Sv: Hur skyddar ni er mot inbrott?
Jag bor i lägenhet vilket känns betydligt tryggare än villa. Vi har säkerhetsdörr som vi när vi går ut (för det mesta) låser med dubbla lås, och med en kåpa över vredet på insidan så att det inte ska gå att låsa upp dörren genom brevinkastet. Vi stänger alltid balkongdörren när vi går hemifrån. Övriga fönster kan få stå på glänt även när vi inte är hemma. Vi bor på tredje våningen, med balkongen ut mot en genomfartsgata. Det är ett lugnt område med många pensionärer och låginkomsttagare vilket gör att risken för inbrott är liten. När vi är hemma låser vi inte dörren, annat än på natten, trots att porten är olåst 06-21.
Mina föräldrar bor i villa i en lugn stadsdel lite utanför en medelstor stad. De har haft inbrott två gånger på 20 år, och även de tidigare boende har haft inbrott 1-2 gånger. Huset ligger insynsskyddat men har larm och säkerhetsdörrar. Inbrottstjuvarna kopplar ifrån larmet när och går in genom fönstren på baksidan. Vid det senaste inbrottet gick tjuvarna in mitt på dagen när mina föräldrar var på jobbet. Mina föräldrar jobbar ganska ofta hemifrån så tjuvarna hade alltså bevakat huset för att se att det verkligen inte var någon hemma. Jag har också varit hemma ensam en gång och (förmodligen) avstyrt ett planerat inbrott. Känns så där skoj...