Hur skydda sig som hästsäljare?

Sv: Hur skydda sig som hästsäljare?

Aha !
Jag visste inte att man kunde bli skyldig att betala reparationskostnader om man lämnade in en bil till försäljning via bilhandlare. Det låter som om man ska avhålla sig från både bil som hästförmedling ;)
Om man är säljare dvs. Som köpare måste det vara toppen ?

Nej, som privatperson blir du inte skyldig till det. Det samma gäller hästaffärer. Det som diskuteras i tråden är just när näringsidkare säljer en vara till en privatperson.

Som privatperson blir jag skyldig till det om det har varit en hästförmedlare (näringsidkare) inblandad i affären om jag har förstått det hela rätt. Därav min slutsats= sälj privat och anlita INTE någon hästförmedlare, för då hamnar du i en mycket sämre sits.

Nej, snarare åker väl förmedlaren dit? Liksom bilhandlaren gör det med bilen.

Nej, det är den egentliga säljaren som åker dit, både vad gäller bil som häst.
(Masse skrev om detta i ett tidigare inlägg)

Nej, det är den egentliga säljaren som åker dit, både vad gäller bil som häst.
(Masse skrev om detta i ett tidigare inlägg)

Nej så behöver det inte vara, det kan vara förmedlaren som åker på det. Köparen kan välja att ge sig på vilken som helst i ledet om man säger så. Visst kan "förmedlaren" ha regressrätt att då i sin tur försöka få tillbaka pengarna från den "egentliga säljaren"...men det är ingen garanti!

Ex. en säljaren kan anlita en förmedlare som i sin tur har en kontakt eller kollega som känner någon som vill köpa häst.... Då kan senare köparen välja att reklamera hos siste man i kedjan, dvs kompisen som tipsat om just den hästen....det är helt sjukt system!!
Tidsramen är ju även den helt absurd...vad kan man som okunnig eller nonchalant orsaka hos en levande individ på 3 ÅR!!!! Jag har i verkliga livet sett en häst som gick från fullt frisk till utdömd på två månader!! När sedan hästen hamnade hos en kunnig person så efter tre månaders rehabilitering var hästen friskförklarad och passerade en besiktning med rena papper!!

Fast det inte riktigt så att man kan komma och reklamera en häst inom tre år bara för att du har köpt av en näringsidkare. Exempelvis något dolt fel som inte visat sig vid besiktningen (som i Gallianos fall). Reklamerar man inom sex månader så är det till köparens fördel, går man över den gränsen ligger bevisbördan hos köparen.

Man kan ju inte reklamera "vad som helst"...

Vad var det som gjorde den stora "värdeökningen" på hästen Galliano? Enbart Köparens omkostnader? Vad var det för omkostnader isåfall?

Frågar eftersom du verkar veta mer om detta fallet. I övrigt tog jag det som ett exempel eftersom det uppmärksammades i media.

Det är ju för inköpspriset + kostnader köparen haft för hästen (veterinär, hovslagare, stallplats, försäkring etc) + ränta. Säljaren får dessutom stå för rättegångskostnder.

Fast det inte riktigt så att man kan komma och reklamera en häst inom tre år bara för att du har köpt av en näringsidkare. Exempelvis något dolt fel som inte visat sig vid besiktningen (som i Gallianos fall). Reklamerar man inom sex månader så är det till köparens fördel, går man över den gränsen ligger bevisbördan hos köparen.

Man kan ju inte reklamera "vad som helst"...

Nej man kan inte reklamera vad somhelst...men oavsett vem som bär bevisbördan så slår näringsidkaren i underläge och på så sätt hamnar ändå en stor del av bevisbördan hos säljaren, förmedlaren!

Fast om man nu till viss del livnär sig på att sälja hästar i företagsform av något slag, bör man inte vara påläst på vad som kan hända vid ev tvist då?

Menar du att förändringarna i bröstryggen inte är ett fel?

Jag menar att det kan ifrågasättas om förändringarna i bröstryggen är ett fel som gör hästen obrukbar. Minst sagt. Inte ens de inkallade experterna var överens om detta vilket står tydligt att läsa i domslutet. Och det talar väl sitt tydliga språk att hästen tydligen är ridbar när den fått ny ryttare i sadeln?

;) Krocket

Nej, snarare åker väl förmedlaren dit? Liksom bilhandlaren gör det med bilen.
Följer man lagen så åker ingen dit alls. Utan det blir så att köparen reklamerar till näringsidkaren som åtgärdar och sedan i sin tur tar betalt av säljaren för kostnaden av åtgärden.
Åker dit det gör man när man inte följer lagen och det blir tvist om det hela.

För mig är att få betala också ett sätt att åka dit... Det behöver inte nödvändigt betyda att man bryter lagen! Har du aldrig hört uttrycket "han åkte på att få betala"?

Visst blir det konstigt när veterinärer ska visa "bortom all rimligt tvivel" att en häst inte påverkas av just en typ av fel trots att expertisen i dagsläget inte har varit med om nedsatt ridbarhet pga felet. Hur ska man någonsin kunna skydda sig som säljare då?

Fast om man nu till viss del livnär sig på att sälja hästar i företagsform av något slag, bör man inte vara påläst på vad som kan hända vid ev tvist då?

Givetvis ska man det, men det som diskuteras är väl att Konsumentköplagen är en rätt dålig tillämpning vid handel av levande djur.

Och det som man behöver läsa på om väldigt grundligt är ju att man som näringsidkare aldrig kan agera som rådgivare, hjälp eller stöd till en blivande hästköpare utan att riskera att eventuellt stå som ansvarig för just det hästköpet följande tre år, det tror jag inte många tänker på.

Och att kunna varje lag som kan gälla ens egen verksamhet in i detalj och dess eventuella tillämpningar kräver faktiskt inte bara att vara påläst....det kräver djupa kunskaper i ämnet. Om man skulle kräva av alla näringsidkare detta skulle det garanterat bli ytterst få kvar, om ens någon!

Jag säger inte att Konsumentköplagen är rätt lag att tillämpa, men än så länge så är det ju den lagen som man har att rätta sig efter.

Jo, jag vet att hästen går att rida på. Nu har den tydligen en ny ryttare som har ridit två Msv på 55-57% i år. Är det bra resultat?

Jag säger inte att Konsumentköplagen är rätt lag att tillämpa, men än så länge så är det ju den lagen som man har att rätta sig efter.

Eehh...ja! Men återigen gällde diskussionen hur man skyddar sig samt att KoKL är besvärlig vid handel med levande djur.

Jo, jag vet att hästen går att rida på. Nu har den tydligen en ny ryttare som har ridit två Msv på 55-57% i år. Är det bra resultat?

Var det ett seriöst menat svar? :crazy: Har vi nu gått från att diskutera spondylosens eventuella påverkan till hur många procent som kan räknas som godkänt resultat i dressyrtävling av en häst som i över två år utretts av veterinärer för sin oridbarhet? Ska en häst komma över en viss procent på tävling för att räknas som ridbar alltså? :grin:

;) Krocket

I alla hästtvister (eller tvister öht) så handlar det ju oftast om en enda sak, vem som ska slippa göra en ekonomisk förlust. Det är ju därför det blir rättssak av det hela.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Funderar på det här med hästköp (mellan privatpersoner) som hävs. Vill gärna läsa om era erfarenheter kring detta... Både från köparens...
Svar
1
· Visningar
1 155

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar