Hur skydda sig som hästsäljare?

Sv: Hur skydda sig som hästsäljare?

Jag har tidigare drivit hästföretag, på den tiden hade jag en mer omfattande verksamhet. Vi byggde nytt stall i höstas och i samband med det funderade vi på att starta verksamhet. Vi har inga inackorderade hästar utan bara egna.
Jag säljer i snitt två hästar per år. Vi har valt att INTE driva det i företagsform (jo det går utmärkt att skatta e.v förtjänst ändå) ett utav dom starkaste skälen till att inte bli företagare var just köplagen och att det känns att som företagare är du mkt mera utsatt. Nu ska tilläggas att jag aldrig själv varit utsatt för ngn reklamation, men säljer man ett par hästar per år så är risken överhängande.

Ja, det finns nog både för och nackdelar med att driva hästverksamhet i företagsform. Jag tror att många ser enbart "fördelarna" tills dess att det uppkommer att ngn vill reklamera.

Ingen politiker, men annars rätt; citat pressrelease:
Jordbruksverket har beviljat ekonomiskt stöd inom ramen för främjande av Livskraftigt Hästföretagande till ett projekt om Konsumentköplagen, som gemensamt ska drivas av ASVH och Svenska Ridsportförbundet. Syftet med projektet är att ta fram ytterligare underlag och bedriva informationsaktiviteter för att belysa problembilden med att levande djur omfattas av Konsumentköplagen och EU- direktivet. Målet för projektet är att påverka lagstiftaren att i likhet med vad som gäller för Konsumenttjänstlagen, undanta levande djur från Konsumentköplagen.

Projektet kommer att pågå under året och ska vara färdigt senast i slutet på november. Projektledare kommer att vara Carl-Gustaf Leissner som är ordförande i Svenska Ridsportförbundets juridiska utskott.

Bra att det görs i samverkan mellan uppfödare/ryttare!

Hoppas det i så fall leder till en lagstiftning som gäller alla levande varelser och inte bara hästar.
Jag har registrerat stamnamn som kattuppfödare och har tagit två kullar på två år. Är väldigt tveksam till att fortsätta mest pga risken att bli ersättningsskyldig trots att man fött upp, besiktigat osv enligt konstens alla regler. Det är knappast så att man gör nån vinst när man räknat ihop parningsavgifter, bensin, försäkringar, förbrukningsartiklar, stamtavlor, besiktning, vaccination, mat, meritering av föräldradjur osv. Förra kullen som resulterade i två kattungar krävdes 150 mils körning för att lämna/hämta honan hos hankatten....

Hoppas det i så fall leder till en lagstiftning som gäller alla levande varelser och inte bara hästar.
Jag har registrerat stamnamn som kattuppfödare och har tagit två kullar på två år. Är väldigt tveksam till att fortsätta mest pga risken att bli ersättningsskyldig trots att man fött upp, besiktigat osv enligt konstens alla regler. Det är knappast så att man gör nån vinst när man räknat ihop parningsavgifter, bensin, försäkringar, förbrukningsartiklar, stamtavlor, besiktning, vaccination, mat, meritering av föräldradjur osv. Förra kullen som resulterade i två kattungar krävdes 150 mils körning för att lämna/hämta honan hos hankatten....

Bara ett förtydligande: Jag driver absolut inte detta som affärsverksamhet utan det går in under hobbyverksamhet men eftersom jag har registrerat stamnamn räknas jag automatiskt som näringsidkare.

Fast om man nu till viss del livnär sig på att sälja hästar i företagsform av något slag, bör man inte vara påläst på vad som kan hända vid ev tvist då?

Jag tror att säljaren säkert vet vad som gäller men vet köparen det? Hur kul är det att få en köpare som hotar med rättstvist för att den advokaten de har talat med säger att de har rätt att reklamera. Alla advokater säger att alla har rätt att reklamera. Hm...Kan det vara så att det är advokaterna som är dom enda som tjänar på en tvist...Men i a f så står man där i stormen och ska vägra ta tillbaka en häst och köparen som har diskuterat med advokat hävdar bestämt att man är oseriös. För säkerhets skull så kan man som köpare skriva lite om det på nätet också och smutskasta säljaren lite extra.

Tyvärr får jag känslan av att köparna tror att de kan reklamera allt och genom det så behöver man inte ens iaktta normal försiktighet. Bäst är ju också när man kan rida och tävla hästen i två år och sedan begära ersättning för sina kostnader också vid reklamationen. Ibland är det horribelt!

Har lärt mig den hårda vägen att frasen" vid uppkommen tvist kan högst hästens köpesumma komma att tvistas om" är en underbar fras i köpeavtal.
Om det i praktiken sen kan hälpa har jag dessvärre ingen aning om men meningen torde vara standard i alla avtal!
Och reklamation kan verkligen ibland vara en ursäkt för ett icke fullt genomtänkt köp eller bristande koll innan köp.
Sälja häst - nej tack. Nästa får nog bli hamburgare!

kl.
Efter att ha jobbat i ett försäljningsstall så träffade man på väldigt mkt människor, och man kunde nästa med en gång veta vilka som skulle klaga efter ett köp. Dom visste inte riktigt vad dom sökte, ville inte betala för det dom ville ha (svår klass för 30 000 typ..) och när dom väl hittat en häst dom ville ha så tog det ett par veckor innan dom funderat klart. Krångliga kunder helt enkelt. Sen det är klart, det stämde inte på alla det fanns folk som höll på så som ändå blev nöjda med sitt köp. Men känns som om dom som kommer och vill reklamera sin nya häst efter några veckor inte har tänkt igenom vad dom egentligen vill. Och det är klart, är man inte helt hundra på att det är den hästen man vill ha så ångrar man sig när den inte är som man vill även om det inte är nått fel på den.. Rörigt inlägg men hoppas någon förstår vad jag menar.. :)

Kan man inte skriva in andra fraser i avtalet?
vet iaf att när jag köpte min häst så skrev säljaren in att den var ämnad för fritidsridning när jag visste att jag skulle tävla med den..
så hon frånskrev sig väl lite ansvar? eller vad man kallar det.

Har lärt mig den hårda vägen att frasen" vid uppkommen tvist kan högst hästens köpesumma komma att tvistas om" är en underbar fras i köpeavtal.
Om det i praktiken sen kan hälpa har jag dessvärre ingen aning om men meningen torde vara standard i alla avtal!
Och reklamation kan verkligen ibland vara en ursäkt för ett icke fullt genomtänkt köp eller bristande koll innan köp.
Sälja häst - nej tack. Nästa får nog bli hamburgare!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Funderar på det här med hästköp (mellan privatpersoner) som hävs. Vill gärna läsa om era erfarenheter kring detta... Både från köparens...
Svar
1
· Visningar
1 155

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar