hur skulle ni ha gjort i min situation?

S

sinner

okej. nu tycker jag allt blir så snurrigt, så nu frågar jag här inne med.
jag sitter i en ganska tråkig sits och vet inte riktigt hur jag ska ta mig ur den. jag äger i dagsläget en ettårig hingst, som jag helt ärligt inte klarar av. jag har insett detta och tagit det till mig.

jag har bestämt mig för att sälja honom till ett bra hem för ett "mittemellanpris" eftersom han är kallblod och jag inte vill riskera att han skickas till italien om några år.
han blir inte såld. inte en enda intressent alls.

nästa problem är att min gamle häst självklart inte kan stå ensam om jag nu får hingsten såld, med andra ord letar jag häst också.
MEN jag kan inte köpa någon häst förens jag har sålt hingsten, eftersom vår ekonomi inte klarar fler prövningar för tillfället.

tänkte att nästa häst skulle bli nån ponnyhistoria modell mindre så att min dotter kan rida den om något år, men finns det verkligen småponnyer som klarar bete?

suck... jag blir knasig! hur skulle ni gjort?:confused:

Sv: hur skulle ni ha gjort i min situation?

tänkte att nästa häst skulle bli nån ponnyhistoria modell mindre så att min dotter kan rida den om något år, men finns det verkligen småponnyer som klarar bete?

suck... jag blir knasig! hur skulle ni gjort?:confused:

Varför skulle inte "småponnyer" klara bete??? :confused:

Grovfoder som bra, mager betesmark med rätt gräsblandningar ger - är perfekt hästfoder. Kan man dessutom skippa allt skit som foderindustrin försöker lura på oss som sk hästmat, som ofta är direkt olämpligt!

Varför blir han inte såld? Är priset för högt ändå? Är han inte hanterbar?

Ett personligt hett tips jag har med stökiga 1-års hingstar är att du ska leta reda på en eller fler 1-års hingstar han kan gå ihop med.
Vi tog emot en för ett par veckor sedan som sades vara en huligan och inte gick att hantera. Dom tänkte kastrera honom. Nu har han gått med två andra hingstar i samma ålder och det är inte samma häst!!!! Super snäll!!!!:laugh:

Vi har i flera år haft hingstar ihop (av samma ålder) tills över 2-år och dom har alla blivit fromma som lamm... Mycket trevliga att hantera även som äldre.

Om ponnier; jag hade en ponny som hade anlag både för fång och kolik och han gick på bete och hade aldrig några problem hos mig. Jäst är bra att fodra med, annars är det ju mest bara att man håller koll. Det farligaste gräset är ju det som kommer på våren, sen sjunker ju proteinhalten.

att småponnyer inte klarar bete menade jag väl inte direkt, blev kanske lite fel formulerat, men jag är livrädd för fång, och min andra kuse går på ganska kraftigt bete stundvis, och går på stora beten tidigt på våren... det är väl mest det som skrämmer mig lite... har hittat en supersöt minischetland som är inkörd, men är rädd för fånget...
till jettan: jag la priset mellan priserna på liknande hästar och tycker väl själv inte det är så högt.. han är fullt hanterbar och van vid sele och nästan all hantering utom tvättning.. han funkar bara inte med mig personligen..
hade det funnits tillgång till hingstbete häromkring till vettigt pris så hade jag gärna skickat iväg honom, men samtidigt jag är rädd för att de andra hingstarna har ihjäl honom eller skadar honom, då han inte pratar hästspråk..

Är han bara 1 år lär han sig fort! Då har inte ett dåligt mönster hunnit sätta sig och en flockuppfostran kommer med stor sannolikhet att bita på honom.

Visst blir det en tuff inskolningstid i en ny flock - men efteråt kommer du få hem en helt ny och mycket mer lättjobbad häst.

Ett hingstbete brukar också vara mycket kostnadseffektivt sätt att "förvara" sin häst.

kokkorn: visst kan jag kastrera, men inte nu mitt i sommaren!

jo jag har tänkt på hingstbete till honom, men allt medför ju nya problem känns det som.... vad ska jag göra med min gamling under tiden? jag kan ju inte köpa en häst att ha bara under tiden hingsten är på uppfostringsanstalt? och tre hästar blir lite mycket enligt mig...
sen är frågan om vi kommer att få en bra relation igen han och jag, då han har lyckats skrämma sk*ten ur mig redan.
åh, jag ser bara negativa saker med allt detta...suck.

Håller helt med dej Jettan!!
Men som jag har lärt mej så är det är inte proteinet i nygräset som är farligt, utan kolhydraterna. Rätta mej om jag har fel.

maria

Släppt honom på hingstbete eller lånat in en hingst i samma ålder som han kan busa med o kastrerat till hösten

Jag tycker att det är strongt gjort att kunna erkänna både för sig själv och andra att man blivit rädd. Jag tror att det bästa för både dig och din hingstunge är att ni splittar på er, även om det inte blir en försäljning, så kanske det finns ngn som kan tänka sig att låna honom som sällskap till en annan åring? Testa att sätta ut en annons, både om din egen och att du söker en annan sällskapshäst så länge. Jag har märkt att det går hästar både lite här o var som behöver miljöombyte och att bara få gå på bete ett tag, och vila. Då kan det vara perfekt för den hästen att vara sällskap till din andra häst. Ett annat alternativ är ju att kolla vid ridskolan där ni bor, om de kan ha ngn häst som ska ställas av ett tag. Och om det är så att den hästen inte klarar bete, så finns det faktiskt fina"munkorgar" i dagens läge, som gör att hästen inte kan trycka i sig gröngräs, utan bara får ett par strån i stöten. Det kan ju göra så att de klarar sig från andra åkommor, och då får man kanske stå ut med att det inte ser så fritt ut som man kanske skulle önska, men det är ju för hästens bästa..
Men testa att lägga ut en annons så länge, och om du får ett napp på ngn som kan tänka sig att ställa en promenadhäst/ponny hos dig under en period, så vet du ju om du kan skicka iväg din åring på hingstbete. Jag önskar dig bara ett stort lycka till, för jag vet hur det känns när något blir en övermäktigt.

tack för trevliga svar! ja, vi har försökt både mycket och länge han och jag, men det fungerar inte helt enkelt. han var mer jobb än jag kunde föreställt mig..
jag har tittat om hingstbete häromkring, men det enda jag har hittat har varit till islänningar endast, och det är han ju inte..
jag har varit inne på att kastrera honom nu, men det känns inte bra, ifall det skulle tillstöta komplikationer.
jag vet faktiskt inte hur jag ska bära mig åt, har satt ut annons på honom och skrivit att jag kan tänka mig foder ochså, men inte ett enda napp. tyvärr är väl inte marknaden så stor för just den rasen, annat än till kött.

Jag har för mig att Mörka skogs tinkrar finns neråt ditt håll, kontakta dem, de har säkert möjlighet att ta emot en busig liten hingst för uppfostran. Kanske har de också någon som du kunde låna som sällskap under tiden.
Om inte de är tillräckligt nära, gå in på tex www.svenskatinker.se och kolla efter någon som har tinkrar i din närhet.
Tinkerfolk är ofta hjälpsamma har jag märkt, och inte rädda för att låta hästarna gå ihop och busa.

Jag kan förstå att det inte finns så många köpare till en ettårig kallblodshingst som verkar lite stökig.. kastrerar du till hösten så ska du se att det blir lite köpare.
Får man fråga var priset låg ungefär?

Lycka till!

okej, jag ska kolla upp det. nej marknaden för honom är inte stor har jag märkt..det är synd, jag tror verkligen han skulle bli en pärla i rätt händer(inte mina tyvärr)
jag satte priset på 10 000:- det är ungefär mittemellan de andra annonserna jag kunde hitta med liknande hästar. jag skulle ju kunna sänka priset eftersom det inte är pengarna jag är ute efter, men då är jag rädd att han blir hundmat i stället:(

att småponnyer inte klarar bete menade jag väl inte direkt, blev kanske lite fel formulerat, men jag är livrädd för fång, och min andra kuse går på ganska kraftigt bete stundvis, och går på stora beten tidigt på våren... det är väl mest det som skrämmer mig lite... har hittat en supersöt minischetland som är inkörd, men är rädd för fånget...
till jettan: jag la priset mellan priserna på liknande hästar och tycker väl själv inte det är så högt.. han är fullt hanterbar och van vid sele och nästan all hantering utom tvättning.. han funkar bara inte med mig personligen..
hade det funnits tillgång till hingstbete häromkring till vettigt pris så hade jag gärna skickat iväg honom, men samtidigt jag är rädd för att de andra hingstarna har ihjäl honom eller skadar honom, då han inte pratar hästspråk..

Vill bara påpeka att även hästar som inte är socialt kompetenta kan LÄRA sig att gå med andra. jag har själv haft flera hästar som inte har kunnat gå med andra då dom helt enkelt inte vet hur man gör, men dom lär sig om dom får gå i flock och man kan härda ut. det är min erfarenhet. Sen brukar det gå rätt vilt till hos 1-års hingstar....:D

Kan du inte ta emot någon hingst själv då?

Vad är det för ras?

Jag är emot kastrering av 1-åringar, då jag tycker det är alldeles för tidigt, men dom flesta kastreringar brukar gå bra, det är värre med äldre hingstar över 8 år, än yngre. Kastration ska ju helst inte ske sommar halvåret då det är varmt, flugor, infektioner och annat skit som lätt sprids i det ändå öppna sår som blir, vill du kastrera, bör du vänta till i höst när det blir kallare.

jag har nu löst problemet tillfälligt. har hittat en vuxen kvinna som vill ha min lille pojk på foder. en bra början, då jag har en aning svårt att släppa taget.
synd bara att jag precis har hittat en ponny som hade passat oss och männsikan kunde tänka sig att byta ponnyn mot en ardenner....suck.

men i så fall vore det väl bäst om ni bytte istället?

ser ingen mening med att man behåller en häst man blivit rädd för. Dessutom när det bara va en tillfällig lösning det andra alternativet. jag hade inte tvekat - jag hade bytt!

jo det kan man ju tycka, men jag har ju "lovat bort" honom som foderhäst till henne, och det gjorde jag innan jag såg annonren om ponnyn. tyvärr. men, men sånt e livet.

fast, det är din häst...och du kan ändra dig så länge som hästen inte hunnit åka.

visst kanske personen blir ledsen men det finns fler hästar att låna!

det viktiga är ju att hästen hamnar hos ngn som vill och kan ha den. fodervärden va ju bara en tillfällig lösning och fodervärdar kan man inte alltid lita på. En månad senare kanske denne vill lämna tillbaka hästen..och då står du där i samma sits. (jo jag vet att sånt kan hända för jag har lyckats möta flera såna fodervärdar) istället kommer hästen åka fram o tillbaka och det gör ju inte saken bättre. Att få tillbaka en häst man är osäker med gynnar inte hästen i det långa loppet. Om du verkligen kan lita på att fodervärden verkligen kommer behålla hästen länge så är det ju ett bra alternativ.

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 499
Senast: vildeld
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 417
Senast: Wonna
·
Ekonomi & Juridik Jag har sålt en häst till en familj som absolut ville köpa den till sin dotter som förälskat sig i hästen. Dom har först fått ha den på...
2
Svar
25
· Visningar
5 085
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar