Hur skydda sig som hästsäljare?

wrangler

Trådstartare
Ja faktiskt...ärligt talat?

Jag säljer inte många hästar, mest uppfödningar och någon enstaka äldre häst. Jobbar inte som hästhandlare men förmedlar en del.

Nu har jag inte haft några problem (än?) men med rådande lagstiftning i ryggen och med det man läser i diverse trådar här på buke mm... så undrar jag väl dels vart vi är på väg i denna branch och hur man som säljare och näringsidkare faktiskt kan skydda sig?

För jag har börjat fundera på om det är värt det?

Jag försäker alltid vara 110% ärlig när jag säljer en häst; jag talar om vad jag vet och vad jag upplevt som ev kan vara ett problem med hästen osv. När jag förmedlar en häst talar jag om all information jag har fått av säljaren osv.

Ändå ska jag vara i princip ansvarig för vad som KAN vara fel med hästen utan min vetskap eller till och med för vad som kan vara fel med en häst som jag aldrig har sett bara för att jag förmedlar ett köp, etc.
Jag ska vara ansvarig för att hästen inte reagerar annorlunda i sin nya miljö efter den är såld eller att en ny ägare i princip rider sönder den etc.
Om jag inte kan BEVISA att felet inte fanns innan köp så kan jag bli skydlig att betala köpesumman plus alla omkostnader under tiden köparen haft hästen., säg 2 år. Och då kanske det är en förmedlingshäst som jag inte ens fårr betalt för, utan 10% av den ursprungliga köpesumman.

Vari ligger det rätta i det här?

Jag förstår att det är en stor utgift att köpa en häst, men vet verkligen köparna vad vi mindre näringsidkare sätter på spel varje gång i ens säljer en häst?

Jag vet att det finns oärliga säljare och den gamla tidens "hästhandlare" men är det någon som inbillar sig att det är DOM som drabbas av dessa orimliga regler?

Ska man som seriös säljare/förmedlare börja skriva in i sina kontrakt att alla hästar är till sällskap, för säkerhets skull?

Eller ska vi pressa bort alla seriösa små försäljare för att dom riskerar konkurs vid en enda "dålig" affär vilket inte ens är i närheten att betyda att dom är oseriösa på en enda punkt?!

Sv: Hur skydda sig som hästsäljare?

Enklast juridiskt är att om du räknas som näringsidkare bara säljer till andra näringsidkare och alltid skriver in att hästen säljs i befintligt skick. För ja när det gäller den lagstiftningen så gäller det begreppet fortfarande om bägge parter är överens när affären görs.

Jag har sålt en del hästar.

Det viktigaste : Var ärlig. Berätta allt du vet om hästen, överdriv inte åt något håll, utan sanningen helt enkelt.

Gå på magkänslan. Sälj inte till vem som helst utan till den köpare du tror verkligen vill ha just den hästen. Var mån om var hästen hamnar.

Sen är den bistra sanningen att du som förmedlare/försäljare tyvärr kommer att få uppleva att spekulanter misstror dig, just för att du säljer hästar. Det är jättetråkigt men om du bara gör ett bra jobb och är 110 % ärlig så har du ju gjort allt du kan.

Annars får du göra som Masse föreslog, enbart sälja till näringsidkare. Jag tror inte man kan skydda sig helt.

Ja det är ju det bästa helt klart. Men i dagens läge är det svårt att vara så selektiv när det gäller köpare och man vill ju heller inte gå miste om "rätt" hem. Men det lutar ju åt att man får dra åt svångremmen.

Trist för köparna också som går miste om bra hästar/säljare om det ska dras till det!

Håller med i det du skriver!

Magkänslan är superviktig för mig och jag litar verkligen på den. har gått emot den en gång och det blev fel. Men det "löste" sig då jag erbjöd mig att ta hem hästen och sälja den igen -det fanns ingen laglig anledning till reklamation utan det blev bara inte rätt mellan köpare/häst. Då hade jag gravt magsår innan jag fick lov att ta hem hästen igen (egen uppfödning) trots att det ekonomiskt inte direkt var någon höjdaraffär för mig :grin:

Problemet är ju just att man verkligen inte kan friskriva sig utan att det låter som att man TROR att det är något fel på hästen i köparens ögon.

Jävla svår branch detta, tror inte den passar folk som ÄR ärliga som den ser ut just nu.... trist.

Jag håller med.Vart är vi på väg?

Har en bekant som idagarna blivit stämd för att en häst hon sålde har fått upprepade kotledsinflammationer (efter 8 månader).Hästen kostade 20 000 och har hos säljaren gått som avelssto i 10 år (vilket de var informerade om).......

Jag har nu tagit till mig dessa strömningar och har börjat exportröntga alla mina upfödningar vid 2 års ålder för att kunna hitta ev benbitar osv.Då har jag i alla fall ryggen fri vad gäller det.Tyvärr så vill ingen betala en krona mer för en expröntgad 2-åring än en oröntgad så det svider ju lite.....

Ja det är ju fantastiskt! :crazy:

Och precis det jag menar, vad tror folk att dom köper, maskiner?
Är man näringidkare som säljer till privatperson så får man snällt leva med magsår i tre år, så enkelt är det. Och vem har lust till det?

Det är en sak att man ska vara tvungen att informera om saker och ting, absolut. Ärlighet är superviktigt!
Men någonstans har det liksom passerat gränsen för rimlighet tycker jag. Det var inte så länge sedan en förmedlare köpte tillbaka en häst för mångdubbelt mer än vad den hade sålts för, och dessutom med en markant värdesänkning då köparen hade kastrerat under tiden. Och den hästen var det inget fel på, utan köparen klarade inte av den. Hade det varit jag hade det blivit personlig konkurs. (fallet med den "oridbara" hästen Galliano)

Problemet som jag ser det är att dom oseriösa säljarna inte lider så mycket av dessa regler. Dom finns ju kvar. Men dom seriösa blir färre och färre...

Jag har för mig att jag läst om någon politiker som ville arbeta för att djur inte ska behandlas som en vara. Utan politikern ville ta fram en alldeles egen konsumentlag/köplag för just djur. För det är svårt även med hundar och katter och andra sällskapsdjur. Folk köper en liten söt kattunge för utställning men när den är två så duger den inte i utställningssammanhang längre för den kanske utvecklades åt fel håll så att säga. Eller en brukshund som inte håller mentalt.

Riksdagsledamot Tina Ehn (mp) har lagt en hel del mkt bra förslag och försökt uppmärksamma detta problem. Om någon lyssnar vet jag inte... :(

Jag har också för mig det, såg det i en Ridsport senast idag då jag var i stallet. Men minns såklart inte vemf-n det var :o:mad:

Håller med. Det är en manlig profil som just nu fått i uppdrag att se över konsumentköp lagen som gäller för häst, där djuret faller under samma regler som en materiell vara/objekt. Just ur hänseendet som wrangler tar upp, dvs vart finns det ens en sportslig för en säljare att kunna sälja utan att sen vara utsatt för att under i princip vilka premisser som helst, löpa risk att måsta ta tillbaka "varan".

Jag har också för mig det, såg det i en Ridsport senast idag då jag var i stallet. Men minns såklart inte vemf-n det var :o:mad:

Hittade det. Ridsport nr 6 2010. Carl G Leisnner, advokat och ledamot av ridsportförbundets juridiska utskott
"Nu är det dags att ändra i konsumentköplagen.
Mitt mål är att förändra den svenska konsumentköplagen. Jag vill helt enkelt ta bort levande djur ur lagen precis som man gjort med konsumenttjänstlagen. En häst kan inte betraktas som ett dött ting, jämställas med en iPod, ett kylskåp eller en bil"

(Man får citera ut tidningar väl?)

Masse har sagt det innan, och det är klockrent. När man säljer som näringsidkare lyder man under annan lag än privatperson, och konsumenten har utökat skydd. Då blir också varan dyrare än om man köper från privatperson. Och då får man som konsument betala lite mer. Jämför med begagnatpriserna hos bilhandlarna. Det kostar mer från en handlare, för där har du ett helt annat skydd genom konsumentköplagen.

När detta börjar genomsyra hästbranschen, då först finns en chans att näringsidkare med häst som bransch blir tagna på allvar.

Jag har för mig att jag läst om någon politiker som ville arbeta för att djur inte ska behandlas som en vara. Utan politikern ville ta fram en alldeles egen konsumentlag/köplag för just djur. För det är svårt även med hundar och katter och andra sällskapsdjur. Folk köper en liten söt kattunge för utställning men när den är två så duger den inte i utställningssammanhang längre för den kanske utvecklades åt fel håll så att säga. Eller en brukshund som inte håller mentalt.

Jag har varit både kattuppfödare (raskatter) och haft godkänd kennel, praxis är inom bägge är att man alltid skriver -till sällskap i köpeavtalen. Skriver man tex utställning eller bruks, avel osv så lovar man också att hunden/katten ska hålla för detta och då får man stå med skägget i brevlådan men skriver man sällskap friskriver man sig från ovanstående krav man annars lovat köparen, vet inte hur man som uppfödare skriver i avtal gällande häst men det borde ju vara samma krav m man tex skriver in att den säljs till dressyr osv :confused:

Hittade det. Ridsport nr 6 2010. Carl G Leisnner, advokat och ledamot av ridsportförbundets juridiska utskott
"Nu är det dags att ändra i konsumentköplagen.
Mitt mål är att förändra den svenska konsumentköplagen. Jag vill helt enkelt ta bort levande djur ur lagen precis som man gjort med konsumenttjänstlagen. En häst kan inte betraktas som ett dött ting, jämställas med en iPod, ett kylskåp eller en bil"

(Man får citera ut tidningar väl?)

Det vore ju verkligen på tiden att det blir ändrat

Jag har varit både kattuppfödare (raskatter) och haft godkänd kennel, praxis är inom bägge är att man alltid skriver -till sällskap i köpeavtalen. Skriver man tex utställning eller bruks, avel osv så lovar man också att hunden/katten ska hålla för detta och då får man stå med skägget i brevlådan men skriver man sällskap friskriver man sig från ovanstående krav man annars lovat köparen, vet inte hur man som uppfödare skriver i avtal gällande häst men det borde ju vara samma krav m man tex skriver in att den säljs till dressyr osv :confused:

Fast det är var kanske dumt mig att jämföra med hund och katt. Tvisterna är nog bra mycket större på hästsidan där köparna vill att hästen ska klara av vissa klasser men när hästen då inte gör det så vill köparen lämna tillbaka fast det kanske är köparens felaktiga träning eller utrustning som gör att hästen inte klarar det man begär.

Att skriva att hästen ska vara till dressyr då skriver man ju indirekt att hästen ska kunna gå Grand Prix så det går nog inte att jämföra hästar med hund och katt

Ingen politiker, men annars rätt; citat pressrelease:
Jordbruksverket har beviljat ekonomiskt stöd inom ramen för främjande av Livskraftigt Hästföretagande till ett projekt om Konsumentköplagen, som gemensamt ska drivas av ASVH och Svenska Ridsportförbundet. Syftet med projektet är att ta fram ytterligare underlag och bedriva informationsaktiviteter för att belysa problembilden med att levande djur omfattas av Konsumentköplagen och EU- direktivet. Målet för projektet är att påverka lagstiftaren att i likhet med vad som gäller för Konsumenttjänstlagen, undanta levande djur från Konsumentköplagen.

Projektet kommer att pågå under året och ska vara färdigt senast i slutet på november. Projektledare kommer att vara Carl-Gustaf Leissner som är ordförande i Svenska Ridsportförbundets juridiska utskott.

Bra att det görs i samverkan mellan uppfödare/ryttare!

Jovisst, det kan man göra. Men konsumenterna är i många fall högst medvetna om sina "rättigheter" och köper dom en häst till träning och tävling (eller för den delen ett föl för framtida träning/tävling) så kräver dom att det uttryckligen ska stå detta i kontrakten. Dom har ju läst här på buke om hur lurade dom kommer att bli annars. :cool:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Funderar på det här med hästköp (mellan privatpersoner) som hävs. Vill gärna läsa om era erfarenheter kring detta... Både från köparens...
Svar
1
· Visningar
1 155

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar