Hur skulle ni tolka hästens signal?

Maléne

Trådstartare
Min häst har varit sjuk en lång tid nu, fång, leder och hon har cushing. Nu när man ska rida och går och ska hämta henne så när hon ser grimman så vänder hon och går åt andra hållet :confused: och undrar nu hur ni tolkar detta? Själv så tar jag det som att hon inte vill ut och rida. Är oftast inte jätte glad längre under ridturen, vad tror ni?
 
Sv: Hur skulle ni tolka hästens signal?

Nu vet jag ju inte hur din häst brukar vara, men min häst kommer till mig i hagen och tycker att det är kul att arbeta.
Om man gjort lite för mkt ngn gång så han tex har träningsvärk, ja då är han inte lika sugen på att komma och får de gångerna såklart lättare träning oftast från marken för att bara mjuka upp kroppen.

Så hade min häst reagerat som din så skulle jag tolka det som att han antagligen har ont och verkligen inte vill jobba och då skulle jag inte heller begära det av honom.
 
Sv: Hur skulle ni tolka hästens signal?

Är du säker på att hästen är helt frisk nu? Hon kanske fortfarande har ont någonstans?
För det verkar ju som om hon inte vill bli hämtad och riden.

Sen kan det ju vara som så att hon har ju inte blivit riden en längre tid och tycker om att bara gå och beta, tycker att det är mycket behagligare.
 
Sv: Hur skulle ni tolka hästens signal?

Vad menar du med "inte längre jätteglad", dvs hur märker du att den inte är jätteglad?
Hur länge sedan var den sjuk, hur illa däran var den och när friskförklarades den?
 
Sv: Hur skulle ni tolka hästens signal?

Hon har tidigare alltid kommit eller bara stått och väntat tills jag kommer fram, gör hon nu med om jag inte har med grimman. Hon fick fång feb -10 och hon fick sänkningar och rotationer i båda fram, åkte då de 26milen t&r var 6:e vecka för att sko fram tills i sommar. Hon blev friskförklarad från fången i mars nångång och under vintern kom vi även fram till att hon hade cushing :cry: . Men samtidigt som hon blev friskförklarad från fången så reagerade hon på böjprovet istället så då fick vi behandla det några ggr blev sedan att rida som vanligt igen =skritt och trava ca 200m. Har inte kännts helt hundra trots allt men vi kämpar på med tät kontakt med våran kära veterinär. Har nu börjat ge glukosamin, konditorin (stavning) msm och nypon med hopp om lite förbättring ? förr var hon en pigg dam när man red och ville gärna sticka så fort hon fick chansen och nu känns det som vi knappt kommer framåt. Och skönt i hagen borde det inte vara då hon gått i fång hage=jord hage med hö fodringar två ggr/dag och sen i boxen på kvällen sen hon kunde gå ut efter sitt fånganfall. jobbigt det här?
 
Sv: Hur skulle ni tolka hästens signal?

Hade det varit min häst så hade det varit nåt stort fel på den. OM det inte var första veckan på sommarbetet.
 
Sv: Hur skulle ni tolka hästens signal?

Funderar på att kolla upp ännu en gång och se vad resultatet blir och då kanske ta det jobbiga beslutet? Kan tillägga att hon är 19år och jag har haft henne i 16 så jag känner henne.
 
Sv: Hur skulle ni tolka hästens signal?

Låter som ett klokt beslut.
Du har ju uppmärksammat att något inte känns rätt :)
 
Sv: Hur skulle ni tolka hästens signal?

Ja får nog göra detta men vill inte riktigt veta svaret, får kolla vad vet tycker, ska ändå ringa på måndag. Hängigheten kan ju hänga ihop med cushingen.
 
Sv: Hur skulle ni tolka hästens signal?

min häst brukar reagera lika dant efter träningsuppehåll men ändrar sig efter några dar.
Det är ju lite motigt att börja jobba efter ledighet.
 
Sv: Hur skulle ni tolka hästens signal?

Känner man på sig att något är galet så är det oftast något som är galet också.

Min häst är visserligen glad och framåt men lite trött vid denna årstiden. Antar att det har att göra med att vinterpälsen är satt men värmen är kvar vilket gör honom lite extra trött.
 
Sv: Hur skulle ni tolka hästens signal?

Jag hade tagit det där som en solklar signal på att hästen inte mår bra på något sätt. Sen om det har med skadorna/sjukdomarna att göra låter jag vara osagt, men tycker du ska kolla upp hästen.
 
Sv: Hur skulle ni tolka hästens signal?

Funderar på att kolla upp ännu en gång och se vad resultatet blir och då kanske ta det jobbiga beslutet? Kan tillägga att hon är 19år och jag har haft henne i 16 så jag känner henne.

Det låter som att du vet vad du ska göra, men att du helst vill höra det från någon annan också. Jag tycker definitivt att du skall följa din magkänsla även om det är jobbigt och känns tungt.
 
Sv: Hur skulle ni tolka hästens signal?

Tycker det är bra att du ska kolla upp henne. Hon visar ju tydligt att hon inte vill vara med.
 
Sv: Hur skulle ni tolka hästens signal?

Ska rida henne till veckan och känna efter igen, hoppad på en klar förbättring. I hagen är hon pigg och stollig igen :) så hoppas.

Och det stämmer att jag vill veta vad andra hade gjort i mitt läge ;(
 
Sv: Hur skulle ni tolka hästens signal?

Hon tycker inte att det är för varmt för ridturer. Det har varit ovanligt varmt sista tiden.
Min gamla pålle kommer fram i hagen men vill helst inte jobba utan vill gå hem när man rider, gärna snigeltempo.
Han tycker inte om värmen trots att han är jaktklippt.
Men så har han en jättepäls och blir fort varm och flåsig så vi tar det lugnt tills det blir kallare väder..
churshings ger ju också tjockare päls.
 
Sv: Hur skulle ni tolka hästens signal?

Om jag vore dig så skulle jag ta kontakt med en seriös djurkommunikatör, kanske kan din häst själv berätta vad problemet är :) Nu kanske inte du tror på sånt men jag rekommenderar att ge det en chans, även om det kasnke känns flumigt ;)

Chronopati är också något jag kan rekommendera, då man får fram vad hästen har för "störningar" i kroppen... svårt att förklara vad som görs, men detta kan sedan behandlas med örter. Jag håller själv på att behandla min häst med örter nu, då hon visade tecken på "outvecklad" fång ... och detta har nu lyckats stoppas.
Jag är mycket för alternativa behandlingar, men är man inte öppen för det så låter det säkert oseriöst och luddig :P
Men vad gör man inte för att ens djur ska må bra? :)
 
Sv: Hur skulle ni tolka hästens signal?

Man anlitar i första hand en kunnig veterinär och gör en utredning om något inte är som det ska.
 
Sv: Hur skulle ni tolka hästens signal?

Behandlas hon för Cushing?

Vad jag förstår så svarar de ganska fort på behandlingen.

Jag skulle inte rida på henne om hon inte är sig själv.
Är den även IR, slank mm?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 607
Senast: Freazer
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 224
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 591
Senast: Shaggy
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
10
· Visningar
1 194

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp