Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag är ju uppfostrad med att kbt är den enda sanna läran men terapeuten jag gick hos förut var psykodynamikerFlera av de som fortfarande har avtal med landstinget är ju själva väldigt gamla, och kan ju dessutom ha flyttat nån gång i livet. Har du kollat listorna? Måste du gå i kbt? Nu är väl det populärast vid såna här problem, men om du kan tänka dig pdt så kanske det blir lättare?
Jag börjar med att säga att jag har/haft ätstörningar, bulimi till följd av överätning. Jag började äta ketogen kost, hög andel fett gjorde mig mer mätt och nöjd. SOVA bra, träna på gym och ketokosten har förändrat mitt liv till det bättre!!Jag är fet. Jag måste göra något åt det. Problemet är att äta är ett beroende, och ffa ångesthantering. Även om mycket av min ångest beror på att jag är fet. Moment 22 alltså. Var fan börjar jag?
Jag vill träna men det är svårt eftersom jag är ensamstående mamma på heltid med en ganska krävande sexåring med separationsproblem. Även om jag fick barnvakt så är det en kamp att lämna henne, även om det bara är för en kort stund. Och lägenheten lämpar sig inte för någon intensiv träning, då hamnar jag nog hos grannarna under
Jag bara önskar att jag ska få må bra någon gång. Men jag vet inte hur? Har testat vlcd = jag tappade vikt men gick upp massor så snart jag åt igen. Äter i princip lchf men utan en massa fett. Kroppen älskar kolhydrater, och det är bäst ångestdämpande också.
På tisdag åker jag med min familj på medelhavskryssning och jag borde längta. Istället har jag bara ångest för att jag inte ska kunna göra samma saker som andra pga min vikt. Jag hatar verkligen min kropp!
Jag är ju uppfostrad med att kbt är den enda sanna läran men terapeuten jag gick hos förut var psykodynamiker
Det fanns barnpassning, det stängde barnhörna finns men hon skulle inte stanna där utan mig.Många gym här har en barnhörna, kan det finnas hos dig kanske?
Jag har en crosstrainer men den är för liten så den ger mest ryggont istället för motion jag borde försöka Göta mig av med den och skaffa en cykel istället!Har ett litet tips på hemmaträning jag brukar använda mig av under vinterhalvåret efter jag nattat barnen.
Motionscykel + en bra serie.
Jag har ställt cykeln framför datorn och sen kör jag igång en BRA serie. Cyklar ett avsnitt.
Då tänker jag inte på hur drygt det är att cykla eftersom fokus ligger på serien och som ett extra plus ser jag fram emot nästa cykling eftersom jag vill se nästa avsnitt
Medicinerar med concerta för adhd, inget annat.Medicinerar du något? Jag tänker då både angående ADHD och ångesten/depression. Det är ingen universallösning men det kan ge en lättare start där du får en chans att komma igång med mat och motion utan att hjärnan ställer till det för dig.
Bara det inte är listor med, det ger också ångest om jag inte lyckas genomföra en punkt. Det sänker mig totalt.För mig funkade inte KBT fullt ut. Schematerapi däremot gjorde det.
Det finns en skitbra självhjälpsbok som heter "Lev som du vill och inte som du lärt dig" skriven av grundaren till metoden. Det är informativ text och bra övningar.
Medicinerar med concerta för adhd, inget annat.
Bara det inte är listor med, det ger också ångest om jag inte lyckas genomföra en punkt. Det sänker mig totalt.
Precis. Hon måste ju äta också. Och det är stört omöjligt att låta bli när det finns hemma! Innan hon föddes var jag på riktigt bra väg, gick ner 25 kg. Sen dog sambon och jag fick sköta allt själv hemma och sen dess har det bara gått utför. Jag kan inte låta bli
PDT säger jag dåBara det inte är listor med, det ger också ångest om jag inte lyckas genomföra en punkt. Det sänker mig totalt.
Då får jag väl inte barnvakt av pappa iafPDT säger jag då
Ni behöver ju inte ha kolhydratrika grejer hemma ändå. Man kan äta annat till frukost än macka även som sex-åring. Fil med banan eller annan frukt, mannagrynsgröt brukar vara poppis också (iof kolhydrater, men inte lika tillgänglig som att bre ett gäng mackor). Man kan äta en majskolv istället för potatis eller ris till köttbiten. Om ni vill ha potatis ändå så koka lagom många. Ja, du fattar nog.Precis. Hon måste ju äta också. Och det är stört omöjligt att låta bli när det finns hemma! Innan hon föddes var jag på riktigt bra väg, gick ner 25 kg. Sen dog sambon och jag fick sköta allt själv hemma och sen dess har det bara gått utför. Jag kan inte låta bli
Kan inte dottern cykla o du gå bredvid då?Bara för att cykla? Hon skulle inte sitta kvar utan ett mål. Och jag har inte råd med en vagn.
Till middagen äter vi redan så. Men frukost är kinkigare. Jag orkar inte gå upp för att fixa gröt eller så eftersom det tar 30 min att väcka monstret som gärna sover länge. Så det måste gå fort och enkelt eftersom vi aldrig kommer upp i tid, hur tidigt jag än börjar känns det som. Går tiden snabbare på morgonen?Ni behöver ju inte ha kolhydratrika grejer hemma ändå. Man kan äta annat till frukost än macka även som sex-åring. Fil med banan eller annan frukt, mannagrynsgröt brukar vara poppis också (iof kolhydrater, men inte lika tillgänglig som att bre ett gäng mackor). Man kan äta en majskolv istället för potatis eller ris till köttbiten. Om ni vill ha potatis ändå så koka lagom många. Ja, du fattar nog.
Ägg!!! Antingen koka i förväg eller gör äggröra.Till middagen äter vi redan så. Men frukost är kinkigare. Jag orkar inte gå upp för att fixa gröt eller så eftersom det tar 30 min att väcka monstret som gärna sover länge. Så det måste gå fort och enkelt eftersom vi aldrig kommer upp i tid, hur tidigt jag än börjar känns det som. Går tiden snabbare på morgonen?
Dricker en frukt och grönsakssmoothie till lunch varje dag, som en mixad sallad helt enkelt. Så på middagen måste jag få i mig protein, men ligger lågt på kolhydrater och de jag äter är kolhydrater med bättre GI. Det är inte där problemet är, det är kvällarna - nu. När jag sitter och funderar på vad som finns hemma och äter det. Har jag försökt låta bli att köpa hem något så slutar det med att jag äter rent sockerTvärt sluta äta saker och ting i matväg är sällan en bra idé när man är beroende av dem för att må bra, men att börja byta ut vissa saker mot nyttigare alternativ är en bra början.
Nu över sommaren kan ju olika sallader vara ett alternativ och en bassallad går ju att variera nära nog i det oändliga med skinka, räkor, lax, strimlat kött/kassler/kyckling, avokado, äpple, vindruvor, ägg, blandgrönsaker osv osv.
Att helt radera bort kolhydrater känns väl radikalt att göra, bättre att trappa ner på dem i lagom takt.
Till middagen äter vi redan så. Men frukost är kinkigare. Jag orkar inte gå upp för att fixa gröt eller så eftersom det tar 30 min att väcka monstret som gärna sover länge. Så det måste gå fort och enkelt eftersom vi aldrig kommer upp i tid, hur tidigt jag än börjar känns det som. Går tiden snabbare på morgonen?