Hur skulle ni tolka hästens signal?

Sv: Hur skulle ni tolka hästens signal?

Helt allvarligt, släng inte ut dina pengar på "kommunikatörer" och annat kvalificerat trams! :eek:
Du verkar vara en mycket seriös hästägare som har gjort vad som står i din makt för att hjälpa din häst.
Nu är du inne på helt rätt spår när du vill ha ytterligare undersökning, eftersom hästen med stor sannolikhet inte mår bra.
 
Sv: Hur skulle ni tolka hästens signal?

Outvecklad fång? Om du fortsätter behandla din häst med örter så utvecklar nog den fång:crazy: Farligt att exprimentera, ta kontakt med veterinär istället. Men intressant att veta vad du ger för örter om nu hästen utvecklar fång?
 
Sv: Hur skulle ni tolka hästens signal?

Till Maléne vill jag säga: Du lyssnar verkligen till din häst. Kan det inte vara en sån period på hösten när hästen är lite hängig, eller? Pälssättning, vintertid? Min häst har också varit sjuk och är just nu inne i en svacka, han kommer men står sen och hänger. Gick en promenad istället och då var han glad. För visst märker man på en häst som man haft länge om den är glad eller inte!
 
Sv: Hur skulle ni tolka hästens signal?

outvecklad fång kanske var ett dålig val av ord :P hon har inte haft något symtom för fång , men en chronopatiker hittade att hon hade bakterien/giftet toxin i kroppen, vilket förekommer vid fång... så nu får hon droppar för att det ska försvinna. Om hon får fång så kommer jag självklart att kontakta veterinär också. Hon är under behandling nu, men det går åt rätt håll. Läs om chronopati på nätet :) Vi hade en ponny i stallet som fick allvarlig fång, hon behandlades med örter och fången försvann men tyvärr så hade hennes ben tagit sån stryk att hon var tvungen att tas bort.. Det hann gå så långt att det ledde till hovbensrotation.. det är det jag vill undvika med min häst(att det går för långt) , därför behandlas hon nu i förebyggande syfte. Jag kallar det inte att experimentara då jag vet att hästar har behandlas med den har metoden tidigare med framgång.

Läs om Annelie och Helen Axelsson, dom håller båda på med chronopati. Det är ett ganska luddig metod, så förstår att folk tycker det bara är humbugg och verkar oseriöst :)
 
Sv: Hur skulle ni tolka hästens signal?

Länk borttagen enligt bukefalos regler som alla godkände, när de blev medlemmar kolla om ni är intresserade att veta mer :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur skulle ni tolka hästens signal?

Många här på Buke har haft hästar med både hovbensrotation o sänkningar som gått tillbaka med bra hovvård o normalt foder.

Hästarna fungerar som förr.
 
Sv: Hur skulle ni tolka hästens signal?

outvecklad fång kanske var ett dålig val av ord :P hon har inte haft något symtom för fång , men en chronopatiker hittade att hon hade bakterien/giftet toxin i kroppen, vilket förekommer vid fång... så nu får hon droppar för att det ska försvinna. Om hon får fång så kommer jag självklart att kontakta veterinär också. Hon är under behandling nu, men det går åt rätt håll. Läs om chronopati på nätet :) Vi hade en ponny i stallet som fick allvarlig fång, hon behandlades med örter och fången försvann men tyvärr så hade hennes ben tagit sån stryk att hon var tvungen att tas bort.. Det hann gå så långt att det ledde till hovbensrotation.. det är det jag vill undvika med min häst(att det går för långt) , därför behandlas hon nu i förebyggande syfte. Jag kallar det inte att experimentara då jag vet att hästar har behandlas med den har metoden tidigare med framgång.

Läs om Annelie och Helen Axelsson, dom håller båda på med chronopati. Det är ett ganska luddig metod, så förstår att folk tycker det bara är humbugg och verkar oseriöst :)


Utdrag ur djurlagen från jordbruksverket.

annan behandling i syfte att förebygga, påvisa, lindra
eller bota sjukdom eller skada hos ett djur, om behandlingen
kan orsaka lidande som inte är obetydligt

Vilket man alltså får anse att fång tillhör, så behandlingen strider mot lagen.

http://62.95.69.15/cgi-bin/thw?%24%...88%3A534&RUB=&ORG=&%24%7BSORT%7D=%C5R%2CLPNR+

Pragraf 11 stycke 2
 
Sv: Hur skulle ni tolka hästens signal?

Hur en chronopatiker hittar toxinet vore intressant att veta. Jag blev nyfiken på dem och gick in på deras sida och funderar nog på att ta kontakt med dem. Tyvärr finns de för långt bort! Måste erkänna att jag inte visste något om deras metoder. Men vad det verkar så är det seriöst och att man i första hand går in och manipulerar och att örttinktur används bara vid behov. Jag ska läsa mer.

Ursäkta att man inte tar reda på först vad det handlar om innan man har synpunkter. De håller inte på med något trams. Som människa skulle man behöva deras kunskap när man inte får hjälp av läkare utan man söker efter alternativa behandlingar. Sen så använder de sig av Aloe Vera, mycket positivt!

Har man en häst som visar diffusa symtom som nu tråden handlade om från början så kanske man söker sig till alternativa behandlingar. Jag är själv där med min häst efter ett "fånganfall" i somras som ev. inte var ett riktigt fånganfall utan något annat?
 
Sv: Hur skulle ni tolka hästens signal?

självklart så behandlades den fånghästen även av veterinär och hovslagare :)

Noak: Vad synd att det inte finns närmare dig, kanske finns den någon annan? Tror dock att de är få som håller på med det.
Kul att höra att du verkar så positiv till det iaf =) Vill också flika in att jag också är mycket positivt ställd till Aloe Vera, i deras fall så använder dom sig av Forever Living Products. www.foreverliving.se

Vad innebar "fånganfallet" som din häst hade?
 
Sv: Hur skulle ni tolka hästens signal?

Det var ett akut fånganfall i juni enl. vet. kraftigt fånganfall. 5 veckors boxvila. Han hade inte påverkan på hovar, eller fångställning, men puls, svullna kronränder och stapplig gång. Hade några veckor tidigare tagit av skorna. Återhämtade sig snabbt, gick i skogshage i augusti i sept. i vanlig hage. Åt tom lite gräs. Tog på skor, promenader. Lamellranden visar nu inga tecken på fång? Men han har foderränder.

Jag tror själv inte att han hade helt utvecklad fång, nu såhär i efterhand. Nu är vi inne på ditt tänk. Jag misstänkte något på dagen och åkte tillbaka till sommarhagen på kvällen och tog in honom i box. Snabbt insatt på behandling m fenylbut. dagen efter.

Började ridas i slutet av oktober, har satts igång sakta. Men, man pratar så mycket om IR. Diffusa symtom som kan stämma in på det. Dricker, kissar ofta. Tänker på att förebygga fortsatt ev. utveckling. Bort med stärkelse, kolhydrater....
 
Senast ändrad:
Sv: Hur skulle ni tolka hästens signal?

Tack för att ni hjälper mig att spåna.
Ja fördelen med att ha haft sin häst i över 16 år är ju att man märker det mesta i ett tidigt stadium.
Ja hon går på behandling, vi misstänkte först ir men sen visade det sig att det var cushing. Hin har ingen jätte päls, den är som den alltid varit förutom att den lägger sig åt olika håll och den verkar vara tunnare än förr men det syns inte. Hon är väldigt smal, känner revbenen direkt och tyvärr är hon muskelfattig med. Red henne idag och hon kändes helt ok men blev lite svettig utav att skritta 40min med max 1*2min trav, fint väder och kanske 5 grader.
Funderar på att kolla med min veterinär om jag ska raka henne, men då hon är så hemskt tunn så kommer hon säkert behöva täcke istället? Kanske ska testa att höja hennes dos, nedstämdhet på höst,vinter är ju ett symptom på cushing så kanske det skulle hjälpa. Det är så svårt det här tycker jag, älskar min lilla tjej så otroligt mycket men vill samtidigt ha en annan, frisk häst och kan tyvärr inte skaffa ny nu då Ramona oftast kostar 4tkr trots egen gård och eget foder så hon är ju för dyr att bara ha som sällskapshäst, men känner mig egoistisk som ens tänker i sånna banor, hon är värd allt då hon har varit min bästa vän i alla dessa åren och jag vill inte att det ska slut. Detta blev nog litte lulligt.
 
Sv: Hur skulle ni tolka hästens signal?

Om hästen är så tunn och muskelfattig kanske det är orsaken till att hon är nedstämd och trött?
Ta ett snack med veterinär om hur du ska fodra upp henne i bra hull, och rid inte när hon är så tunn, ta henne med på promenader istället, det stärker utan att slita.
 
Sv: Hur skulle ni tolka hästens signal?

outvecklad fång kanske var ett dålig val av ord :P hon har inte haft något symtom för fång , men en chronopatiker hittade att hon hade bakterien/giftet toxin i kroppen, vilket förekommer vid fång... så nu får hon droppar för att det ska försvinna. Om hon får fång så kommer jag självklart att kontakta veterinär också. Hon är under behandling nu, men det går åt rätt håll. Läs om chronopati på nätet :) Vi hade en ponny i stallet som fick allvarlig fång, hon behandlades med örter och fången försvann men tyvärr så hade hennes ben tagit sån stryk att hon var tvungen att tas bort.. Det hann gå så långt att det ledde till hovbensrotation.. det är det jag vill undvika med min häst(att det går för långt) , därför behandlas hon nu i förebyggande syfte. Jag kallar det inte att experimentara då jag vet att hästar har behandlas med den har metoden tidigare med framgång.

Läs om Annelie och Helen Axelsson, dom håller båda på med chronopati. Det är ett ganska luddig metod, så förstår att folk tycker det bara är humbugg och verkar oseriöst :)
Toxin är ett samlingsnamn för de gifter som kan produceras av levande celler. Om din "guru" specifikt har uttryckt sig som du beskriver ovan så visar det med all önskvärd tydlighet att personen i fråga inte vet vad h*n talar om! Sedan undrar jag också hur personen kunde veta att hästen hade toxiner i kroppen, för jag antar att de inte skickat in något prov till laboratorium för analys eller?
 
Senast ändrad:
Sv: Hur skulle ni tolka hästens signal?

Som människa skulle man behöva deras kunskap när man inte får hjälp av läkare utan man söker efter alternativa behandlingar.
Som människa har man möjlighet att själv göra ett aktivt val. En häst har inte den möjligheten. Att jämföra djursjukvård etc. med sjukvård/friskvård/alternativmedicin inom humanvården är fel. Bara för att det är etiskt rätt att låta en människa spendera resten av sitt liv i rullstol, så betyder inte det att det är etiskt rätt att göra samma sak med en katt som skadat sina bakben t ex. Så, att jämföra humanvård med djurvård är som att jämföra äpplen och päron.

Av ovanstående anledning är det av största vikt att man inte behandlar ett djur om det medför långvarigt lidande oavsett om det rör sig om alternativa metoder eller ej. För de väljer inte själva!
 
Sv: Hur skulle ni tolka hästens signal?

toxiner är gifter som kan påverkar cirkulationen i hovarna... detta kan förekomma om ett sto inte släpper efterbörden som den ska efter en förlossning=förlossningsfång. Hon påstår att min häst har toxiner i kroppen... det är jättesvårt att förklara vad hon gör. Hon drar fingrarna på olika rör som är fyllda med en vätska(öter tror jag) sen genom ett cirkeltest så får hon fram vad som finns i kroppen, och vilken ört som behövs. Låter jätteflummigt och inte alls trovärdigt. Jag var nyfiken på det då jag känner en som har gjort det på sina hästar och även på sig själv och sin familj. Jag förstår om folk skrattar åt det och tycker att jag är dum i huvudet. Men hur tror ni att det kan skada hästen? Har hästen fång så tar man självklart ut veterinär och hovslagare. Men nu har inte min häst fång, jag var bara nyfiken på hur hon mådde invärtes. På vilket sätt tycker du att hon inte verkar veta vad hon pratar om?
 
Sv: Hur skulle ni tolka hästens signal?

Hon har varit så här tunn länge nu trots bra foder, men missförstå mig inte, hon är inte mager. Muskelmässigt kan ju höra ihop med hennes sjukdom, men ska testa att promenera ett tag istället och ringa och diskutera med vet.
 
Sv: Hur skulle ni tolka hästens signal?

toxiner är gifter som kan påverkar cirkulationen i hovarna... detta kan förekomma om ett sto inte släpper efterbörden som den ska efter en förlossning=förlossningsfång. Hon påstår att min häst har toxiner i kroppen... det är jättesvårt att förklara vad hon gör. Hon drar fingrarna på olika rör som är fyllda med en vätska(öter tror jag) sen genom ett cirkeltest så får hon fram vad som finns i kroppen, och vilken ört som behövs. Låter jätteflummigt och inte alls trovärdigt. Jag var nyfiken på det då jag känner en som har gjort det på sina hästar och även på sig själv och sin familj. Jag förstår om folk skrattar åt det och tycker att jag är dum i huvudet. Men hur tror ni att det kan skada hästen? Har hästen fång så tar man självklart ut veterinär och hovslagare. Men nu har inte min häst fång, jag var bara nyfiken på hur hon mådde invärtes. På vilket sätt tycker du att hon inte verkar veta vad hon pratar om?
På det sätt du beskriver att hon säger. Det vill säga att det rör sig om ETT gift som kallas toxin. Eftersom toxiner är ett samlingsnamn på flera olika typer av gifter som alstras av olika bakterier/svampar så måste man om man ska vara någorlunda trovärdig även tala om vilket toxin det handlar om. Är det t ex. botulinum eller något annat toxin etc. Vilken typ av toxin det rör sig om kan man mig veterligen bara veta om man analyserar t ex. ett blodprov. Naturligtvis finns det vissa symptom som kan ge en misstanke om vilken typ av toxin det rör sig om. Men att använda ordet toxin som om det endast är en sorts gift, då har man inte läst på, och då ska man inte heller lura folk att tro att man vet vad man talar om heller.
 
Sv: Hur skulle ni tolka hästens signal?

nu har hon vaccinerad mot botulism... jag är inte så insatt, men är det botulinum som orskar botulism? Låter så iaf :P hon fick fram det och sa att det finns risk för fång typ, sen kan hon har vart otydlig eller jag har förstått fel :) får se om det kommer försvinna ur kroppen på henne eller inte m.h.a örterna.. annars får jag kolla upp det :) men så länge inget har brutit ut och hon är frisk, så behövs det väl inte kollas upp`? Eller vad tkr du? :) man blir lite nojjig, men å andra sidan om jag inte hade tagit hjälp av chronopati så hade jag ju inte vetat om det.. inte lätt det där =)
 
Sv: Hur skulle ni tolka hästens signal?

nu har hon vaccinerad mot botulism... jag är inte så insatt, men är det botulinum som orskar botulism? Låter så iaf :P hon fick fram det och sa att det finns risk för fång typ, sen kan hon har vart otydlig eller jag har förstått fel :) får se om det kommer försvinna ur kroppen på henne eller inte m.h.a örterna.. annars får jag kolla upp det :) men så länge inget har brutit ut och hon är frisk, så behövs det väl inte kollas upp`? Eller vad tkr du? :) man blir lite nojjig, men å andra sidan om jag inte hade tagit hjälp av chronopati så hade jag ju inte vetat om det.. inte lätt det där =)
Risk för fång finns det väldigt ofta, framförallt om hästen är överviktig och/eller har någon form av metabol störning, men även i samband med dräktighet/förlossning som du säger. Och precis som du säger så orsakar botulinum-toxin botulism. Att försöka "rena" kroppen genom "handpåläggning" är säkert inget som skadar någon häst, men det hjälper knappast heller. Det som är tråkigt är att många tar till dessa metoder INNAN/ISTÄLLET FÖR genomgång av veterinär när hästen är sjuk vilket inte är okej.

Med bra grovfoder (som faktiskt också är örter då gräs tillhör örtväxterna se http://linnaeus.nrm.se/flora/mono/poa/welcome.html ), väl anpassad foderstat och rent vatten kommer man oerhört långt när det gäller hästens välmående. Det blir dessutom billigare i längden.

Om du är nyfiken på fång så kan du läsa mer här: http://www.alltomhastar.se/artiklar/hast-halsa/fang-vad-ar-fang-och-varfor-drabbas-hastar-av-fang/ Det finns dessutom en hel del trådar här på Bukefalos som diskuterar just fång och fångrelaterade problem.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 607
Senast: Freazer
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 224
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 591
Senast: Shaggy
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
11
· Visningar
1 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp