Hur snabbt kan njursvikt gå?

ako

Trådstartare
Vi konstaterade att 11- åriga kissen såg tunnare ut än vanligt (nätt modell i hela sitt liv- aldrig över 3 kg) i början av veckan och tänkte ringa o boka tid för vet koll i morgon. I morse luktade hon illa ur munnen o verkade hängig och vi åkte in akut och de konstaterade 10 ggr för höga njurvärden och vi fick ta bort henne direkt.
Tunnare hade hon ju blivit men så sent som förra veckan sprang hon med i full fart på promenad.
Känner mig så j...a usel att jag inte märkt något. Vi har haft katt med njursvikt tidigare (men äldre) men den var ju rätt maffig från början så där märkte man ju mer att den tunnade ur.
Nån mer som haft upplevelsen att det kan gå fort/ ganska omärkbart?
RIP lilla Jill ...

Nån mer som haft upplevelsen att det kan gå fort/ ganska omärkbart?

Ja. Nu hade dock inte min gamla kisse njursvikt (inget de nämnde något om iaf) men så väl kristaller i urinen. O från normal katt till dålig katt gick det fort, om jag inte minns så var det 2-3-4 dagar. Några timmar till o det hade varit över, o det är ärligt tack vare katten själv...jag var inte alls med i svängarna..men han berättade på alla tänkbara sätt han kunde att det var illa.

• Gilla
Reactions: ako
Beklagar sorgen. :(

Men klandra inte dig själv. Katter är oerhört bra på att maskera sjukdomar, även om de mår rätt risigt och har ont kan de se ut och bete sig helt normalt. Min katt har något förhöjda värden och det upptäcktes när vi gjorde en seniorkoll på henne för ett par år sedan i samband med annat ärende, så hon medicineras. Hon var då 12 år, så om värdena hade börjat sticka tidigare, samtidigt som för din katt t.ex., hade det kanske varit kört för henne med. Man kan liksom inte göra mer än att gå på vad man ser. Visst, det är jättebra att göra en extrakoll om man ändå är hos veterinären, men samtidigt kan man ju inte sticka och undersöka och röntga hur mycket som helst för att kanske upptäcka något.

Beklagar sorgen och förlusten :cry::heart
Samma sak hände mig i vintras. Min lilla underbara Siri blev lite smalare och jag pratade med min veterinär om att boka en tid. Någon dag senare kom hon inte in som vanligt men hittades efter tre dagar. Hennes njurvärden var åt skogen, det hade kanske gått med dietfoder, men hon var en sån fri själ att det hade inte varit okej att stänga in henne inne för att ha kontroll på ätandet. Ännu värre hade det varit om hon dött nånstans under en buske

Tack alla för svar! Känns ju skönt att inte vara ensam om att det händer, men jättetråkigt med era kissar också, förstås

Jag beklagar verkligen :cry:

Det kan gå enormt fort. Vår ena började dricka mer/oftare på torsdagen och hon började hoppa upp på diskbänken, något hon aldrig hade gjort tidigare. Hon betedde sig också lätt förvirrat i övrigt. På fredagen ringde jag veterinären och fick en tid på måndagen. Då syntes det redan att hon hade tappat vikt trots att hon åt mängder. På lördagen började hon kissa överallt, hon hade aldrig i hela sitt liv kissat utanför lådan tidigare. När vi kom till veterinären på måndagen fanns det inget att göra. Hennes njurar var stenhårda och små som mandlar. Hon var fjorton år då och hade förutom en juvertumör varit kärnfrisk i hela sitt liv. Inga tecken på sjukdom innan utan hon betedde sig precis som vanligt. Enligt min veterinär är det oftast ett lyckokast om man upptäcker njurproblem i tid. Vanligtvis har så mycket av njurkapaciteten försvunnit redan när det upptäcks och då finns det inget att göra :(

• Gilla
Beklagar :( Min gamla katt hände samma sak med, jag märkte att hon såg lite trött och tunn ut, ett par dagar senare fick hon tas bort akut. Jättetrist.

• Gilla
Det sa min veterinär också. Katter är knepiga djur...

Det är de verkligen! Min veterinär sa att katter har enormt stor överkapacitet i njurarna när de är friska i och med att de ursprungligen är ökendjur och att det förmodligen är det som ställer till det för dem. De märker helt enkelt inte något själva med våra katters levnadsvillkor förren njurkapaciteten är så låg att det är försent. Om en katt behöver öka drickandet är det ju inga problem för dem här och jag tror inte att någon mäter exakt hur mycket en frisk katt dricker varje dag, det blir ju helt orimligt. Det är så små volymer som de ökar drickandet med när de börjar dricka mer så att det inte märks och så länge katten kan dricka så mår hen ändå fortfarande bra i början och då blir det en så sorglig utgång :(

• Gilla
Akut njursvikt kan gå otroligt fort, på gott och ont. Så försök se det som att du inte var uppmärksam, för du var ju uppmärksam och tog kisse till veterinären.

• Gilla
Katter döljer sin sjukdom bra. Det gick fort här med vår katt som hade fått diabetes som vi inte hade haft en tanke på. Du var uppmärksam o tog din katt till veterinär.
Med vänlig hälsning
Pudlan

• Gilla

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 140
Senast: Freazer
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 175
Senast: Lisa2014
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 264
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
5 999
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama