Hur snabbt springer en häst?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare _Liljan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 45 381
L

_Liljan

googlat men hittar inget svar på hur snabbt en häst springer?
En normalstor häst alltså.

Sv: Hur snabbt springer en häst?

Jag tycker att jag läst nånstans att en häst kommer upp i ca 65km/h, men jag kan minnas fel...:p

Inte helt säker, men tror jag hört att fullblod på löp kan springa upp emot 70 km/h.

min är en stor ponny, jag tror att han kan komma upp till 45 km/h ungefär :)

Vad räknar du som normalstor.

Min ena nordis är stor och bastant, men inge löphäst direkt.

Han springer i ca 50 km/h när han går som snabbast i galopp. Testat med bil bredvid.
Men mitt fullblod travar bredvid när han galopperar, vet inte hur fort hon kan gå och villnog inte veta heller :o

Man o' war har haft världsrekordet på 69 km/h på en längre sträcka, men vet inte om det har blivit slaget på senare tid.en quarter kommer säkert upp i en högre hastighet på en kortare sträcka..

Galoppörerna springer runt 60-70km/tim. i löp, travarna runt 45-55km/tim, efter vad jag hört. Bianca kommer ganska lätt upp i runt 40-50km/tim ibland när vi rider :D:angel: (fd travare<3) ..

Ca-tider.

Skritt 5-7 km/h
Trav 10-18 km/h
Galopp 20-30 km/h

Dessa tider gäller arbetstempo med varierad steglängd för normalstora hästar av ridhästmodell, givetvis ungefärligen. Min travares normaltrav ligger på ca 17 km/h medan araben ligger på ca 13 km/h när de travar utan att anstränga sig.

Jag har också hört att galoppörer ligger på ca 70 km/h i tävlingstempo.

Vi brukar ligga på maxhastighet 30-32 km/h, dock busade min häst till det en längre sträcka en gång så vi hamnade på 44 km/h! :o

Kompisen har nån app i mobilen som vi mäter med, lägsta fart,medel,och Max fart,längd, högsta och lägsta punkten,samt gps, så vi kan se hur vi ridit.:D

Liknande trådar

Hästhantering Det här är egentligen inget stort, men jag brukar träna en häst för hand. Jag har växt ur henne och kan inte rida henne längre, men...
Svar
11
· Visningar
903
Senast: Edla
·
R
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en... 16 17 18
Svar
351
· Visningar
17 696
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
2 985
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
449
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka