Hur skulle ni reagerat...

Status
Stängd för vidare inlägg.

YorkWann

Trådstartare
...om personalen på förskolan där er dotter gick kom till er och varoroliga för er dotters matvanor?

alltså att hon inte äter?

Säg att det handlar om en 5-6årig tjej som alltid varit ganska liten men att man nu uppmärksamamt att hon petar i maten, äter hon ska det vara grönsaker utan "fett" :crazy:

Hon är väldigt uppmärksam med mat, kan mycket om mat och träning, kan "idealen" osv.
 
Sv: Hur skulle ni reagerat...

Skulle det vara min dotter så skulle jag fråga om personalen brukar prata om sådana saker då det ytterst sällan diskuteras här hemma.
Men skulle vi diskutera det hemma så skulle jag sätta mig ner och tänka igenom och försöka förändra min egen inställning till mat och träning och ge en bättre förebild.

Men det är en väldigt svår fråga du ställer, det beror ju så väldigt mycket på omständigheter osv.
 
Sv: Hur skulle ni reagerat...

Var har hon fått ideerna om att hon inte ska äta någon fet mat? Barn äter under perioder mer eller mindre, men de får nästan alltid i sig det de behöver. Men om de pratar om att de är tjocka, att de inte ska äta det ena eller det andra för då kan de bli tjocka, då ska man nog vara lite observant. Och framförallt kolla upp varifrån barnet får de här funderingarna. Hon är ju så liten än att hon ju inte har börjat titta i tidningar och dyligt så därifrån kan hon ju inte fått sina värderingar.
 
Sv: Hur skulle ni reagerat...

ok, vad för omständigheter tex då?

ja, jag tycker också det är en väldigt svår fråga.

Vi har en bra dialog med föräldrarna och de verkar vara lika förbryllade som oss. :crazy:
 
Sv: Hur skulle ni reagerat...

ok, vad för omständigheter tex då?

ja, jag tycker också det är en väldigt svår fråga.

Vi har en bra dialog med föräldrarna och de verkar vara lika förbryllade som oss. :crazy:

Alltså beroende på vem det är som pratar om det... Kan det vara en mormor/farmor som har sagt någonting om att flickan ifråga börjar bli rund? Ialla fall min svärmor kan häva ur sig de mest dumma saker som hon inte menar något med, men som blir väldigt fel i ungarnas öron...
 
Sv: Hur skulle ni reagerat...

Som förskolelärare skulle jag tagit upp det med föräldrarna för att se vad de har att säga. Jag skulle också tagit upp det med barngruppen. Inte hennes fall utan tagit upp hur viktigt det är att man äter både när man är stor och framför allt när man är liten. Varför kroppen behöver mat osv. Kanske gjort ett tema om kroppen och inte bara gått igenom kost, utan olika sinnen, organ, kroppsdelar. Barn brukar tycka det är roligt att få experimentera med de olika sinnena, rita sin kropp i riktig storlek, rita och klistra dit olika organ allt eftersom vi pratat om dem. Få ställa frågor och fundera över hur kroppen fungerar. Vi hade ett tema om kroppen för något år sedan. Det var jättelyckat, vi hade leken som vårt främsta verktyg och barnen lärde sig otroligt mycket. Samtidigt som jag skulle arbeta med tema kroppen skulle jag ha fortsatta observationer på just den här flickan för att se om hennes beteende ändras.
 
Sv: Hur skulle ni reagerat...

Detta låter kanske konstigt, men har ni frågat föräldrarna om TV-vanor? Många relativt små barn tittar på de mest olämpliga TV-program numera. Kanske hon har sett "Du blir vad du äter", t. ex., eller något liknande program.
 
Sv: Hur skulle ni reagerat...

Min son är 7 år och han talade om för mig att när man bantar så ska man dricka rått ägg för det hade de sagt på tv. Sen vill han inte gärna äta fett för det säger de på Nickelodeon att det är onyttigt...När vi var hos skolsköterskan så sa han till henne att han är vegetarian och att hans favoritmat är chicken-nuggets, då hade vi svårt att hålla oss för skratt.Men jag blir inte så orolig för jag ser ju att han äter som han ska.

//millus
 
Sv: Hur skulle ni reagerat...

Jag skulle nog bli glad att dom uppmärksammar sådant dom tycker är problem. Det visar ju på att dom verkligen bryr sig om ditt barn.

Föreslå att dom gör något som Hedda_007 berättar om, det verkar vettigt.

Millus: det verkar ju helt sannslöst att dom på en barnkanal pratar om att man blir fet av fett! vad är det vi vill lära våra barn egentligen...
 
Sv: Hur skulle ni reagerat...

JAg skulle inte bli det minsta förvånad eftersom det på min yngsta dotters skola är nästan lite överdrivet "nyttigt"
Tex serveras endast mörkt grovt bröd till mellanmål, vilket jag personligen vet att flera barn vägrar att äta. Då blir dom utan mellanmål.
1 timma varje dag ska ägnas åt att röra på sig. tex promenader m.m.
Självklart går detta ut över övrig undervisning, då det finns mindre tid att ägna åt matte och svenska m.m
Kan personligen känna att det vore bättre om skolan ägnade sig åt undervisning, och lämnade det andra åt föräldarna.

Jag förespråkar inte söta krämer och oboy till barnen till vardags, absolut inte. Men lagom är bäst. Tycker nog att vår skola drivit det hela till ytterlighet. Tyvärr håller inte skolledningen med mig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
4 198
Senast: Badger
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 459
Kropp & Själ Jag börjar inse att hur mycket jag än stretar emot, så kommer jag bli tvungen att gå tillbaka och tillbringa så pass mycket tid på...
13 14 15
Svar
290
· Visningar
22 107
Senast: Kiwifrukt
·
  • Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 948
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp