Hur slutar man äta?

Har ett litet tips på hemmaträning jag brukar använda mig av under vinterhalvåret efter jag nattat barnen.

Motionscykel + en bra serie.
Jag har ställt cykeln framför datorn och sen kör jag igång en BRA serie. Cyklar ett avsnitt.
Då tänker jag inte på hur drygt det är att cykla eftersom fokus ligger på serien och som ett extra plus ser jag fram emot nästa cykling eftersom jag vill se nästa avsnitt :)

Medicinerar du något? Jag tänker då både angående ADHD och ångesten/depression. Det är ingen universallösning men det kan ge en lättare start där du får en chans att komma igång med mat och motion utan att hjärnan ställer till det för dig.

Flera av de som fortfarande har avtal med landstinget är ju själva väldigt gamla, och kan ju dessutom ha flyttat nån gång i livet. Har du kollat listorna? Måste du gå i kbt? Nu är väl det populärast vid såna här problem, men om du kan tänka dig pdt så kanske det blir lättare?
Jag är ju uppfostrad med att kbt är den enda sanna läran ;) men terapeuten jag gick hos förut var psykodynamiker :up:

Jag är fet. Jag måste göra något åt det. Problemet är att äta är ett beroende, och ffa ångesthantering. Även om mycket av min ångest beror på att jag är fet. Moment 22 alltså. Var fan börjar jag? :(

Jag vill träna men det är svårt eftersom jag är ensamstående mamma på heltid med en ganska krävande sexåring med separationsproblem. Även om jag fick barnvakt så är det en kamp att lämna henne, även om det bara är för en kort stund. Och lägenheten lämpar sig inte för någon intensiv träning, då hamnar jag nog hos grannarna under :meh:

Jag bara önskar att jag ska få må bra någon gång. Men jag vet inte hur? Har testat vlcd = jag tappade vikt men gick upp massor så snart jag åt igen. Äter i princip lchf men utan en massa fett. Kroppen älskar kolhydrater, och det är bäst ångestdämpande också.

På tisdag åker jag med min familj på medelhavskryssning och jag borde längta. Istället har jag bara ångest för att jag inte ska kunna göra samma saker som andra pga min vikt. Jag hatar verkligen min kropp! :cry:
Jag börjar med att säga att jag har/haft ätstörningar, bulimi till följd av överätning. Jag började äta ketogen kost, hög andel fett gjorde mig mer mätt och nöjd. SOVA bra, träna på gym och ketokosten har förändrat mitt liv till det bättre!!

För min egen del kunde jag som exempel klämma fyra portioner pasta, åtta mackor, en påse chips, kräkas och börja om... När jag började äta keto tappade jag efter några veckor suget och började känna hungers~ och mättnadskänsla igen, nytt för mig!.

Jag har varit en riktig kolhydratsjunkie, har inte varit så överviktig pga bulimin dock, men ketokosten har hjälpt mig så jäkla mycket!!

Jag äter 5htp för hjälp med serotonin.

Och som svar på din fråga: Du behöver äta för att må bra, gå inte på massa kortsiktiga metoder, det sabbar din kropp.

Mitt sätt kanske inte passar dig, men ville ge dig något att fundera på.

Jag är ju uppfostrad med att kbt är den enda sanna läran ;) men terapeuten jag gick hos förut var psykodynamiker :up:

För mig funkade inte KBT fullt ut. Schematerapi däremot gjorde det.
Det finns en skitbra självhjälpsbok som heter "Lev som du vill och inte som du lärt dig" skriven av grundaren till metoden. Det är informativ text och bra övningar.

Många gym här har en barnhörna, kan det finnas hos dig kanske?
Det fanns barnpassning, det stängde :down: barnhörna finns men hon skulle inte stanna där utan mig.

Har ett litet tips på hemmaträning jag brukar använda mig av under vinterhalvåret efter jag nattat barnen.

Motionscykel + en bra serie.
Jag har ställt cykeln framför datorn och sen kör jag igång en BRA serie. Cyklar ett avsnitt.
Då tänker jag inte på hur drygt det är att cykla eftersom fokus ligger på serien och som ett extra plus ser jag fram emot nästa cykling eftersom jag vill se nästa avsnitt :)
Jag har en crosstrainer men den är för liten så den ger mest ryggont istället för motion :meh: jag borde försöka Göta mig av med den och skaffa en cykel istället!

Medicinerar du något? Jag tänker då både angående ADHD och ångesten/depression. Det är ingen universallösning men det kan ge en lättare start där du får en chans att komma igång med mat och motion utan att hjärnan ställer till det för dig.
Medicinerar med concerta för adhd, inget annat.

För mig funkade inte KBT fullt ut. Schematerapi däremot gjorde det.
Det finns en skitbra självhjälpsbok som heter "Lev som du vill och inte som du lärt dig" skriven av grundaren till metoden. Det är informativ text och bra övningar.
Bara det inte är listor med, det ger också ångest om jag inte lyckas genomföra en punkt. Det sänker mig totalt.

Medicinerar med concerta för adhd, inget annat.

Antidepp eller ångestdämpande kan vara något att fundera på. Viktuppgång är visserligen en biverkning till ett gäng av dem men så som jag läser dina inlägg så är måendet som gör att du sitter så fast just nu. Om en skjuts i måendet kan få dig att komma igång med bra rutiner så går det alltid att trappa ner medicineringen efter ett tag.

Ta hand om dig! :)

Bara det inte är listor med, det ger också ångest om jag inte lyckas genomföra en punkt. Det sänker mig totalt.

Jag minns inte riktigt faktiskt. Det var nog nästan 10 år sen jag gick och då läste boken. Jag ska kolla om jag har den och se hur det ser ut isf. Blir dock inte idag. :)

Men idag finns fler schematerapeuter. kanske du kan lyckas få till remittering till sån. Just för att de förmodligen inte finns där du bor på loka placet. Och om det inte finns kan du ev få det remitterad och "betalt". Som jag fick.

Precis. Hon måste ju äta också. Och det är stört omöjligt att låta bli när det finns hemma! Innan hon föddes var jag på riktigt bra väg, gick ner 25 kg. Sen dog sambon och jag fick sköta allt själv hemma och sen dess har det bara gått utför. Jag kan inte låta bli :(

Ett så tufft utgångsläge :( sedan kan jag föreställa mig hur besvärligt det måste kännas att söka hjälp med föräldrar som är så välkända namn. Samtidigt så kanske det inte behöver bli en stor grej, även om jag förstår att du drar dig för att testa om det antagandet stämmer eller ej. Men för att återgå till att ha mat hemma som man gärna överäter, så har jag ofta tänkt på hur jäkla svårt det skulle vara att ta hänsyn till någon annan i hushållet. Så uppenbarligen har jag inte några jättebra råd att ge, utan vill mest visa sympatier med problematiken.

Precis. Hon måste ju äta också. Och det är stört omöjligt att låta bli när det finns hemma! Innan hon föddes var jag på riktigt bra väg, gick ner 25 kg. Sen dog sambon och jag fick sköta allt själv hemma och sen dess har det bara gått utför. Jag kan inte låta bli :(
Ni behöver ju inte ha kolhydratrika grejer hemma ändå. Man kan äta annat till frukost än macka även som sex-åring. Fil med banan eller annan frukt, mannagrynsgröt brukar vara poppis också (iof kolhydrater, men inte lika tillgänglig som att bre ett gäng mackor). Man kan äta en majskolv istället för potatis eller ris till köttbiten. Om ni vill ha potatis ändå så koka lagom många. Ja, du fattar nog.

Tvärt sluta äta saker och ting i matväg är sällan en bra idé när man är beroende av dem för att må bra, men att börja byta ut vissa saker mot nyttigare alternativ är en bra början.

Nu över sommaren kan ju olika sallader vara ett alternativ och en bassallad går ju att variera nära nog i det oändliga med skinka, räkor, lax, strimlat kött/kassler/kyckling, avokado, äpple, vindruvor, ägg, blandgrönsaker osv osv.

Att helt radera bort kolhydrater känns väl radikalt att göra, bättre att trappa ner på dem i lagom takt.

Ni behöver ju inte ha kolhydratrika grejer hemma ändå. Man kan äta annat till frukost än macka även som sex-åring. Fil med banan eller annan frukt, mannagrynsgröt brukar vara poppis också (iof kolhydrater, men inte lika tillgänglig som att bre ett gäng mackor). Man kan äta en majskolv istället för potatis eller ris till köttbiten. Om ni vill ha potatis ändå så koka lagom många. Ja, du fattar nog.
Till middagen äter vi redan så. Men frukost är kinkigare. Jag orkar inte gå upp för att fixa gröt eller så eftersom det tar 30 min att väcka monstret som gärna sover länge. Så det måste gå fort och enkelt eftersom vi aldrig kommer upp i tid, hur tidigt jag än börjar känns det som. Går tiden snabbare på morgonen?

Till middagen äter vi redan så. Men frukost är kinkigare. Jag orkar inte gå upp för att fixa gröt eller så eftersom det tar 30 min att väcka monstret som gärna sover länge. Så det måste gå fort och enkelt eftersom vi aldrig kommer upp i tid, hur tidigt jag än börjar känns det som. Går tiden snabbare på morgonen?
Ägg!!! Antingen koka i förväg eller gör äggröra.

Ps, ja visst går tiden snabbare på morgonen

Tvärt sluta äta saker och ting i matväg är sällan en bra idé när man är beroende av dem för att må bra, men att börja byta ut vissa saker mot nyttigare alternativ är en bra början.

Nu över sommaren kan ju olika sallader vara ett alternativ och en bassallad går ju att variera nära nog i det oändliga med skinka, räkor, lax, strimlat kött/kassler/kyckling, avokado, äpple, vindruvor, ägg, blandgrönsaker osv osv.

Att helt radera bort kolhydrater känns väl radikalt att göra, bättre att trappa ner på dem i lagom takt.
Dricker en frukt och grönsakssmoothie till lunch varje dag, som en mixad sallad helt enkelt. Så på middagen måste jag få i mig protein, men ligger lågt på kolhydrater och de jag äter är kolhydrater med bättre GI. Det är inte där problemet är, det är kvällarna - nu. När jag sitter och funderar på vad som finns hemma och äter det. Har jag försökt låta bli att köpa hem något så slutar det med att jag äter rent socker :(

Kan overnight oats vara något? Om du ens har ett problem med att överäta just mackor tex.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 534
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Igår var det fettisdagen och det bjöds på minisemlor på mitt jobb. Jag är alldeles galen i semlor – de innehåller väl typ alla triggers...
Svar
6
· Visningar
2 021
Senast: Unafraid
·
Kropp & Själ Lite långt men snälla håll ut :) Jag kan inte sluta äta alldeles för mycket, det är som att min kropp inte känner någon mättnadskänsla...
Svar
8
· Visningar
2 103
Senast: Katti
·
Kropp & Själ Jag måste bara få gnälla. Tror inte jag kan få några bra råd ändå om jag ska vara ärlig. Min kropp är världens skitstövel. Den har...
Svar
4
· Visningar
966
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama