Hur släppa ihop äldre avelshingst med valack?

the_connemara

Trådstartare
Fiktivt men med verkliga hästar. Mina två drömhästar som dock aldrig kommer stå under samma tak. Men jag började fundera och därav denna tråd.

En valack f. 2004, bott i detta stall sedan hösten -02, direkt från uppfödare. 155 cm, connemara.

En avelshingst f. 1989, D-ponny, connemara. Stått i många stall, tävlad mycket, väldigt välhanterad och inte direkt hingstig. Antag att han gått själv.

Stall med boxar utan galler med en smal gång mellan boxarna så de lätt kan hälsa men inte komma in över den andres vägg.

Stora hagar med bra möjligheter att komma undan och mycket sysselsättning.

Antag nu att vi skulle ta hem den här hingsten och att man hade velat kunna ha dem ihop i samma hage. Hur hade ni gjort?

Hur hade ni introducerat dem för varandra? Stall/hage?

Om stall: Hade stallet behövt modifieras - galler till ena så de kan nosa genom galler eller galler till båda så de inte kan nå varandra?

När första släppet i hage sker: Hade hagarna behövt delas av? Gång mellan (så de precis kan nå varandra eller så de inte kan nå varandra?) eller bara ett staket?

Om hage: Hade hagarna behövt delas av? Gång mellan (så de precis kan nå varandra eller så de inte kan nå varandra?)

Hur länge hade ni behållt ev annorlunda hästhållning (dvs galler/delade hagar osv)? Vilka tecken letar ni efter för att tro att hästarna accepterat varandra och kan gå ihop?

Något annat? Ex att rida dem ihop innan de delar hage eller liknande.

Ni som tycker det är galenskap att släppa ihop vuxna hingstar med annat än unghästar behöver inte skrika er hesa. Ovanstående är som sagt fiktivt och jag själv är väldigt skeptisk till att släppa ihop vuxna hingstar som alltid gått ensamna. Men därför hade jag velat höre lite hur ni som faktiskt släpper ihop tänker och hur det fungerar.

Viktigt: Drar ni egna exempel från verkligheten är jag väldigt nyfiken på ungefär den info som jag själv skrev om de två hästarna i tråden. Dvs om hingsten betäckt mycket, tävlat, ålder, "flyttvana" osv och samma med hästen den släpps ihop med.

Ston/flockar är jag mindre intresserad utan nu var tanken att släppa ihop vuxen hingst med ridvalack.

Sv: Hur släppa ihop äldre avelshingst med valack?

Våran ponnyvalack fick gå med en hingst förra året, enda hagen som ponnyn kunde gå i (pga fång) var den som hingsten fanns i. Vi dramatiserade det inte och gjorde inget särskilt, bara släppte in dom till varandra och höll lite koll. Gick hur bra som helst och hingsten var överlycklig över att få en hagkompis. Min arab gick också med dom ibland, då blev det vilda galloper med araben och hingsten men inget bråk.

På nätterna stod hingsten tillsammans med en annan valack med galler emellan, det gick också hur bra som helst. Senare under hösten fick han den valacken som hagkompis, dom hade skitkul ihop, gick och lekte med pinnar och allt möjligt.

Den hingsten hade aldrig varit i avel, han var en ridhäst vars ägare hade struntat i att kastrera honom helt enkelt. Och både ponnyn och den andra valackerna som gick med honom var låga i rang och inte alls bråkiga av sig. Vet inte om det blir skillnad med en ranghög valack.

Jag har sett stora förändringar i hingstars beteende bara under avelssäsong/efter så jag undrar om det inte dessutom är stor skillnad om hingsten betäckt hyfsat mycket/regelbundet?

Jag har sett stora förändringar i hingstars beteende bara under avelssäsong/efter så jag undrar om det inte dessutom är stor skillnad om hingsten betäckt hyfsat mycket/regelbundet?

Det har jag ingen erfarenhet av så jag överlåter åt andra att svara.

Vi har släppt ihop dom i hagen. Det har fungerat kanon. Jag tycker själv att ingen häst skall gå ensam. Jag hoppas att det går bra för dig så du kan ha båda i hop. Det borde gå då din hIngst är väldigt resvan och har träffat mycket andra hästar.

Våran avelshingst har betäckt och gått med hingstar och valacker samtidigt.

Vi har släppt ihop dom i hagen. Det har fungerat kanon. Jag tycker själv att ingen häst skall gå ensam. Jag hoppas att det går bra för dig så du kan ha båda i hop. Det borde gå då din hIngst är väldigt resvan och har träffat mycket andra hästar.

Nu var det ju så att situationen varken har uppstått och kommer knappast uppstå heller ;)

Har de inte stått ihop något i stallet innan dess då?

Släpper ni in en ny i hignst i den befintliga gruppen eller släpper ni ihop den med en ny kompis först?

Har en bekant som har en aktiv avelshingst som går superbra ihop med valacker. Dock tror jag att han alltid antingen gått med ston i flock eller med valacker, så han är väl van med det.

Frågan är ur det funkar med en som gått själv?

Samma bekanting köpte en 8-årig hingst som ej gått i avel och som kastrerades då när de köpte honom. Han är fortfarande klart svår att ha ihop med andra, bara vissa valacker funkar, och den snälla hingsten vill han bara döda :crazy:
Denna häst tror jag har gått ensam tills han blev kastrerad.

Det är oxå min fundering.

Man vill liksom inte "offra" 2 hästar bara för att det KAN funka. Samtidgt som det aldrig blir riktigt samma att ha i delad hage, box eller i snöre. Jmf hund i koppel oftast mycket mer aggressiv än lösa.

Ja, jag tänker också på hur det var när vi skulle släppa ihop min lillhingst (2år) med några äldre valacker. Min lille hade såklart gått med valacker förut, men vi tyckte de kunde nosa igenom boxgallret först. Tillsammans med min lille var även hans kompis, en ett år yngre hingst.

När vi ställde gammelvalacken i boxen bredvid blev min lilla beskedliga "svarta hingsten" helvild, skrek och for runt, snoppen ute och askaxig :cool: Och jag tänkte, jaha.. vad händer när vi släpper ihop dem sen då? :crazy:

Efter en stund i boxarna och han fortfarande var sjövild så släppte vi ut valackarna och gick sedan ut med småkillarna.
Min lilla hingst var kaxig i hela EN sekund till, sedan blev han jagad ett par dagar :crazy: men då må du tro att han var lugn och fin :idea:
Så, det som såg ut att bli galen-bråk över boxväggen blev liksom inget alls i hagen...

Men personligen skulle jag inte riskera något med att släppa ihop med en hingst som inte är van att gå ihop med valacker. Såg ju bekantingens... han var ute efter blod liksom :crazy:

Det är ju det. Men om de får stå bredvid varanda i box några dagar - eller tills det är lugnt. Kan det hjälpa tro?

Vet inte... spontant verkar de ju hetsa upp sig mer i box, men efter några dagar kanske de skulle lugna sig. Men vem vet hur mycket de hunnit skada och stressa sig själva innan det?
Och man vet ju heller inte om det därför skulle vara lugnt i hagen, kanske helvetet brakar löst där ändå...

Jag förutsätter att de kan stå bredvid varandra. Det handlar inte om flera dagar med hysteriska hästar utan just bara att de får stå bredvid varandra tills de inte reagerar mer än hästar som känne varandra.

Att stoppa ihop en äldre hingst med en valack, eller flera, är fullt möjligt även om de aldrig gått med andra sen tidigare.
Det är en fråga om individ, och inte kön.

Min äldsta hingst, Max, är en kbl travare. Han är född -89 och har tävlat mycket inom trav, han har resvana men så fort han kommer till ett nytt ställe blir han hispig.
Tävlingsnerver.

Han är världens ängel att hantera, jag har haft en 14 årig medryttare och han kan ledas av alla, om han är hemma i en känd miljö.

Första gången jag släppte ihop honom med en annan häst var med mitt sto Loa när det skulle betäckas.
Loa sa "HÄR! ska skåpet stå!" och Max nickade förälskat och blev en mespropp.
Under den tiden de gick tillsammans, under betäckning fram till två/tre månader innan fölning mådde Max ypperligt bra. Han var lugn och harmonisk och trivdes verkligen med livet. Han älskade att ha en hagkompis som han kunde gosa med och ha sällskap av. Han blev en helt annan häst. Och så lycklig varje morgon när jag släppte ihop dom. (De sov inne nattetid under vintern).

Så när jag flyttade till annat stall ville jag prova att släppa ihop Max med en av valackerna. Då stod mitt sto även i stallet och den gången fungerade det inte. Vi släppte ihop en äldre kbl travar valack.
Max visst einte riktigt hur han skulle betee sig, först började han som om det vore ett sto, han dregglade tom (på riktigt...).
Sen jagade han valacken, jag misstänker att han skulle hålla den undan Loa.
Valacken trodde han lekte men vi tog ändå isär dom, för skaderisken på den äldre.

Efter 2 år stod det bara valacker i stallet (samma stall), ett litet stall med 4 boxar.
Så vi testade vintertid att släppa ihop honom med, och nu minns jag inte om det var med en av valackerna eller om det var alla 3. Men resultatet var perfekt. Han trivdes som aldrig förr.
Till sin fördel hade stallet inga ston, och inga ston som direkt syntes från hagarna, även om grannstallet hade ston och avelshingst.

Kort sammanfattat så behövdes följande orsaker för att Max skulle kunna gå med andra valacker:

* Han behövde känna sig trygg i sitt stall.
* Inga ston.
* Vintertid, ej vår/sommar då hingstar kan vara mer aggresiva om det finns ston i närheten.

När det gäller stallet och hagar så är allt beroende från individ till individ...

Max kunde på ett ställe längst med staketet stå och nosa på de andra, innan vi släppte ihop honom. I övrigt var mellanrummet ca 1 meter.
Han fick stå boxgranne med en valack men vi hade galler för.

Eftersom det är dina hästar känner du dom bäst, det är upp till dig att avgöra hur du tror det kommer fungera.
Hade jag varit i dina skor hade jag dock tagit det säkra före det osäkra, men det är mest för att jag inte vill bli anklagad för att ha gett råd som orsakat skador hos en häst...
:crazy:

Vill du nu ta dte säkra före det osäkra så:

* Låt de börja med att stå brevid varandra i boxar som de inte kommer åt varandra i. (galler)
* Låt dom gå i varsin hage, som löper parallelt med varandra, med minst 1 meter mellan dubbel tråd. (Över och undertråd).
* Låt dom lära känna varandra.
* Att rida ut tillsammans är också en bra övning.
* Låt det gå en månad eller två innan ihopsläpp.
* Se till att det finns gott om mat, så de inte bråkar om födan.
* Gott om utrymme att ta sig undan.

Svaret är givetvis utifrån Om du skulle ta hem hästen.
Inte när. :)

Intressanta svar :)

Behövde du ta isär Max och hans sällskap på våren/sommaren eller vad syftade du på med "* Vintertid, ej vår/sommar då hingstar kan vara mer aggresiva om det finns ston i närheten."? Hur märker man då när det är dags att ta isär?

Här är det bara 2 hästar alltid. Närmsta stall ligger 700 meter bort, syns ej. Men folk rider ju förbi hagarna ibland. Men vi skulle alltså bara ha hingst o val.

Men personligen skulle jag inte riskera något med att släppa ihop med en hingst som inte är van att gå ihop med valacker. Såg ju bekantingens... han var ute efter blod liksom :crazy:

Nej här håller jag med dej, har nyss sett exempel på samma sak med hingst som gått ensam och som avelshingst i minst 10 år, (vad jag vet) Den har varit lugn periodvis men i samband med förändrngar, (tidigare tex ny hingst i stallet) samt senare unghingst som blivit "stor" så har den varit ute efter slagsmål på liv och död och senast siktat inte sej på valackerna och främst unghingsten (som gick ihop) och t o m brutit sej in i deras hage för att jaga dem, och det var inte en lek utan på liv och död med blodvite och fullkomligt hysteriskt rädda valacker.:crazy:

Så jag skulle nog tänka efter en och två gånger i alla fall, för det är inte lätt att gripa in när jakten och slagsmålet redan är i full gång.......
Det kan bero på omständigheter, men varför chansa.:confused:

Själva ihopsläppet bör ske på vintern/senhöst.
Jag flyttade ner Max hit till skåne innan sommaren kom så jag vet inte hur han skulle ha reagerat men jag tror att det skulle gått bra. :)

Min 3 åriga hingst har gått med hästar sen han föddes i princip. För honom var det inga konstigheter.
Tyvär får han dock gå själv som det är nu.

Fast nu bad ju TS om att man inte skulle behöva diskutera "det är dumt".

"Ni som tycker det är galenskap att släppa ihop vuxna hingstar med annat än unghästar behöver inte skrika er hesa. Ovanstående är som sagt fiktivt och jag själv är väldigt skeptisk till att släppa ihop vuxna hingstar som alltid gått ensamna. "

Fast nu bad ju TS om att man inte skulle behöva diskutera "det är dumt".

"Ni som tycker det är galenskap att släppa ihop vuxna hingstar med annat än unghästar behöver inte skrika er hesa. Ovanstående är som sagt fiktivt och jag själv är väldigt skeptisk till att släppa ihop vuxna hingstar som alltid gått ensamna. "

Var skrev jag "det är dumt":confused:

Sätt på glasögonen och läs igen.

Sen kanske man ska säga som det är, utifrån vad man har sett, elller villl ts hellre ha fantasier från dem som tror att "hingstar är i alla lägen som alla andra hästar":cool:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 920
Senast: Joro253
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 726
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 357
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag har en stor lada på min gård, där jag har en fundering på att bygga boxar. Jag vill helst bygga själv, dels av kostnadsskäl och dels...
2
Svar
20
· Visningar
2 762
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II