Hur skulle ni gjort?!

Sv: Hur skulle ni gjort?!

Verkligen häftigt!! Inatt hade han ätit upp all mat & åt ett par kg på morgonen samt druckit 20 liter Så även om det svider i plånboken är det värt det tusen ggr om när det inte svider i hans mage mer

Härligt! och då var det nog garanterat magsår.

Jag hoppas på samma effekt, har en liten en som tog det väldigt hårt när hans kompis togs bort för en vecka sedan. Var väldigt dämpad första dagarna och ville inte äta. Sen har han varit pigg och glad igen, men kommer inte igång med ätandet. Intresserad av mat men äter fruktansvärt dåligt. Vilket ju resulterade i att magen krashade.

Så nu blir det gastrogard för honom med, och hoppas på att imorgon se en ponny som äter glatt igen.

Men liten Ja, hoppas det blir samma effekt på honom! Verkar ju som det ofta blir det. Håller tummarna!

Funderar lite nu.. Lilla hästen är väldigt skavkänslig. Har redan igår, 3 dagar efter OP & av klinikens bandage fått skav/brännsår så han är skinnflådd. Största är större än en femkrona & så ytterligare 3 mindre Ringde kliniken som precis fått in ett akutfall & det är okej att han står utan bandage så länge, dom ska ringa tillbaka senare.
Det jag tänker på är om det finns risk för ledinfektion? Det är nu alltså 4 dagar sen OP & "såren" vid stygnen ser jättefina & läkta ut! Är orolig för hur illa det ska bli med dom andra såren oxå & jag är inte bra på att lägga så höga bandage

Såren borde vara "täta" nu. Men bandagen är inte bara till för att hindra smuts att komma in. De är även bra som skydd mot stötar. Nu är framsidan av en has (det var väl där de opererade?) inte direkt utsatt för smällar, till skillnad mot kotor.
Enklast borde vara att klistra på såna där stora plåsterbitar. Som jag naturligtvis inte vet vad de heter.

Tack för svar!

Veterinären på jouren trodde oxå med stor säkerhet el hur man nu vågar säga att såren är täta & det inte är någon fara. Vet ej om det blir bra el inte. Men la på ett lager Socatil över såren från bandaget. La sen ett nytt som blev hyfsat & hoppas det går bra några dagar till. Då borde det väl va lugnt att va utan, hoppas jag.

En annan sak som vem som gärna får svara på! Han har fortfarande kvar hasledsgallan & lite svullnad på framsidan där han svullnade upp innan OP. Kommer hasledsgallan försvinna tillslut tro? Tänkte ringa kirurgen i morgon & prata lite om det. Men ifall någon gjort liknande OP & hur det gick med ev galla får ni gärna dela med er:)

Har han gått länge med gallor så kommer de troligen inte att försvinna. Vävnaderna är ju "uttänjda", så att säga.

Okej. Då kan den nog bli kvar. Han har ju gått med dom i över 2 år. Röntgades som sagt för 2 år sen ua & då blev det att jag släppte det. Tills dom började bli större & hårda vill säga. Tydligen satt avsprängningsfrakturen på ett sånt sätt att dom vanliga vinklarna man brukar ta från vid ocd inte visar denna skada.

Det lustiga är att den andra hasen (som oxå togs extra bilder på nu nyligen & är ren) har haft nästan lika stor galla hela tiden, men, när svullnaden på framsidan av den skadade hasen dök upp så gick gallan i det friska benet ner betydligt(!)
Sen har den varit klart mindre än på länge sen dess. Kan bli lite större när han stått still men går ner mkt vid rörelse. Det gjorde den inte tidigare. Konstigt!

Är väl pga den gallan som jag hoppades att den på skadade benet oxå kan minska!

Ja nu har det gått en tid sen OP! Magen repade sig snabbt med Gastrogard & häst äter & dricker helt normalt!

Men, nu måste jag höra om någon här har erfarenhet av följande:
Fick ju pga skav/trycksår ta av bandaget tidigt (i samråd med veterinären förstås). Kom lite svullnad, framför allt över stygnen närmaste dagarna efter det. Den la sig men efter jag tagit stygnen svullnade han upp igen.

Den svullnaden var först där stygnen satt, sen har den täckt hela framsidan av hasen. Ej så mkt utåt el hur man ska säga, utan mer fyllt i så konturerna syns mindre. Ganska varm emellanåt. Blivit mindre svullen efter promenad. Haft kontakt med veterinären som opererade hela tiden. Hästen är inte halt det minsta, ingen feber & är pigg & glad. Svullnaden har ej blivit större sen innan helgen.
Pga magen har vi avvaktat med medicin. Varit mkt noga med tempning förstås!

I lördags testade jag att lägga ett bandage & igår morse var svullnaden nästan borta! Pratade med veterinären igen i morse som tyckte att nån infektion låter det inte som om svullnaden gått ner så bra av bandage. Så jag ska fortsätta ha bandage nattetid.
Vetten tror att det helt enkelt är i läkningsprocessen som det blivit ödem.

Ska jag va orolig över detta? Fortsätter givetvis tempa honom & ser så han inte är halt. Svullnaden han har nu fanns även innan OP & dök upp strax innan det bestämdes att han måste opereras!

Blev ett långt inlägg, jättetacksam om någon som har några tankar kring detta vill svara! Jag har givetvis kontakt med kliniken men kan va skönt med andras tankar/erfarenheter oxå!

Mvh Marie

Med tanke på att svullnaden går ner vid rörelse och av bandage skulle jag inte oroa mig sålänge han är pigg och glad och feberfri. Det blir ju sämre cirkulation när de står still helt enkelt.

Tack!

Jag hoppas att det är så! Tycker nästan att han blivit piggare ändå senaste dagarna! Idag efter 10-12 tim utan bandaget hade svullnaden ökat, men inte så mkt som det var innan jag började med bandage! Han är varm över svullnaden, men mer behagligt varm, det hettar ej.

Hur går det med din häst?

Mvh Marie

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 070
Senast: Jamtland
·
Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 641
Hästvård Jag hade behövt lite idéer så jag vet vad jag ska föreslå när jag åker på återbesök igen nästa vecka. Har en häst som voltade i hagen...
Svar
14
· Visningar
2 260
Senast: Centaur
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv... 2
Svar
24
· Visningar
7 518
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka