Hur snart börjar ni köra ensamma m nyinkörd ponny?

J

Jeeves

Fick in det mesta i rubriken...men kort så funderar jag på om det är dags att slänga sig ut i verkligheten lite och lämna medkusken hemma.

Ponnyn är nyligen inkörd, körd ca 10 ggr hos utbildaren, ca 10 ggr av mig här hemma, ute i skogen och tillsammans med medhjälparen. Denne har suttit i vagnen och hållt i longerlina fäst i grimman, har gått vid ponnyns sida vid möte med bilar eller när han tvekat för ngt. Jag är dels angelägen om att dumpa vikt, tycker det är i mesta laget med två vuxna i vagnen på en ung A-ponny, dels är det svårt att jämnt hitta någon som vill lägga tid på mig o min häst o följa med ut:crazy:

Jag kommer förmodligen att få gå vid hans sida på trafikerade sträckor eftersom han känns osäker när det kommer större fordon, han är annars helt trafiksäker men med vagn ökar osäkerheten. Nu är det väl ett rätt stort "no, no" inom körvärlden, att gå vid hästens sida o lämna vagnen tom men hur göra annars?
I övrigt har han uppfört sig exemplariskt under inkörning och efterföljande tid, sparkat vid två tillfällen men inget dramatiskt, går lätt att bryta.

Hur brukar ni göra med era unghästar? Hur snart ger ni er ut på egen hand och hur ser upplägget ut?

Sv: Hur snart börjar ni köra ensamma m nyinkörd ponny?

36 som läst men ingen som har erfarenhet av inkörning och som vill dela med sig av sina upplägg:confused:

Jag hade gett mig ut själv på otrafikerade vägar. På trafikerade vägar hade jag tagit med mig någon som kunde gå framför eller jämsides hästen.

Om du hade haft svårt att få tag på hjälp vid varje körtillfälle hade du då kunnat tänka dig lösningen att själv gå vid hästens sida och lämna vagnen tom? På just ex vis en trafikerad väg.

Jag skulle inte rekomendera att gå brevid.
Om det händer något och du tappar ponnyn kan det gå riktigt illa. Jag har själv gjort det misstaget för ett antal år sedan. Min shettis blev rädd och kastade sig runt med rockarden och jag orkade inte hålla honom. Den gången hade jag tur och det slutade "bara" med en kvaddad rockard i skogen. Vill inte ens tänka på vad som hade kunnat hända på en trafikerad väg.

Eftersom din ponny inte är körd så många gånger så tycker iallafall jag att du bör ha med dig en medhjälpare en olycka händer så lätt.

Det är absolut idealet men jag har lite trubbel med att hitta medhjälpare varje gång:crazy: Sen känns det som om jag skulle behöva en liten knuff av ngn annan för att ta beslutet och steget att köra på egen hand. När ska man anse hästen helt inkörd? Unghästar är unghästar förstås, allt kan hända, det är ju inget nyhet förstås.
Håller med dig om att det inte är så lyckat precis om man skulle tappa taget, man har kanske lite större chans att reda ut problemen om man sitter i vagnen.

Grejen med lilleman här är att han är tömkörd under rätt lång tid och jag har, omedvetet, vant honom vid att jag går fram om han känner sig otrygg. Han stannar t o m o väntar in att jag eller medhjälparen ska komma till hans räddning om han har upptäckt ngt läbbigt! Frågan är om han väljer flykt om jag inte går fram utan bara manar honom framåt i vagnen.

Om du utgår från dig själv; när skulle du anse en häst inkörd o klar för ensamkörning, tidsmässigt alltså? Förutsättningarna är att du har en okomplicerad inkörning och en "normal" unghäst framför vagnen.

Nepp, hade skippat att köra längst med den trafikerade vägen då!

En central fråga är väl om du MÅSTE ut på trafikerade vägar eller om du har det så väl förspänt att du kan ta dig ut på skogsvägar etc. direkt?

Måste du ut på trafikerade vägar hade jag väntat en del om jag vore som du. Även om ponnyn inte "gör något" utan bara småkonstrar lite så skulle jag inte vilja vare sig sitta i vagnen och känna mig rädd eller (ännu mindre) gå bredvid ponnyn i det läget med en tom vagn bakom ponnyn. Känns som för stora risker.

Sedan är det ju så att med en lite ovan häst kan det även när man kommit lite längre uppkomma situationer som skrämmer hästen. Själv råkade jag ut för ett gäng folk vid golfbanan som slängde sopor i går när jag körde förbi. Hästen blev alldeles nipprig en liten stund, för han såg ju inte vad det var som lät så hiiiiiiiskeligt otäckt.... och då såg jag ju också på de bilar som var i närheten att det är svårt för bilisterna att veta vad de skall göra när de har en häst som smådansar lite på vägen. I mitt fall gjorde de det helt korrekta, de stannade och en tjej frågade till och med om jag ville att hon skulle leda hästen förbi sopstationen :love: - vilket inte behövdes men ändå.

Det är ingen höjdare att ha en häst som blir rädd på en trafikerad väg, det är nog det jag försöker säga. Hur du än gör, var rädd om er!!!

Vilka gulliga människor som erbjöd sin hjälp t o m, inte så vanligt att bilister är så förstående:)

Problemet är ju att jag måste ut på en mindre men dock trafikerad väg och köra ca 200 m längs denna, ingen jättelång sträcka men som sagt ganska trafikerad. I början promenerade vi i väg och selade på ute på skogsvägen men det funkar ju knappast om man är ensam.

Jag får väl helt enkelt fortsätta att förpesta tillvaron för folk runt om kring o tjata mig till hjälp ett tag till:crazy:
Kanske man ska försöka hanka sig fram med medhjälpare fram till vintervilan och sen börja med ensamkörningen i vår, han mognar ju också en del tills dess. Han är en väldigt trevlig liten ponny, med bra temperament, så jag vill ju inte sabotera ngt!

Tack till allihop för synpunkterna:bow: Tar gärna emot fler erfarenheter på området nyligen inkörda hästar!

För det första så övar jag jättemycket spökerier hemmavid!

Om jag bortser från den övriga miljöträningen med skrammel, slipar, vedklyvar som dras igång vid stallet, presenningar i träden osv så brukar jag vänja dom vid trafik och alla fordon hemmavid först.

Rusar bilen (och tutar) medan hästen står bredvid.
Ber gårdsägaren sätta på sina maskiner som vi traskar runt. Ber mopedister eller 4-hjulingsägare att köra förbi oss nära.
Om gårdsägaren har traktorn eller något annat stort skrämmande fordon så passar jag på att låta hästen ta godis (dom första gångerna OM dom tycker det är läskigt) från motorhuven när fordonen pyser och står på tomgång.
Har kvar hästen nära när chauffören åker iväg osv osv
Tar ut hästarna när det är mörkt och låter dom få möta bilar, maskiner o dyl med ljuset på.
Passar på att ha dom på gårdsplan när höbilen, sopbilen osv kommer.

Kort sagt, att vänja hästen på hemmaplan vid en massa spöken gör att man har så mycket gratis sen när man ska ut!
(det bästa är väl att ha tillgång till en hage alldeles bredvid en trafikerad väg. En jättesäker kille jag har haft gick på unghästbete mittemellan järnvägen och E:6an. Inga problem med tunga fordon där inte!:p)

Jag hade inte gett mig ut själv på en trafikerad väg om jag själv inte hade känt mig säker.
Vi förmedlar så mycket till våra hästar och "din" trygghet ger honom lugn.
"Din" osäkerhet gör honom stressad.

Tyvärr gör man ofta "felet" vid inkörning att man går bredvid hästen för länge.
Sedan när den själv ska ta ansvar och gå i täten kan en del hästar tycka att det är lite konstigt och stannar gärna tills dess att en ledsagare kommer upp bredvid!
Den har m a o lärt sig att lita på ledsagaren och inte röstkommando elelr tömmarna!;)

Det där kommer han att sluta med ju fler gånger han körs och upptäcker att han är bra i sin roll som förstahäst ensam där fram!

Ang. att gå ur vagnen eller inte.
Jag personligen känner att jag har mycket mera kontroll om jag sitter kvar. Då kan hästen sticka iväg en bit men jag har fortfarande möjligheten att "plocka upp" den efter en liten bit till skillnad mot om hästen kastar sig, slänger sig runt och jag står med ett par tömmar bredvid!:eek:

Jag tycker dock att om du känner dig säkrare och känner att din häst blir lugnad av att du finns vid hans huvud så varför inte?
Vi kan göra allt för att minimera olycksrisker och då får man också själv ta det beslut som känns säkrast för en själv och ens häst!

Så för att sammanfatta..;-)
Du kan aldrig vänja din häst för mycket vid maskiner och fordon hemma så fortsätt att utsätta honom för det!

Små steg är inte att förakta.
Börja med att ge er ut på små korta körturer ensamma utan att ta den trafikerade vägen.
Bara det här med att sela på ensam kan ibland kännas lite osäkert.

Ert kompanjonskap börjar i den dagliga hanteringen.
Övar ni på den så får du så mycket igen även bakom hästen.

Har du inga bilder på hästen?
Eller har jag, snurrig som vanligt, missat att se er i någon tråd?
(eller tillhör du som jag Barnen Hedenhös som inte har tillgång till digitalkamera!)

Senast ändrad:

Vilka gulliga människor som erbjöd sin hjälp t o m, inte så vanligt att bilister är så förstående:)

Jo det var rart... till saken hör i och för sig att jag är rätt säker på att denna tjej har en egen häst så hon förstod nog hur drygt jag tyckte att det var.

Vad gäller dina körturer, kan du inte be någon att gå med de 200 metrarna - sedan kör ni ensamma så att ponnyn vänjer sig vid att som Trygg säger, vara ensam där framme! När ni ska hem igen kanske denne person kan komma och möta er?

Känns som ett steg på vägen mot att köra ensam.

Jo, jag är en av Hedenhösarna:o!

Vi ska lägga upp några körturer med medhjälpare men där hon s a s är osynlig för hästen, hon sitter vid min sida i vagnen som en extra säkerhet bara. Så får jag en chans att se hur mycket han klarar att lita på min röst och på tömmarna. Har påbörjat att sela på inne, i stallgången, för att jag så snart som möjligt ska kunna klara den biten ensam. Vi har en stallgång anpassad till vagnar så den är rymlig och säker.

Vi får försöka ta små steg och lägga upp det metodiskt - och jag får vara etxrasnäll mot min omgivning så att de vill följa med oss ett tag till:)

Va?! Har du TV?:eek::eek:

Liknande trådar

Körning Kommer ni ihåg mig med den musblacka fjordingen? Vi fick ju till sist fram papprena på henne och istället för att vara 12 år visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 094
Senast: gadriel
·
J
Körning Ja, eller hade en vagn utrustad med de finesser som James Bonds bil hade i vissa filmer - ni vet, saker som skjuts ut ur fälgarna för...
Svar
16
· Visningar
1 390
Senast: Goat lover
·
Hästmänniskan Hoppas någon orkar läsa detta, jag är verkligen fullständigt förtvivlad och behöver skriva av mig.:cry: Vi har hyrt in våra hästar i...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 099
Senast: Stalltjejen
·
J
Hästmänniskan Sitter här och blir mer o mer irriterad över en incident tidigare idag - med en bilist. Jag vet vem personen är men känner inte...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 403
Senast: Yamima
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar