en banan som liknelse är lite riskabelt eftersom en banan sällan är jämnt böjd :p jämn böjning är dessutom väldigt svår att få till så ofta tycker jag man ser ryttare som snarare försöker ha hästen rak i kroppen även på en volt men med ställningen i nacken så man får intrycket att hästens kropp följer voltspåret! :devil:
Är hästen bra böjd ska den ha samma svaga jämna böjning i ryggraden ända från svansen till nacken.

Liknande trådar

Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
530
Senast: Oknytt
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
461
Senast: Squie
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
8 704
Senast: Ponsa
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
220
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama