Hur skulle ni göra?

Aliil

Trådstartare
Har ett litet problem som jag sitter och funderar på. Det är nämligen som så att i lgh blir det sjukt varmt på sommaren (solen står på hela dagen). Och det kan krypa upp mot 30 grader inne soliga och varma dagar ( i regel ligger det mellan 25-27 grader). Korsdrag och fläkt på dessa dagar för att få ner temperaturmätaren så mycket som möjligt.

Nu till min fundering. Under dessa dagar dricker min hund mera (inget konstigt med det). Men om jag inte är hemma kan hon lätt dricka 10l vatten:eek: (har 20l vatten hink till henne med mellan 10-15l i). Så nu undrar jag om jag ska se till så att hon inte har så mycket vatten när jag är borta? Eller om det bara är att låta henne dricka?

Följderna av vattenmängden kan jag ta hand om. Men är det skadligt att låta henne dricka så mycket åt gången?

Tillägg: Det är under 8h som hon dricker denna mängd vatten.

Och ja hon får gå ut medan jag är borta.

Sv: Hur skulle ni göra?

Jag tycker det låter vansinnigt mycket! Vi har fyra hundar som inte ena efter hård ansträngning dricker så mycket om dagen var. Är det just bara när det är varmt i lägenheten?

Jag skulle nog köpa en eller ett par kyldynor till hunden så den inte behöver svalka sig inifrån så att säga. Förutsatt att hunden är frisk, 10l låter jättemycket. Och se till att hunden blir rastad under dagen så den slipper hålla sig eller i värsta fall kissa inne.

Ja, hon är fullt frisk och det sker bara när det är varmt inne. Är jag hemma kan vi går ut i skuggan (där det i regel är svalare). Men när jag jobbar har jag inte så mycket till annat val.

Hon är alltid väl rastad innan jag åker hemifrån. Sen kommer ett äldre par som tar ut henne på en promenad senare på kvällen. Men när hon dricker den mängden hjälper det inte.

Tycker oxå det är mycket. Reagerade oxå på det första gången och tänkte nä det kan inte stämma. Men sen har det hänt flera ggr.

Dom här kyldynorna går dom på el så att dom håller sig kalla?

Du kan inte köpa mörkläggningsgardiner och sätta för de fönster som solen gassar in genom?

Jag har en rullgardin i sovrummet som alltid är neddragen sommartid plus att fönstret är öppet där, så vi åtminstone har ett rum som är någorlunda svalt i huset :)

Den dynan jag tänker på lägger man i blöt 1-2 ggr i veckan och sedan ska den hålla sig sval.

Det är absolut skadligt med för mycket vatten. Hunden riskeras att drabbas av hyponatremi, dvs. för låg halt av natriumjoner i blodet.

Hade jag varit du hade jag satt upp mörkläggande rullgardiner i de fönster där solen ligger på hela dagen.
Dock ska fönstrena vara STÄNGDA annars släpper du in värmen vilket inte är så smart om man vill ha det svalare, då måste man ju isolera bort värmen.

Vår lägenhet ligger högst upp och solen ligger på hela dagen så det blir lätt bastu.
Det har vi löst med stängda fönster, mörkläggande rullgardiner och då blir det inte bastu.
På skuggsidan är fönstrena öppna om det inte är för varmt utomhus.
Sätter på ventilationen på fullt och använder mig ibland av en extra fläkt för att få lite mera cirkulation på luften.

Problemet är att jag inte har någon skuggsida på min lgh. Det skulle var sena em och i badrummet när solen har vandrat runt.

Badrummet är oxå det enda rum som fönstret är stängt i och det rum det är olidligt att vara i pga värmen.

Men ska höra vad det kostar att göra rullgardiner till mina fönster. Dom är nämligen höga och smala, så det är inte bara att gå in och köpa i första bästa affärO_o

Har du lust att skicka pm om vad det är för något du tänker på?

Det var det jag misstänkte:( Blir att se till att hon inte har så mycket vatten att tillgå när jag inte är hemma.

Problemet är att jag inte har någon skuggsida på min lgh. Det skulle var sena em och i badrummet när solen har vandrat runt.

Badrummet är oxå det enda rum som fönstret är stängt i och det rum det är olidligt att vara i pga värmen.

Men ska höra vad det kostar att göra rullgardiner till mina fönster. Dom är nämligen höga och smala, så det är inte bara att gå in och köpa i första bästa affärO_o

Fast det är ju inte så konstigt om det blir varmt där när det är varmt överallt runtomkring?

Vad har du för storlek på dina fönster?
Jysk har tex mörkläggningsgardiner som är 210cm höga och är de som finns för breda är det bara att skära av dem till rätt bredd.
Ikeas är 250cm höga och finns i olika bredder, lika med dem det är bara att skära till om de skulle vara för breda.
De är dessutom billiga :)

Har skickat en länk med ett exempel på dyna.

Min lösning hade då varit att kombinera dynan och en fläkt där hunden brukar ligga. Och inte slå upp mer än det vattnet hunden behöver, jag har för mig att det är 0,4-0,6dl per kilo kroppsvikt som är beräknad mängd (Men jag ska inte säga säkert).

Har skickat en länk med ett exempel på dyna.

Min lösning hade då varit att kombinera dynan och en fläkt där hunden brukar ligga. Och inte slå upp mer än det vattnet hunden behöver, jag har för mig att det är 0,4-0,6dl per kilo kroppsvikt som är beräknad mängd (Men jag ska inte säga säkert).

Mängden du anger är rätt men det är underhållsbehovet som kan stiga rejält vid ansträngning och i värme

jag har för mig att det är 0,4-0,6dl per kilo kroppsvikt som är beräknad mängd (Men jag ska inte säga säkert).
Mängden du anger är rätt men det är underhållsbehovet som kan stiga rejält vid ansträngning och i värme

Stämmer det verkligen?

Det skulle ju innebära att en hund på 30 kg skulle ha 12-18 LITER om dagen

Det är ju nästan 10 ggr så mycket som en vuxen människa bör dricka :eek:

Tack!

Jag tänkte, det där kan aldrig stämma. Jag får skylla på värmen (men inte vätskebrist ;.))

Men hur gör du när du ska sova? har du inga persienner eller gardiner att dra för så att det blir mörkt? Det är mitt bästa tips tillsammans med fläkt som står på! En golvfläkt räddar mig varma sommardagar, hade knappt inte gått att va i lägenheten annars... annars sätt upp kuddar/kartong i fönstren? täcker i alla fall lite... det farliga är väl att man får ett underskott på salt som någon nämnde... vi människor äter ju ganska mycket salt och kan tillföra det ganska enkelt, men vet inte riktigt med hund?

En hund på 20kg dricker normalt cirka 1 L per dygn. 10 L är inte normalt även om det är väldigt varmt. Människor som dricker för mycket vatten kan bli vimmelkantiga av saltbrist. Vet inte hur det är med hundar, men man ska ju inte ge dem salt normalt sett. Jag hade frågat veterinären vad man ska göra.

Om du har persienner så ha dem nerdragna o stängda. Även vanliga rullgardiner kan göra nytta mot värmen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 161
Senast: cf234k
·
Hundhälsa Får varna för ett långt inlägg.. Behöver skriva av mig och samtidigt få råd från andra hundägare.. Har en jack russel tik som är 12,7 år...
2
Svar
26
· Visningar
6 335
Senast: Maddix24
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 016
Hästvård Lite historik. Onsdag Visar rörelsestörning vänster fram, alla tycker att det sitter i bogen, vilket det alltid ser ut som på den här...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 599

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Kan det verkligen stämma?
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat