Hur skyddar ni era skinnsoffor?

O

oink

Vi har en jättedyr svart skinnsoffa hemma. Min sambos med andra ord. Den har börjat bli repig tack vare mina valpars klor.
jag har försökt lägga på en filt, men dom tycker det är jättekul att dra bort filten hela tiden så det funkar inte.

eftersom soffan är min sambos och han älskar den, vet jag att det börja gå till bristningsgränsen för honom, för vad han kan acceptera att valparna förstör.
det är massa rivmärken på soffan tex. när dom försöker klättra upp på den, när dom leker på den plus att jag börjar se att den ena har försökt bita upp ett litet hål som han har hittat :crazy:

ni med skinnsoffor o hund, hur skyddnar ni era soffor?
kan man köpa någon impregnering som tar bort lite av de ytliga rivmärkena? eller hur gör ni?
all tips är välkomna!

Sv: Hur skyddar ni era skinnsoffor?

Dyra soffor är det hundförbud i. De får en egen bädd istället.

Det finns inget annat sätt att skydda skinn på.

så jag borde alltså inte tillåta dom att hoppa upp i den?

dom har ju blivit tillåtna att vara i den fram tills nu, kommer dom inte bli förvirrade nu när det inte blir tillåtet längre?

plus dom kommer ju alltid att hoppa upp i den när jag inte är i närheten...

Hos oss är inte hundar tillåtna uppe i soffan av div. anledningar. På den vägen slipper vi också skador på möblerna.

Vill man ha hundarna i soffan men undvika skador finns ju speciella sofföverdrag att köpa.

Det finns ju överdragsklädsel, faktiskt många snygga varianter att köpa, som man bara trär på. Tror jag köpte mina från nån postorderfirma, kanske Jotex. Både snyggt, skyddande och billigt. Den måste ju skyddas när hundarna ska vara i soffan.

Vill du behålla soffan snygg så ska de inte få vara i den heller. Överdragsklädsel finns, men då kan man ju lika gärna ha en tygsoffa och dessutom tycker jag det är snorfult.

Visst borde du ha lärt hundarna från början att de inte får vara i möblerna, men det går att lära om. Lite förvirrat kan det bli i början, men de lär sig snart. Om de hoppar upp när du är borta får du stänga ute hundarna fån det rummet.

Det går att lära om bara man är konsekvent.
Åtminstone till den grad att man får "ögontjänare" som låter bli så länge man är i närheten.

Jag lägger en filt/pläd på sätet på soffan, som jag trär ner mellan ryggstödet och sätet så den inte kanar upp.
Mina hundar får vara hur mycket de vill i soffan, men man får inte leka och riva runt.
De har också flera egna bäddar, så där är de minst lika mycket och där får de ju också leka hur mycket de vill.

Vill du de ska få vara i soffan men inte i hela, så lägg en filt där de får vara och går de utanför den så bär du tillbaka dom.
Jag hade det så när jag bara hade 2 hundar, men nu kan inte alla få plast i ett hörn på soffan ;)

Min vovve har ingenting i vare sig soffa eller säng att göra!
Hon har som jag en egen säng!
Hon har som jag en egen hörna i vardagsrummet= Jag i soffan,hon på en filt nedanför soffan!
Detta lärde jag henne som 4-åring,hon har nog varit van att sova i både säng och soffa,men gör det inte längre..

Mina hundar får ligga i soffan om de ligger still och om de ligger på pläden jag lagt åt dem där och det har aldrig varit några problem. Ibörjan försökte den lilla ta några rivstarter över den men lärde sig snabbs att i soffan(innomhus) sover man och tar det lungt.

Jag har Ludde fårskinn från IKEA där vovven ligger i soffan. Vi har nebart en tresitssoffa så han kan inte göra så mycket mer än att ligga och sova så det funkar utmärkt för oss:)

KL

Skulle aldrig falla mig in att ha en dyr soffa hemma när jag har hund :P Min sambo köpte skinnsoffan vi har nu begagnad för några hundra. Den är inte ful på något vis, men lädret är väldigt hårt, så det blir inte några repor där i första taget. Mina två hundar får däremot inte leka eller springa i soffan, bara ligga och slöa.

Visst har de sina egna dynor, sängar etc. Men de får gärna ligga i soffan ändå. Om natten sover den lilla i sängen och den lite större i sin hundsäng bredvid. Han har lärt sig att husse och matte gärna kelar på kvällen och att han då får det väldigt trångt :P
På morgonkvisten kommer han gärna upp i sängen och gosar en stund, och ligger gärna bredvid om man ligger själv i sängen.

Bah, hon försökte ju bara två gånger. Sofforna såg ju så mjuka ut.

Prova med läderbalsam, de finns någon på en vit burk som heter typ skinnfix eller något liknande. De ska bara smörjas ut som de är, men om man vill få tillbaka glansen från forna dagar så kör de i micron tills det är smält. Funkar jätte bra. Jo just de, vänta en stund innan ni sätter er så allt har hunnit suga in i lädret. Brukar gå rätt fort. Lycka till!

Soffor öht är det hundförbud i!
Fattar inte varför hundar skall vara i soffan??!!

Ja det är väl upp till var och en kanske va? Min får gärna vara i soffan eftersom jag själv tycker det är mysigt att ha honom där. Så länge han inte river i den eller hoppar upp i den med smutsiga tassar så ser jag ingen anledning till att han INTE ska få vara i soffan.

Har jag gäster och det är trångt så får han hålla sig på golvet, det är inga problem för honom att förstå när han är önskad och när han gör bäst i att hålla sig i bakgrunden.

min hund får inte vara i någon möbel alls och det vet hon om. innan fick hon vara i alla möbler. det tog mej ganska låg tid att få henne att fatta att hon inte ska vara i möblerna. fick vara brysk mot henne för att hon skulle förstå. men runt en månad senare så lärde hon sig att inte hoppa upp. det gör hon inte heller när vi inte är hemma. skinnsoffegruppen vi har är ljus och min hund är svartbrun, så mam ser ju direkt om hon legat där eller inte. hon ligger i sina hörn lite här och var i hela lägenheten.

tycker du ska sätta tydliga gränser om att hunden inte ska vara i möblen. jag förstår mycket väl att din sambo blir grinig.
vissa hundar gillar att ligga i bäddar. du kanske kan testa med en sån? läga favvo leksaken där i kanske? de funkade inte på min hund, men alla är olika.

Därför att hundar gillar att ligga högt och då tycker jag de kan få göra det de har även en helt egen soffa i stället för bädd + Att jag tycker det är mysigt att sitta med vovven och kolla på film/läsa en bok om jag är själv hemma. Förstår inte varför man inte vill ha hunden i soffan;)
Mina sover även i sängen Av den enkla anledning att hundar gillar att sova med sin flock och jag gillar att sova med mina jyckar. Jag kan naturligtvis välja om hundarna ska va i soffan/sängen säger jag åt dem att gå ner eller lägga sig nån annan stans så gör de det.

Naturligtvis bestämmer man sjäv i sitt eget hus:D

Liknande trådar

Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 612
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 614
Senast: LelleLilla
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 169
Senast: paradiset
·
Övr. Hund Behöver lite bollplank...:crazy: Min hund (whippet-tik, 2år) blivit lite grinig mot andra hundar. När jag fick henne (omplacering...
Svar
14
· Visningar
3 865
Senast: mkh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Valp 2025