Hur skulle ni göra?

C

cleopatra

Ni ringer på en häst som ligger ute på annons. Den har stor potential och kommer att kunna gå långt. Ni får veta att förra ägaren varit rädd för hästen och därför gjort allt för att kunna göra sig av med den, röntgat varenda liten kroppsdel m.m och bland annat tagit prover för allergi på hästen.
Provsvaren visar positivt på vissa pollenarter och mögel, dock väldigt låga halter. Den är helt ren och fin i luftvägarna. Veterinären säger att de aldrig hade kommit på tanken att testa hästen för allergi om det inte hade varit för att ägaren bett om det, då den inte visat några symptom.

Hästen fungerar helt normalt och är symptomfri. Dock får den ett vaccin mot allergin för säkerhets skull.
Hur skulle ni göra, skulle ni köpa hästen?

Sv: Hur skulle ni göra?

ja en sån här sak skrämmer mig inte..är det en häst till ett bra pris som jag kan gå långt med så skulle jag inte tveka,,

ja det skulle jag absolut göra. :)

jag har en häst som är liiite pollenkänslig, får en kur med homeopatmedel på våren och har då inga problem öht.

vad är det som hästen gjort för att skrämma sin ägare så ? hur mycket/vad har blivit befäst ? sedan beror det på priset och hur mycket jobb som behövs om jag skulle vara intresserad.

Hästen var understimulerad. Gick mest i sina hage ute i ödemarken och när hon sen skulle hantera och rida den hade den överskottsenergi.
Men om man bortser från att hon varit rädd för hästen och allt annat, och bara kollar på allergin. Hur skulle ni göra?

svarade åt min syster som startade tråden =)

allergin skulle jag inte bry mig om alls om det inte fanns mer belägg för den än att blodproverna visade på det. inget man tar prover för alls normalt sett.

därimot så kan en hel del olater blivit befästa om ägaren varit rädd för hästen en längre stund. inte svårt att genom felhantering/felridning lära en häst hur stark den är och inte alltid så kul att ta ur dom :angel: så ur den aspekten har priset stor betydelse i hop med ev. hanterings/rid problem för om jag skulle vara intresserad.

Allergin skulle jag bry mig mindre om än en säljare som försöker övertyga en köpare om att det inte finns en anledning till att hästen skrämt sin ägare. Men jag har ratat en häst pga allergi.

Jag säger som några andra här i tråden, allergin hade jag nog inte låtit hindra mig men jag hade velat gå till botten med varför ägaren var rädd. Kanske du kan prova hästen flera gånger, både på bana, ridhus och i skogen?

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 522
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 790
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 743
Senast: tuaphua
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 982
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar