Hur skyddar ni er mot inbrott?

nyfikenienstrut

Trådstartare
Två hus i vårt område har haft inbrott under de senaste månaderna. En person har synts på olika ställen i området + vid ett av inbrotten. (Ja, polisen vet om allt).

Hur skyddar ni er mot inbrott? Vad gör ni om ni ser något misstänkt, tex hos grannen?

Sv: Hur skyddar ni er mot inbrott?

Jag skyddar mig inte alls. Inga extra åtgärder på något vis.

I grannskapet noterar jag att äldre människor installerar larm. Kanske för att möjligheten finns. vet många som låser dörren när de går upp på övervåningen. själv har jag aldrig låst om mig, ens i lägenheten. Bara om det var party i trappuppgången.

Om jag är dum eller godtrogen vet jag inte. Orkar inte heller gå och oroa mig. Tror att sannolikheten att jag ska krocka är större än att någon ska bryta sig in hos mig.

Samma här.
Vi har inga värdesaker hemma, typiskt enkelt Ikea hem. Ganska bra insyn och grannar som har koll, svårt att bära ut något som tex tv:n utan att bli sedda.

Det skulle möjligen vara att inte sova med balkongdörren som ligger mot ett skogsparti öppen. Sambon har satt upp en larmetikett i tron att det skulle avskräcka eventuella tjuvar. Personligen tror jag att en etikett om larm snarast ses som en uppmuntran om att ett inbrott kan vara mödan värd.

Vår nya lägenheten känns lite som att bo i ett fort med säkerhetsdörr (som har så avancerat lås att vi nästan höll på att behöva ringa en låssmed för att ta oss ut ur lägenheten första gången vi låste om oss) och lås på balkongdörr och fönster ut mot balkongen. Det skulle inte förvåna mig om fönstren är skottsäkra ;).

Förra lägenheten hade en tunn trädörr från 1920-talet och var inte inbrottssäker för fem öre. Vi hade ett flertal gånger inbrott i husets källar- och vindsförråd. Det gick med jämna mellanrum runt folk som monterade bort locket på koddosorna till kvarterets hus för att kunna skriva av koden. Jag vet inte hur många gånger jag ringde polisen om det för att varna om att det skulle bli inbrott under natten på vår gata (men de hade så klart inga resurser att kolla upp det). Men jag var aldrig orolig över att få inbrott i lägenheten.

Hur skyddar ni er mot inbrott?

935257_4317987846811_2015279355_n.jpg

Många som har haft inbrott räknar inte de försvunna sakerna som det värsta enligt vad jag har läst mig till.
Det är i stället att någon har varit in på ens väldiga privata sfär. De känner sig inte trygga i sitt hem längre.

När min far bodde själv de sista åren klistrade jag silhuetter av schnauzer på fönsterna. Tänkte att profilen på en riesen och en dvärg är ju detsamma så skulle tjuven chansa och möta en barsk riesen?
( Att sedan bara en dvärg -vänligheten själv-hälsade på med jämna mellanrum var ju en annan sak...)

Vi har också dessa klistermärken på fönsterna samt ett larm som jag vunnit.
Vi har alltid låst. Dels då vi bor så till att det är enkelt att svänga förbi oss och dels för att vi båda har haft jobb där säkerheten var A och O med lås och lås och larm.
Om vi sedan har någonting värt att stjäla är en annan sak.....men jag vill inte få veta om någon vill ta reda på det.

*kl*
Enligt polisen så bryter sig tjuvarna in oavsett om de vet/tror att man har något att stjäla eller inte. Ibland har dom ju tur och hittar något bra... Larm avskräcker tydligen.

Det värsta är väl om det blir som hos vår ena granne, att det rotas runt i lådor och skåp och kastas runt.

Efter inbrotten har jag iaf blivit bättre på att låsa och larma (larmet fanns när vi flyttade in). Tidigare har det tom hänt att jag sovit med ytterdörren olåst...

Jag tänker faktiskt aldrig på inbrott. Det har väl hänt att det har varit inbrott i källarförrådet, men jag har inget minne av att ha förlorat något på det viset.

Jag vidtar alltså inga åtgärder alls, och jag har ingen uppfattning om vad som skulle kunna anses "misstänkt" som jag borde hålla koll på.

Bor mitt i stan på en gata med mycket nattliv, så om jag skulle spana efter främlingar hann jag inte göra mycket annat.

Det händer ju när man besöker mer avskilda bostadsområden att de som bor där glor på en som om man var en skum typ redo att stjäla deras silverbestick. Jag skulle trivas mycket dåligt om jag själv spred sådan misstänksam stämning omkring mig, så det undviker jag. De flesta människor är ju inte inbrottstjuvar.

I huset vi bodde i när jag växte upp skaffade vi larm efter några inbrott runt i området. Däremot var vårt hus ganska svårt, eftersom det låg bakom ett annat och det blev väldigt tydligt för två grannar om någon konstig bil körde in på vår uppfart. Vi hade väldigt tight grannsamverkan också. En granne några hus bort blev rånad, hotad med pistol osv, när han var ensam hemma (15 år ca var han väl då) och då hade vi och flera andra grannar noterat både den konstiga bilen och männen som inte passade in alls i området och vi var ganska många som vittnade hos polisen.

Där vi bor nu är det mer eller mindre bara låst dörr när ingen är hemma (oftast, ibland glömmer någon stänga altandörren :o ). God grannsamverkan också. Min lägenhet är en studentlägenhet i studenthus. Porten är låst men går sönder ibland, inga säkerhetsdörrar så men det känns mer som att folk går på förråden än själva lägenheterna.

Jag bor i lägenhet vilket känns betydligt tryggare än villa. Vi har säkerhetsdörr som vi när vi går ut (för det mesta) låser med dubbla lås, och med en kåpa över vredet på insidan så att det inte ska gå att låsa upp dörren genom brevinkastet. Vi stänger alltid balkongdörren när vi går hemifrån. Övriga fönster kan få stå på glänt även när vi inte är hemma. Vi bor på tredje våningen, med balkongen ut mot en genomfartsgata. Det är ett lugnt område med många pensionärer och låginkomsttagare vilket gör att risken för inbrott är liten. När vi är hemma låser vi inte dörren, annat än på natten, trots att porten är olåst 06-21.

Mina föräldrar bor i villa i en lugn stadsdel lite utanför en medelstor stad. De har haft inbrott två gånger på 20 år, och även de tidigare boende har haft inbrott 1-2 gånger. Huset ligger insynsskyddat men har larm och säkerhetsdörrar. Inbrottstjuvarna kopplar ifrån larmet när och går in genom fönstren på baksidan. Vid det senaste inbrottet gick tjuvarna in mitt på dagen när mina föräldrar var på jobbet. Mina föräldrar jobbar ganska ofta hemifrån så tjuvarna hade alltså bevakat huset för att se att det verkligen inte var någon hemma. Jag har också varit hemma ensam en gång och (förmodligen) avstyrt ett planerat inbrott. Känns så där skoj...

Säkerhetsdörr med dubbla lås och trappuppgången full med pensionärer som är hemma hela dagarna, det borde räcka tycker jag. Balkongdörren stängd när jag inte är hemma, men det är mest för att det inte ska bli nåt katt-tillbud.

Brukar passa kompisens dobermann, är bra att folk ser att det finns en "riktig" hund på gården.
Annars låsta dörrar och så är det oftast någon på gården hemma.

Kl

Inga åtgärder alls, förutom en varning för hunden-skylt och en hund då. Men han är ju oftast med mig när jag inte är hemma. Dock bor jag på en gata där jag är nästan ensam året-runt-boende så att de skulle välja att göra inbrott hos mig istället för i nåt av de tomma husen känns inte troligt.

Låser ytterdörren, låter bli att skylta med dyra saker i fönster osv.

Är inte speciellt orolig, trots att det sker inbrott i området ibland. Verkar dock oftast vara hos folk som själva "är i branschen" sas... :cautious:

delvis kl

Detta tycker jag är lite roligt, folk som har säkerhetsdörrar med tio lås, kedjor och hela konkarongen och sen har de en helt vanlig altan/balkongdörr som det tar 30 sekunder att bryta upp :p

Inte riktigt mot just dig utan en mer allmänn reflektering. Hör det ganska ofta, åh vi har den nya superduperultraextraalltsäkradörren, ingen kommer in där. Nä, jag tror ingen skulle komma på tanken när det bara är att traska in genom altandörren på baksidan...

kl

Tror att hund är det bästa sättet. Mina föräldrar bor på landet, för några år sen var det en hel del inbrott i området men ingen med hund fick inbrott...

Hos oss lärde de sig istället vilka tider man var ute med hunden och gjorde inbrott då....

Är det verkligen därför du har den?

Med tanke på hur krävande det ändå är att ha en hyfsat stor och aktiv hund, så betyder ju det att man får organisera väldigt mycket av sitt liv efter hunden/inbrottsskyddet om man har en hund av det skälet.

Det låter lite orimligt jobbigt för mig; att lägga flera timmar om dagen på att undvika inbrott.

Däremot kan jag tänka mig att jag i valet mellan olika hundraser, skulle kunna ta hundens förmåga att skydda mig med i beslutsprocessen.

Vi har två hundar som delvis är inköpta för sina vaktegenskaper.

Liknande trådar

Tjatter Jag fick en obehaglig känsla nu.. och eftersom jag i min behandling tänker att jag inte ska äta eller ha ångest utan istället prata med...
Svar
4
· Visningar
611
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 449
Senast: Thaliaste
·
Skola & Jobb Hej, Jag undrar hur ni hade gjort i denna situation. Jobbar med ett företags ekonomi och sköter allt inom det området, har även...
Svar
9
· Visningar
780
Senast: Tilly_85
·
Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
691
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix