Hur skydda sig som hästsäljare?

Sv: Hur skydda sig som hästsäljare?

Hittade det. Ridsport nr 6 2010. Carl G Leisnner, advokat och ledamot av ridsportförbundets juridiska utskott
"Nu är det dags att ändra i konsumentköplagen.
Mitt mål är att förändra den svenska konsumentköplagen. Jag vill helt enkelt ta bort levande djur ur lagen precis som man gjort med konsumenttjänstlagen. En häst kan inte betraktas som ett dött ting, jämställas med en iPod, ett kylskåp eller en bil"

(Man får citera ut tidningar väl?)

Samma man som vill öka djurskyddet inom EU:bow:

Jovisst, det kan man göra. Men konsumenterna är i många fall högst medvetna om sina "rättigheter" och köper dom en häst till träning och tävling (eller för den delen ett föl för framtida träning/tävling) så kräver dom att det uttryckligen ska stå detta i kontrakten. Dom har ju läst här på buke om hur lurade dom kommer att bli annars. :cool:

Som hästuppfödare sitter man med skägget i brevlådan oavsett mao. Låter helt galet och blir ju som du skriver att de seriösa uppfödarna kommer försvinna

När jag som privatperson säljer via en person som förmedlar hästar ( det är ju ofta privatägda hästar som hästhandlare säljer )betalar jag provision för att det är deras kontakt och för att de ev.visat hästen. Då blir det ju en dyrare häst för konsumenten, iom påslaget till förmedlaren. För att en förmedlare varit inblandad, om så bara han har hänvisat till mig med ett telefonnr , så räknas jag inte längre som privatperson, utan då gäller i mitt fall att det blir lika stränga regler som för näringsidkare. Detta har jag läst i Ridsport ngn gång, jag hoppas jag har fel, så rätta mig gärna. Inte kan man väl jämföra med en begagnad bil ? När man köper en beg.bil får man 3 månaders garanti, inte brukar man väl kunna häva köpet, 10.000 mil och 2 år senare ?

Vad som händer är att det är förmedlaren som åker på smällen om det senare blir en tvist av någon form. Det är förmedlaren som köparen reklamerar till och ev stämmer. Sedan får förmedlaren isåfall stämma dig som säljare i sitt led. Men du kan ju förstå hur detta kan drabba en liten näringsidkare som rent lagligt kan bli tvungen att köpa tillbaka hästen för summor som denne inte ens fått in på hästen från början,med påslag för diverse utgifter som köparen kan ha haft, om det vill sig riktigt illa.

Jag förstår dig och håller med dig.

Tycker det är jättetrist, för alla parter men framförallt hästen, när den köps av någon okunnig och sedan skyller de allt på säljaren. Att hästen behöver vänja sig vid ny miljö och/eller testar nya ryttaren tas ingen hänsyn till.

Jag har sålt 2 hästar varav en har gått jättebra och den andra sådär.
Han var lite speciell men innan jag sålde honom reds han som vilken häst som helst och kändes trygg, tom av mig som tidigare blivit skrämd av honom i början. Han var lite svårskodd och svårlastad men inte värre än så.
Hos nya ägaren verkade det som att hans olater kom fram igen, det är ju klart han testar.
Jag blev uppringd någon gång och gav råd om hur jag gjort och vad som funkade.
Senare skrevs det massa skit i köparens blogg om mig och att jag skulle ha ljugit osv :mad: Vilket jag inte gjort, känns verkligen jättetrist.

Inte kan man väl jämföra med en begagnad bil ? När man köper en beg.bil får man 3 månaders garanti, inte brukar man väl kunna häva köpet, 10.000 mil och 2 år senare ?

Det är precis så det ser ut i nuläget, när det handlar om en näringsidkare som säljer till en privatperson. I många fall känns det som näringsidkaren som säljare är helt rättslös.

Jag förstår dig och håller med dig.

Tycker det är jättetrist, för alla parter men framförallt hästen, när den köps av någon okunnig och sedan skyller de allt på säljaren. Att hästen behöver vänja sig vid ny miljö och/eller testar nya ryttaren tas ingen hänsyn till.

Jag har sålt 2 hästar varav en har gått jättebra och den andra sådär.
Han var lite speciell men innan jag sålde honom reds han som vilken häst som helst och kändes trygg, tom av mig som tidigare blivit skrämd av honom i början. Han var lite svårskodd och svårlastad men inte värre än så.
Hos nya ägaren verkade det som att hans olater kom fram igen, det är ju klart han testar.
Jag blev uppringd någon gång och gav råd om hur jag gjort och vad som funkade.
Senare skrevs det massa skit i köparens blogg om mig och att jag skulle ha ljugit osv :mad: Vilket jag inte gjort, känns verkligen jättetrist.

Jag har tidigare varit företagare men jag sålde en häst till totalt knäppa människor och efter det tappade jag sugen. Jag sålde en häst billigt, långt under mitt eget inköpspris, då hästen var jättekänslig vid uppsittning och sedan spänd de första 5 minuterna när man red. Jag bedömde att han skulle inte klara massa olika provridningar utan jag sänkte priset och ville hitta rätt hem istället. Hästen var jättefin och ganska väl utbildad. Jodå, visst får jag en köpare som anser sig vara så duktiga och skulle ta så väl hand om hästen. Sen går det ett par veckor och då har tjejen ramlat av och vågar inte rida er. Då ska jag förstås ta tillbaka hästen vilket jag vägrar då den är såld under vissa premisser och man kan inbte äta kakan och ha den kvar. Men herregud vilken soppa det var och jag blev anmäld till ARN, vilket sen i o f s togs tillbaka, men dessutom så satt den här köparen och skrev skit om mig här på forumet och dessutom ringde upp andra personer som köpt häst av mig för att smutskasta mig. Jag fick till slut göra en polisanmälan på henne. Allt det här har pågått i två års tid och jag vet ju inte hur mycket hon har förtalat mig. Men självklart så ska ju jag anses som oseriös hästhandlare och hon som den stackars lurade köparen. Men det går så lätt att sprida ut skit om personer på nätet och läser man i olika trådar så handlar det alltid om att säljaren har lurat någon och är o9seriös. Aldrig att någon köpare erkänner att dom har gjort fel.
Så konsumentköplagen har öppnat dörrarna för ett "slit och släng"-beteende hos oseriösa köpare. Jag har dock fått lärt mig att köpt är köpt och det får man också ta ansvar för.

Usch vilken tråkig historia! Men tyvärr inte så ovanlig som sagt var.... förstår verkligen att du tappade sugen! :(

Det var inte så länge sedan en förmedlare köpte tillbaka en häst för mångdubbelt mer än vad den hade sålts för, och dessutom med en markant värdesänkning då köparen hade kastrerat under tiden. Och den hästen var det inget fel på, utan köparen klarade inte av den. Hade det varit jag hade det blivit personlig konkurs. (fallet med den "oridbara" hästen Galliano)

Jo, det var faktiskt fel på Galliano.

När jag som privatperson säljer via en person som förmedlar hästar ( det är ju ofta privatägda hästar som hästhandlare säljer )betalar jag provision för att det är deras kontakt och för att de ev.visat hästen. Då blir det ju en dyrare häst för konsumenten, iom påslaget till förmedlaren. För att en förmedlare varit inblandad, om så bara han har hänvisat till mig med ett telefonnr , så räknas jag inte längre som privatperson, utan då gäller i mitt fall att det blir lika stränga regler som för näringsidkare. Detta har jag läst i Ridsport ngn gång, jag hoppas jag har fel, så rätta mig gärna. Inte kan man väl jämföra med en begagnad bil ? När man köper en beg.bil får man 3 månaders garanti, inte brukar man väl kunna häva köpet, 10.000 mil och 2 år senare ?

Jo du kan jämföra väldigt bra med en begagnad bil.
För köper du den av en privatperson har du inte någon garanti alls. Om ni två inte själv kommer överens om något vid affären. En sådan bil har ett lägre pris och köparen av den är antingen snål, oerfaren eller väldigt duktig på bilar själv. Att köpa en bil billigt av en privatperson kräver med andra ord att man kan en del om bilar eller har någon annan runt sig som kan. Så att man själv kan åtgärda fel och brister. Men det vet man om när man köper den.

Köper man av en bil firma så har man garantier och enligt lagen precis samma som för en häst köpt av en "firma". Att sedan bilförsäljare försöker med "tre månader" och andra finter är inte samma sak som att det verkligen är så om man som konsument driver det vidare utan vissa saker är de skyldiga att åtgärda även om de mer än ter månader efter köp. En stor skillnad med bilar och hästar är att det är betydligt lättare att avgöra om ett fel fanns innan, om det är normal förslitning eller om köparen haft sönder den (krockar syns ju ofta ;)) när det gäller en bil. Att det också är lättare att få en köpare att förstå att det inte bilen eller säljaren som är skuld till att köparen inte kan köra bil. Vilket ju är ganska vanligt bland hästköpare att man vill lägga skulden på någon annan än sig själv när man inte klarar av sin nya häst.

Till sist så kan man sälja både häst och bil genom förmedling. Det är inte alls ovanligt att privatpersoner lämnar en till försäljning genom en bilfirma. När man köper på det sättet så får man garantierna från att ha köpt av firman. Alltså om det är något fel på bilen/hästen så kan man reklamera den till firma som sköter om det gentemot dig som kund. Men i bägge fallen blir det den verkliga säljaren som får stå för ev kostnader.
Som exempel man köper en bil på det sättet som när man kommer hem visar sig inte gå att låsa. Så man åker tillbaka till bilfirman med den med en gång. Det är då centrallåset som gått sönder. Om det är så enkelt att det är en säkring som gott så lagar bilfirman den på ett nix och alla blir nöjda. Men om det istället är ett större fel som kräver att man byter ut lite delar och får montera ner dörrsidor m m. Visst köparen kommer att få bilen lagad och låsbar utan kostnad men det blir den lämnade bilen till bilfirman som stå för kostnaderna för reparationen.
Detta är något som känns väldigt naturligt för en bilaffär men som många har så svårt att inse att det gäller även för en hästaffär.

Genom att CJ dragit sina slutsatser bl.a. efter att ha sett hästen röra
sig, ridit den och undersökt den väger hans vittnesmål tungt. Hans slutsatser stöds i
viss mån av vad BS och LL uppgett att det inte är teoretiskt
omöjligt att spondylos, som enligt dem är en sällsynt företeelse, kan leda till nedsatt
rörelseförmåga. Hovrätten finner därför att det genom utredningen i hovrätten är tillräckligt klarlagt att hästen varit behäftad med ett fel som medfört en funktionsstörning.
Genom att CF inte kunnat använda hästen till det hon avsett är felet av
väsentlig betydelse för henne.

Menar du att förändringarna i bröstryggen inte är ett fel?

Menar du att förändringarna i bröstryggen inte är ett fel?

Nu var det ett bra tag sen jag läste domen och hinner inte gå tillbaka nu. men var det inte så att hovrätten gick emot ytterst kompetenta veterinärer i den frågan?! Minns jag rätt så ansåg veterinärerna att inga studier visade att det felet påverkade hästarnas ridbarhet.

Fel finns ju på varenda häst om man sätter igång med nagelfarning men man måste väl ändå utgå från fel som påverkar hästens ridbarhet.

Nu var det ett bra tag sen jag läste domen och hinner inte gå tillbaka nu. men var det inte så att hovrätten gick emot ytterst kompetenta veterinärer i den frågan?! Minns jag rätt så ansåg veterinärerna att inga studier visade att det felet påverkade hästarnas ridbarhet.

Fel finns ju på varenda häst om man sätter igång med nagelfarning men man måste väl ändå utgå från fel som påverkar hästens ridbarhet.
Veterinärerna (två stycken) sa att dom inte trodde att det påverkade hästen. Men de kunde inte heller utesluta att det kunde påverka. Vad de var överens om var att felet fanns redan innan köpet.

Riksdagsledamot Tina Ehn (mp) har lagt en hel del mkt bra förslag och försökt uppmärksamma detta problem. Om någon lyssnar vet jag inte... :(

Jag vet en vette som i skrivande stund jobbar på en sammanställning i ämnet på uppdrag av någon (vet ej vem just nu)...för en ändrad lagstiftning gäller det i alla fall!

I övrigt kan jag bara varna alla SERIÖSA hästförsäljare som råkar vara näringsidkare....att håll er borta från all inblandning där ni inte själva säljer häst om det inte är till en annan näringsidkare. För det är nämligen så att bara genom att exempelvis deltaga som rådgivare eller medföljare vid en hästaffär så kan köparen vända sig till ER inom reklamationstiden (3år) och reklamera köpet. Det kan bli så illa att NI blir återköpsskyldiga för hela köpesumman inklusive alla utlägg för hästen under säg ett par, tre år. Dertta trots att ni inte mottagit ett enda öre för hästen eller att ni varit säljare på något vis!!:crazy:

Aha !
Jag visste inte att man kunde bli skyldig att betala reparationskostnader om man lämnade in en bil till försäljning via bilhandlare. Det låter som om man ska avhålla sig från både bil som hästförmedling ;)
Om man är säljare dvs. Som köpare måste det vara toppen ?

*KL*

Jag menar inte att man som säljare inte ska ta och ha ett ansvar, men det är knappast det som är underlag för diskussionen. Som det är nu är ansvaret orimligt. Ingen kommer tillbaka med en bil man har kört skogsrally med i tre år och får lov att reklamera för att den gått sönder, bara för att det kan ha funnits en spricka någonstans innan den såldes.

Som uppfödare VILL jag (och alla seriösa uppfödare/säljare jag känner) att det ska bli BRA för hästen. För mig är det som att sälja sina barn och superviktigt att det blir rätt. Blir det inte det vänder jag ut och in på mig för att hjälpa till (har bara hänt en gång) och till stor kostnad för mig själv. Men att tvingas köpa tillbaka en häst för att någon annan inte klarar av den eller har en för hästen fungerande miljö eller ridit fram någon skada som KAN ha funnits där innan, det skulle jag inte alltid ha råd med och det känns verkligen inte rimligt att man ska behöva göra det. I mitt fall reklamerades inte hästen eftersom det inte var något fel på den men visst, hade man letat tillräckligt noga hade man kanske kunnat hitta något, vadvet jag. :grin:

Och nej, man kan inte jämföra en bil med en häst. Att man kan det lagligt sett, ja, men det är ju det som är felet som diskuteras :cool:

Fast jag har samtidigt en mycket nära vän som säljer importerade raggarbilar.Han skrattar åt hästvärlden och säger att han ALDRIG får några reklamationer????Han har hållit på i 20 år.....

Sen påstår han om man köper en beg bil av en bilhandlare för under 20.000 kr så gäller inte dessa reklamationsregler?Därför finns många äldre inbytes beg bilar för 19.900 kr när de kör sina "begagnat driver"(OBS! Hörsägen vet ej om det är sant!)

Reglerna gäller bara det att den som köper en så "billig" bil i de flesta fallen antingen fixar det själv och är en bilskruvare helt enkelt eller så är det någon med dålig ekonomi som inte vet att man kan och/eller inte har råd att driva det vidare. För de här reglerna gäller för allt som näringsidkare säljer om det inte står något klart specificerat undantag i lagtexten. Titta på hur många bilfirmor som faktiskt ligger på ARN för att de inte fullgjort sina åtaganden.

att din vän inte får reklamationer beror säkert på att de som köper av honom själv fixar och har kunskaper om vad det är de köper redan från början. Raggarbilar är ju inte precis den vanligaste Svensson bilen.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Funderar på det här med hästköp (mellan privatpersoner) som hävs. Vill gärna läsa om era erfarenheter kring detta... Både från köparens...
Svar
1
· Visningar
1 155

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Omröstningar