Hur skulle ni göra vid utlåning av hästen?

Sv: Hur skulle ni göra vid utlåning av hästen?

Åh, jag visste inte att det fanns såna här människor? :)
Jag har under en ganska lång period funderat på hur jag ska göra med stoet och någon som du beskriver vore det ultimata. Det vill säga någon som vill ta föl på henne och samtidigt hålla igång henne så smått, gärna AR-intresserad. Men när jag letade som mest så hittade jag ingen sådan, var på väg att låna ut henne till någon som kunde ta föl enbart på henne - men det blev inte av, så istället behöll jag och betäckte henne själv (lite pga andra omständigheter också)... Även fast jag vet att det är faran ifall jag har ett sto, det blir lätt fler hästar då ju...
Det handlar kanske om att man ska vara på rätt plats vid rätt tidpunkt...

Jag var ju själv inne på att ta en häst på foder innan jag köpte min nuvarande (och innan jag "köpte" förra hästen också för den delen) och egentligen tycker jag inte alls det var några problem att hitta hästar MEN det mesta var "skräp" om man får säga så. Alltså knappt ridbara hästar (som inte får hoppas pga skador, för het för sin ägare osv.) som man helt enkelt inte vågar låna för att man kanske blir tvungen att lägga ner mycket mer tid och pengar på träning/behandlingar än man hade tänkt sej för en häst som inte är ens egen. Man vill ju ha en FRÄSCH häst det är huvudsaken. Och som inte är förstörd på något sätt, och redan lite utbildad så man får ut något av det hela.

Det skumma är att då borde väl efterfrågan vara ganska stor på de hästar som är hyfsat utbildade, lätthanterliga och fräscha? För min egen del har jag ju stor fördel iom att min pappa är Equiterapueft och behandlar regelbundet oavsett om hästen är ofräsch eller inte. Så jag kan känna gott samvete med att skicka iväg hästen. Frågan är ju bara om den håller sej fräsch utan någon som helst behandling, ev. annan utrustning och annan ridning?

Blä :p Det verkar vara rätt kört att hitta någon i nuläget. Vet faktiskt inte vad jag ska göra för det kommer bli svårt att ha råd/hinna med i vinter.

Ush, att behöva låna ut häst på foder är inget roligt :( Helst vill man ju ta hand om alla hästar själv... men ja, det går ju inte :smirk:

När vi blev tvungna att lämna ut vårt islandssto på foder eftersom vi inte hade råd så löste vi det på det här sättet..
Vi ville inte heller att hästen skulle "försämras", utan ville att hon skulle forsättas att ridas på AR-vis. Då gjorde vi upp med fodervärden att denna skulle gå på X antal helgkurser i AR för samma tränare som vi tidigare tränat för. På det sättet så lär sig ryttaren med tiden hur AR fungerar, samtidigt som tränaren redan kände hästen och kunde hjälpa till. ;) Det fungerade faktiskt väldigt bra! Men det är klart, då måste man hitta en villig ryttare till det också... näe det är inte lätt..!

Lycka till i alla fall! :)

Om det skulle bli bättre med gratis kallhyra så kunde du gärna få ha hästen hos oss! Mot lite lektioner i AR gärna, då kanske jag kunde få förtoendet att hjälpa dig rida hästen också ;)
Har dock bara lösdrift... :)
Hör av dig om det skulle vara intressant! Bor strax väster om Härnösand.

Liknande trådar

• Låst
Ridning Jag gör ett försök att avliva myterna om att ALLA ryttare inom en gren/inriktning/disciplin rider och tränar på samma sätt. I oändligt...
11 12 13
Svar
245
· Visningar
21 580
Senast: Immer
·
D
Hästvård :cry:Behöver få några andra hästmänniskors syn på det här. Ska försöka sammanfatta allt så bra som det går och hoppas att ni orkar...
Svar
9
· Visningar
1 147
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama