Hur slutar man äta?

*Ha INGET (socker)hemma
* Ha avocado och kokta ägg som nödmat, en burk makrill eller en kopp choklad ( hett vatten, mixa med smör vaniljpulver, kakao, kanel och kardemumma)
*Ha blomkål som "handen till munnen mat)
*Gå och lägg dig i tid
*Ät bra under dagen ~ svält dig inte!

Detta har funkat bäst för mig! Kvällarna har varit absolut värst. Ångest, ätande, kräkande, laxeramde, dåliga beslut osv... Att helt enkelt gå och lägga mig har varit en räddning många gånger.

Dricker en frukt och grönsakssmoothie till lunch varje dag, som en mixad sallad helt enkelt. Så på middagen måste jag få i mig protein, men ligger lågt på kolhydrater och de jag äter är kolhydrater med bättre GI. Det är inte där problemet är, det är kvällarna - nu. När jag sitter och funderar på vad som finns hemma och äter det. Har jag försökt låta bli att köpa hem något så slutar det med att jag äter rent socker :(

svält dig inte!
Det gör jag inte. Jag känner verkligen mättnad. Mellan smoothie och middag brukar det bli frukt eller morötter eller så tillsammans med dottern. Ätandet på kvällen är enbart beroende och ångestdämpande. Och att inte ha något hemma funkar ju inte eftersom dottern måste äta också.

Jag svarar inte efter vad jag gör själv då jag har ätstörning utan mer generellt.

Killen fyller ut alla måltider med broccoli, jag lagar mycket åt honom, han gymmar och jobbar hårt.
Köttfärslimpa, ta bort halva köttdelen och lägg I champinjoner och kokt broccoli sen in I ugnen.
Tacos /allt med köttfärs ta 1/3 eller 1/2 del rivna morötter, skölj av saften innan du steker.
Nu är perfekt tid att göra egna äpplechips.
Egna potatis chips I ugnen med mininalt fett.
Ät cocktail tomater som snacks, gurka och paprika också.
Micra savoy kål och häll på lite soya.
Gröna oliver på burk när du blir sugen på salt.
Picklade saker, rödbetor,syltlök och gurka.
En liten liten sked honung när sockersuget kommer, låt det verkligen smälta I munnen, sen borde sockersuget gå ner.
Drick minst 2l vatten om dagen, men inte heller för mycket.
Det finns många goda diet bars istället för en chokladkaka/dessert.
Vattenmelon är super

Det gör jag inte. Jag känner verkligen mättnad. Mellan smoothie och middag brukar det bli frukt eller morötter eller så tillsammans med dottern. Ätandet på kvällen är enbart beroende och ångestdämpande. Och att inte ha något hemma funkar ju inte eftersom dottern måste äta också.
Våga prova!

Sällan man behöver socker, förutom till bakning. Bröd fryser jag. Pasta kokar jag till bara barnen. Köper hem LITE i taget. Handlar varje dag, när jag är mätt. Planerar, förbereder. Helst inte genom att storhandla dock. Kycklingfiléer i kylen, lätta att gå och ta om man inte kan hålla sig och måste. Makrill. Ägg. Köper jag frukt köper jag ExAKT det som kommer gå åt. Inga vindruvor, körsbär osv = Många kalorier och triggar sockersug.

Klart kroppen vill få i sig mer om den bara får smoothie. Been there done that! Fastade till lunchen, åt nåt litet, inte hungrig alls. Men kroppen behöver mer och det resulterar i överätning. Kropen producerar också kortisol vid stress = man går inte ner i vikt.

För mig var ätandet/bulimin beroende och ångestorsakat. Igen, mina sätt kanske inte passar dig men vill du bruta beteendet måste du ändra något.

Lycka till, önskar ingen detta hemska skitjobbiga problem.

Gör grönkålschips! Busenkel, går fort och är gott med flingsalt, det kan du kvällsäta med gott samvete. Gurka med dipp? Någon bit mörk choklad?

Som tidigare sagt, försök ha så lite frestande saker hemma, det hjälper.

Cykla tillsammans med dottern? Skapa ett mål någon km bort, typ en kul lekplats?

Jag har bekymmer med kvällsätande i perioder. Så fort jag har promenerat med hunden tänker jag "mhm.. vad ska jag äta nu då..?". Det är riktigt jobbigt. När jag är fri från eländet är det för att jag antingen tävlar med mig själv och är skitnöjd med min prestation när jag har klarat en kväll utan något att tugga på och så blir man lite sporrad att fortsätta alternativt att man ersätter det man äter mot något kolhydratsfattigt och behovet minskas av den anledningen. Suget avtar lite när jag inte får samma mängd kolhydrater som "nattmat". Avocado är min nya grej. Jag och minstingen äter avocado jämt :D avocado och keso t.ex är en himla god blandning och känns helt ok som nattmat. Äpple skuret i bitar med kanel på.

Mina barn tycker om att äta mjölk och flingor utan socker i. Det är ofta det de dukar fram när föräldrarna inte orkar kliva upp på morgonen (och 4-åringen hjälper 2-åringen att hälla upp så det ibland är lite utav ett kaos på bordet men det är det värt för lite sovmorgon och barnen är nöjda :D ). Jag tycker att det är.. sådär :o men man blir mätt och står sig en stund och överäter inte. De äter gärna havregrynsgröt också. Samma där, jag är inte jätteimpad och äter bara tills jag blir nöjd. Jag behöver inte ha socker hemma för barnens skull. Rivet äpple och kanel över gröten går ner det med och det finns inte på deras världskarta att ha socker på flingorna. Det är sällan de får glädje av sockret vi har hemma.

Mitt steg 1 i ditt läge hade alltså varit att banta ner sockret. Välj bröd som är mer åt det nyttigare hållet, skicka sockerpaketet åt pipan och hitta på bättre nattmat.

Men var? Hon skulle aldrig gå med på det utan att ha ett mål. Och så blir hon irriterad på att hon måste stanna och vänta in mig hela tiden.
Finns det andra lekparker längre bort som ni kan ha som mål? Besöker man dom inte lika ofta som andra kan det vara extra kul.
När jag och min bror var små så gick vi vissa hundpromenader till olika lekparker längre bort, vi trodde det var för vår skull men mamma har ju avslöjat att det var för att hunden skulle få gå ordentligt :D.

Om man läser ditt namn, vet man på direkten att du är dotter till två psykologer?

Tänker att det är VÄLDIGT lätt för ångesten att sätta käppar i hjulet. Förstår om det kanske är så på VC'n där du alltid har gått. Men det borde gå att hitta en i byn bredvid?

När jag letade psykolog så googlade jag runt mycket, det var väldigt viktigt för mig att hitta en som såg empatisk ut på bild och hade en text som tilltalade mig. Det tog ett tag innan jag hittade någon att kontakta.

Annars finns det ju en del som har blivit hjälpta över nätet. Tänker att för dig kan det kanske vara värt att testa?

För mig är det bra med träning vid viktnedgång, inte för kalorierna det gör av med utan eftersom det förbättrar måendet och pushar mig till att även äta nyttigare.

Med en sexåring så hade jag testat att träna tillsammans, tex något av Friskis och Svettis gruppträningspass. På sommaren finns det ofta gratis utomhus.

I och med att du inte tränar alls nu (?) så är ju ett pass i veckan tillsammans med dottern toppen! Efter ett tag kan du lägga till fler konditionspass och styrketräning.

@Ninnurur Vet inte om det här kan funka som motivation för dottern att hänga med men du får ju bedöma själv;). Jobbar i skola och där har vi ett projekt där eleverna samlar km för att klara av olika mål: typ 10 km, halvmaraton, helmaraton osv. Kunde ni tillsammans fundera ut nån sträcka som skulle va häftig att uppnå tillsammans? Först nåt som är lite närmare, kanske nån liten ort i närheten som ni besökt nån gång och sen lite längre bort. Då ni cyklar/går en viss rutt så samlar ni kilometrar och dessa läggs ihop tills ni uppnått ert mål. Går att göra mer spännande med att kolla in olika ställen på Google osv. Sen får man hurra och konstatera att nu har vi cyklat lika långt som till Göteborg typ;) (kanske lite ambitiöst till en början). Men, kan hända att hon är lite för liten för att nappa på detta ännu. Sen vet jag ju inte heller hurudana förutsättningar du har om din ad/hd påverkar dig så att det blir svårt att organisera och "bokföra" en sån här grej.

Olika naturstigar o vandringsleder är ju också kul. Tycker att många barn kan gå mycket längre om det är t.ex skogsstigar och känns lite som äventyr. Går ju att lägga in som helgprogran iaf.

Jag tycker att det du skriver rätt tydligt visar att du behöver hjälp på riktigt. Tips om motion och mellanmål räcker inte tillnärmelsevis.

Som du skriver är du väl att betrakta som ätstörd, om än inte i svält. Kan vägen via ätstörningsenhet av något slag vara en lösning?

Och sen undrar jag helt kallt om det är möjligt att dina föräldrar hjälper dig att bekosta terapi? De bör tjäna hyggligt, de bör förstå dina problem och det ÄR trots allt pga deras arbeten du har särskilt svårt att hitta orelaterad terapeut. (Jag hade gjort det för min vuxna son.)

Jag tänker också att du kanske ska kontakta ätstörningsenheten, om ni har ngn sådan. Vart bor du?

Ang det där med dina föräldrar så tänker jag att många psykologer och psykoterapeuter har läst på annan ort än de jobbar. Så det är inte alls säkert att alla har träffat din pappa på utb tex. Sen beror det väl på hur kända de är, många kanske känner till namnet ändå..

Men jag förstår absolut att det inte känns bra med kopplingarna!

Till alla - jag bor centralt i Uppsala. Har mindre än 1 km till flera intressanta lekplatser/affärer/city så det blir för korta sträckor. Andra orter blir för långt istället. Jag spelar Pokémon och går gärna på jakt med det, men det är svårt att motivera dottern till det tyvärr, om jag inte kan lyckas skaffa eget åt henne kanske.

Ni har så rätt i att jag behöver professionell hjälp och @Niyama har varit en ängel och skickat bra länkar till mig :bow:

Nu har jag en konsert imorgon och begravning på måndag, sen åker vi på resan på tisdag. Efter det har jag semester hemma och förhoppningsvis ork att ta tag i allt. Tyvärr så har min bästa sköterska på neuro slutat, annars hade jag kontaktat henne. Där är jag nämligen "prio patient" eftersom jag är ensamstående med barn, men det är så kasst organiserat numera att jag inte vet vem jag ska kontakta eller hur för den delen :meh:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 534
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Igår var det fettisdagen och det bjöds på minisemlor på mitt jobb. Jag är alldeles galen i semlor – de innehåller väl typ alla triggers...
Svar
6
· Visningar
2 021
Senast: Unafraid
·
Kropp & Själ Lite långt men snälla håll ut :) Jag kan inte sluta äta alldeles för mycket, det är som att min kropp inte känner någon mättnadskänsla...
Svar
8
· Visningar
2 103
Senast: Katti
·
Kropp & Själ Jag måste bara få gnälla. Tror inte jag kan få några bra råd ändå om jag ska vara ärlig. Min kropp är världens skitstövel. Den har...
Svar
4
· Visningar
966
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama