Sv: Hur snabbt efter fölning kan man börja rida?
Håller med Welsh, har nu inte haft så många föl - men fölet vi hade för två år sedan brydde sej inte ett jota om att jag tog ut morsan (gjorde det ungefär varannan dag från det att fölet var ungefär 1 mån). Hon gick kvar hos sin lek-kompis (med extramor) och lekfarbrorn (som hon fö spenderade större delen av tiden med även när morsan var i hagen). ALDRIG något bekymmer alltså. Fölet brydde sej övht inte när jag kom ut i hagen och tog med stoet, oftast var hon ju på vift någon helt annanstans....
Samma sto kom travandes till mej när hon såg att hon skulle få "jobba".... Hon ÄLSKADE det, att få komma ut och jobba. Det var hennes tid. Och jo - till den som sa att hästar inte är logiska, nog fasiken har mitt sto varit extremt tydlig med att hon tyckt det varit skönt att "slippa vara morsa" korta stunder. Nu var hon inte borta från hagen mer än 20-30 min varannan dag visserligen, men det var vad "hon behövde" för att dels må bra i kroppen och dels må bra i knoppen.
Fast så är hon lite av den omammiga typen också, kanske därför fölen blir självständiga och därför hon mår bra av att jobbas. Kan tänka mej att ett sto som är väldigt mammig både skapar ett mamma-bundet föl och har svårt att komma till ro ifall man delar på dem, självklart får man då ta det lugnt eller skippa det hela övht.
Har samma erfarenhet från stall jag jobbat i, där fölungen inte brydde sej ett dugg när man tog ut mamman ur hagen - han hade ju en flock på 10-14 hästar kvar i hagen att busa med. Samma föl blev mycket enkel senare på hösten vid avvänjning, var lugn som en filbunke när han blev ensam i stallet etc.
Men att sätta igång och hårdträna fort tycker jag verkar lite onödigt. En dräktighet och fölning tar ju lite på dem (lite därför jag vill röra lätt på mitt sto också, för att komma tillrätta med sånt som blivit lite stramt/kort i hennes kropp under dräktigheten & fölningen), och digivningen kräver ju rätt mycket också. Jag har, precis som förra gången, tänkt börja ta ut stoet och promenera, jobba henne vid hand, tömköra ut i skogen lite, när fölet väl får sin flock (dvs tills Kexet01´s sto och föl kommer hit
).
Har ju hört den där attityden innan men tycker det är bullshit, både att fölen skulle bli mer osäkra av att de får vara ensamma (min erfarenhet är alltså tvärtom) och att stona inte skulle "uppskatta" att få komma ut och jobba. Det är absolut inte min erfarenhet.
Beror säkerligen en hel del på stona. Mitt sto är som sagt inte av någon mammig typ, förra fölet spenderade större delen av dagarna tillsammans med sin fölkompis samt gamla valacken. Då var fölet faktiskt liiite mer upprörd när jag tog ut valacken (framförallt följde hon ju då med till öppningen och följde staketet när man gick därifrån), men det fick hon tåla - han var ju igång och reds mest varje dag. Samma med det andra stoet, som var utan föl, hon reds också varje dag. De var helt enkelt rätt vana att folk kom till flocken och plockade ut en häst för några timmar....