Hur snabbt?

giffan

Trådstartare
Hur snabbt rider ni era hästar på tävling resp träning?
Skriv gärna vad för tävling det är, Tänk på att jag är helt ny på det här så jag förstår inte alla förkortningar så skriv gärna ut hela namnet.

Sv: Hur snabbt?

Farten har ökat efter mer träning och ålder.
Som unghäst kämpade jag med att hålla 10km/h både på träning och på tävling.
Red en 43km Clear Round för ett par veckor sedan. Det längsta träningspasset inför var 20km på 1h och 45min.
Själva tävlingen red vi första slingan 26km på 9,5km/h (2h och 44min). Andra slingan 15km på 13,6km/h (1h och 19min). Detta var inte en tävlingsklass så det fanns en minimitid på 3,5h som man inte fick rida fortare än.

När hästen var lite yngre och vi red 80km på tävling så brukade jag rida 25-40km som längst på träningspassen. Red jag 40km delade jag upp det på två slingor med paus i stallet i mellan. Snittfarten var sällan högre än 15km/h. Vi är inte en av de snabbare ekipagen. Hästens ben har hållt nere farten.
// Linda

Jag ligger i början av träningen och vi håller ungefär 7 km i timme på träningen. Har inte tävlat ännu men det längsta vi varit ute är drygt 1 mil ännu så länge. Håller nu på att leta fler vägar så vi kommer ut lite längre.

Jag har "tuffat till mig" på mina träningsritter efter att ha deltagit i en distanskurs i år :) Har en 9-åring som är mycket allroundriden (plus lite western) fram till och med 2007 då han kom till mig. Jag har sedan dess tränat dressyr och ridit för att kunna tävla distans.

På träning har jag tidigare ridit mycket försiktigt...red tex 1,5 mil på typ 3 timmar (!) :D Nu håller jag mellan 8-12 km/h beroende på vad jag vill träna och jobbar på att lägga in mer galopp - fast långsammare tempo - än jag tidigare ridit. Jobbar mycket på att lära mig känna tempon (så jag inte behöver glo på GPS:en hela tiden :D) och försöker "få ihop mig" mer med hästen. Idag tex så travade jag på långa tyglar och tempoväxlade genom kommandon och säteskommunikation. Kalaskul :love:

Jag "tävlingstävlar" inte än, utan rider för att genomföra godkända ritter. Tävlar möjligtvis mot mig själv och mina egna små olika mål jag sätter upp. Snabbaste tempo jag ridit på tävling hittills är 12.4 km/h i snitt. Då gick första rundan (3 mil) på ca 11,9 km/h och andra på 13,2 km/h.

Nu blir jag att fundera. När vi tränar våra hästar går de 1½mil på under en timme 45 min kanske... Är det snabbt då eller i distans tider?

Då kommer min häst vara rätt klar för en clear round nu då? Jag var rädd att det kanske inte skulle räcka...

Får skritta mycket istället då. Eller värma han länge före. Han kommer vara super pigg om man ska rida så långsamt....:angel:
Det är typ shettis fart här hemma :d

Lägg in skritt så drar det ner farten. Det är inte lätt när hästen har en inbyggd hög fart och är tränad för att gå i den. Men oftast så rider man inte bara på olika vägar utan även i skogen där hastigheten automatiskt blir lägre. Är det bara bra vägar och underlag så kan man hålla högre hastighet. Därför är det svårt att jämföra ridning i varierad terräng med ridning på enbart vägar.
Tänk på att träna veterinärbesiktning. Hästen ska kunna trava ordentligt när du springer brevid.
// Linda

Okej låter bra det.
Jo vet besiktning borde han klara... får man ha någon bakom som hjälper till att få igång eller måste de trava helt av sig själv där?

Nope, hästen ska "springa upp" utan extra hjälper, du får "smacka på" men inget spö eller någon som jagar på! (man ser det på tävling ibland men oftast om det är små sura ponnys som inte vill springa...)

Sen är det bra att träna hela vet besiktnings scenariot, dvs att hästen är van att främmande människor som kommer och lyfter hovar, tittar på slemhinnorna i munnen, stetoskop och att stå stilla medans de gör det mm.
/ erika k

Våran skog hemma är tyvärr inte gjord för högre hastigheter, det är till att skritta i princip genom hela skogen innan man kommer till vägar där man kan öka farten lite. Detta gör så att vi har väldigt låga medelhastigheter när vi rider, igår var vi ute i strax under 2 timmar, men förflyttade oss bara 1 mil. Har nog aldrig lyckats få upp medel till mer än strax under 7 km/h pga underlaget. Senaste ritten (30 km) gick i 10,1 km/h, så fort rider vi aldrig hemma sas, men hästen var pigg o fräsh o hade inga problem med den högre farten (Bjöd själv till att trava på, blir hon trött så skrittar hon och vilar själv, sen är det full fart igen när hon är klar) Hästen skrittar ca 5,0-6,5 (eller snabbare) km/h, och travar om hon själv får välja på ca 17-18 (jag försöker dock hålla nere hastigheten lite så hon orkar längre) Skritthastigheten varierar under turen också, hon är lite stel i början, men kommer igång och är som bäst efter ca 1 timme.

Okej då måste vi nog träna lite på det. Vet att han går att springa med om man har någon som smackar igång han...
Men vi får som sagt träna.
vad händer om man inte får i gång dem att springa då? Blir man diskad? Har man bara en viss tid hos veterinären?

Då antar jag att man blir diskad eftersom veterinären inte kan avgöra om hästen är halt eller inte. Därmed antar man att hästen är så trött att den inte orkar fortsätta ;)

Men jag har aldrig haft det problemet, så jag vet inte.

Okej, då gäller det att träna det iaf. För vissa kan ju tycka det är konstigt om man springer på sidan om de inte är vana. Behöver inte vara för att de är trötta.

Vem har sagt att man måste springa på sidan?

så länge man springer så att veterinären ser hästen så måste det ju vara ok, eller vad säger ni andra?

Om det ska vara en snygg uppspringning ska ju ryttaren/ groom springa vid sidan i höjd med bogen och helst med samma ben först som hästen har. Det finns ju en mening med detta och inte bara för att det är snyggt utan för att det ska vara så enkelt som möjligt för veterinären att se hästens ben och rörelser. (precis som kimmis påpekande) Om man springer framför kan vet inte se när du springer tillbaka mot dem. I högre klasser ökar ju givet vis kraven på besiktnings klass men på en CR eller prova på är ju inte kraven lika stora. I de samamhangen kommer vet berätta hur de vill att du ska springa och där är det mer okej att bogsera hästen;)

vad händer om man inte får i gång dem att springa då? Blir man diskad?

Har varit med någon gång då ekipage har blitit utesluta pg utmattning när hästen vägrade springa men då hade de fått flera anmärkningar i tidigare grindar.!

Har man bara en viss tid hos veterinären?

I förbesiktningen innan start har de ibland en nummerlapp med turordning. Eller så har man något kösystem. Under ritten när du kommer tallbaka till vet området har du 20 min på dig att få ner hästens puls till 60/eller 64. När pulsen är nedre går man till inpulsningen och säger ”puls” och nummer. Ibland kan man gå rätt in till pulsera och vet men bland blir det kö även här men funktionärerna brukar ha koll på vem som nästa.
/erika

Jo visst är det bättre om uppspringingen är snygg! Det är ju främst viktigt om man satsar på "best condition"

Mina springer alltid snett bakom, och veterinären har aldrig haft problem med att se dem.

Så länge hästen springer och vet ser allt tycker jag inte häller att det spelar så stor roll.
Men jag tycket att man ser en attityd skillnad på en häst som springer lite före (och då ofta med öroen spetsade och ett mer piggt intryck, en lite gnista i ögat av att få springa först) än en som springer lite bakom och drar benen efter sig och öroenen bakåt.

(Då jag själv under många år tävlat en häst ville springa fort och långt på banan och sova i vet besiktningen får man lära sig alla knep för att de ska tro att han inte var fullt så slut som han verkade :grin: )

Jo visst är det bättre om uppspringingen är snygg! Det är ju främst viktigt om man satsar på "best condition"

Mina springer alltid snett bakom, och veterinären har aldrig haft problem med att se dem.

Jag som varit veterinärskrivare vid många tävlingar genom åren vet vad de flesta veterinärer säger när inte man kan presentera hästen springande vid sidan av en så mitt tips är att träna hemma att springa vid hästens bog.
Träna på att springa upp med hästen på bägge sidorna av dej, hästar ser 180 grader så det spelar ingen roll var deras ledare är, de ser och lyssnar ändå.

Tänk också på att inte titta på hästen när man springer upp som typ 80% av alla ryttare gör.. rikta blicken dit du har för avsikt att springa sakta av några meter innan vändning, vänd hästen så du är på utsidan och vet ser hästen hela tiden rikta blicken mot veterinären och när både du och hästen är rätt riktade så börjar ni springa samtidigt.
Absolut snyggast är att ni håller samma steglängd du och hästen. Sakta av några meter innan ni kommer fram till vet och gå fram och stanna framför den som besiktar hästen!
Jag lovar att det gör massor av det intryck ni gör på veterinärerna av att ha en vältränad häst som lyssnar på dej.

Och detta riktade du till mig av anledningen....?

Mina hästar är TRÄNADE till att gå snett bakom mig, och är mkt lydiga.
Jag vill inte ha hästen brevid mig.
Om veterinären inte klarar av att titta på hästen bara för att jag råkar springa före hästen så kanske denne borde byta yrke.

Jag vill poängtera att före inte är samma sak som framför.

Och jag har besiktat rätt många hästar, och kollar inte på hästen. Om jag missar en hälta när jag sitter på hästen så skulle jag skämmas rätt rejält, och hittills har det inte hänt, så jag är rätt säker på vad veterinären kommer säga utan att behöva titta.

Det som händer om jag springer brevid min häst (vilket jag alltså kan om jag ber hästen att göra det) är att hästen bara tittar på mig viker nacken åt mitt håll för att visa det, och i den situationen är det vääääldigt lätt att maskera en liten hälta. Kräver jag bara uppmärksamhet då (vilket jag vill ha om hästen ska springa brevid mig!) så blir inte upptravningen ärlig.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
472
Senast: MiniLi
·
Tävling Hur gör ni utseendemässigt med era hästar innan tävling? Duschar ni de? Gör ni något speciellt? Skriv gärna vilken gren ni tävlar i 🥰
Svar
8
· Visningar
915
Senast: Freazer
·
Tjatter Kvinnans list övergår som bekant inte sällan mannens förstånd. När en av mina vänner trodde, att jag inte skulle våga registrera...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 356
Senast: BornAgain
·
Avel Hur stora har era korsningar med halvblod blivit som stora? Har de följt mönstret med ”90% av vuxna storleken vid 1 år”? Eller växer...
Svar
9
· Visningar
852
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod