Hur skulle ni gjort i en sådan här situation?

M

millansnillan

Bakgrundsfakta:

Igår när jag var ute med valpen så kom det ut en stor labrador från skogen. Den ville antagligen bara leka (viftade glatt på svansen och såg lekfull ut), men valpen som är reserverad och småfeg inför större hundar blev livrädd när den kom springandes rakt mot honom.
När den var nästan framme fick valpen panik och gömde sig bakom mig. Jag tog tag i halsbandet på den andra hunden och höll fast den tills ägaren kom. Valpen stod och tryckte bakom benen på mig hela tiden.
När vi gick iväg så verkade han ganska nervös och tittade sig mycketruntomkring på hemvägen.

Fråga ett: Hur skulle ni hanterat det om en lös hund kom springandes mot eran?

Idag: Vi hade nyss gått upp på skogsstigen (7 meter från huset). Då kommer en golden. Den är kopplad och bryr sig inte om valpen.
Valpen blir livrädd för den redan 10 meter innan. Han tvärstannade och tog bara några tveksamma steg fram när jag ropade. Sedan sprang han i panik mot huset. När han såg att jag inte kom efter så kom han tillbaka och ställde sig bakom mig och tryckte. När hunden gick förbi så skyggade han. Jag stod kvar där jag var och sa hej till den andre hundägaren. När hunden sedan gått förbi och vi börjat gå igen, så tittade han sig bakåt och hade mkt bråttom med att hinna därifrån så fort som möjligt. Han lugnade ner sig såfort den andra hunden var utom synhåll.

Visst när vi möter andra hundar så drar han sig närmare mig och går vid dikeskanten. Han kan titta lite på den andra hunden men annars bryr han sig inte.

Fråga 2: Vad skulle ni gjort om eran hund betedde sig såhär?

Tror ni han kom ihåg hunden från igår och därför blev rädd eller kan det vara något annat?

Har ni tröttnat på alla mina frågetrådar än? :p

Sv: Hur skulle ni gjort i en sådan här situation?

Fråga ett: Hur skulle ni hanterat det om en lös hund kom springandes mot eran?
Försöka låta arg och säga "gå hem med dig" eller liknande till hunden. Stampa hårt i marken och låta arg.

Fråga 2: Vad skulle ni gjort om eran hund betedde sig såhär?
Jag skulle försöka komma till nåt ställe (tex. klubben) med snälla hundar som inte bryr sig om din. Bara sitta och titta så han kan se att de inte bryr sig och inte vill äta upp honom.
I övrigt så har jag inte gjort så mycket själv med lagotton (som var lite feg från början) - jag har dock satt mig ner på huk och haft henne hos mig och så har vi tillsammans hälsat på snälla hundar.
Nu är hon inte rädd längre, men det fungerar väl inte på alla.

1. beror på vilken hund jag är ute med och på vad det är för sorts hund vi möter. är det labben och en till synes vänlig hund så gör jag ingenting, är jag ute med schäfern och vi möter en "dum" hund så drar jag undan min egen och använder andra armen och båda benen för att få bort den andra. så lite kalabalik som möjligt är mitt motto.

2. sett till att skaffat en hel drös med vänliga och språksäkra hundkompisar i alla storlekar och åldrar. stöttat men inte skyddat för mycket.

Jag hade faktiskt akt hem till nagon med en storre hund. Alltsa, till personer jag kanner val, bade hunden och agaren.
Dar hade jag tagit med mej valpen och suttit mest hela dagen tills valpen borjade slappna av i andra hundars sallskap.
Att ta hunden till klubben tex kan bli lite val mycket da det oftast ar flera hundar pa samma gang, det blir for mycket att halla reda pa om valpen ar lite harig och har kontroll behov.

Lar kanna EN hund, sedan kan du lara kanna en till osv.
Brukar du mota samma personer nar du ar ute och gar, tycker jag att du ska prata med dem, sa att de stannar varje gang de ser dej och valpen....sa att agaren kan halsa pa valpen och sedan hunden om valpen ar relativt avslappnad.
Da lar hunden sej att frammande hundar faktiskt inte behover vara monster, utan ganska trevliga lekkamrater.

usch jag tycker att det är äckligt när det kommer massa lösspringande hundar från ingenstans som ska hälsa. Även om de är vänligt inställda så kan det bli jobbigt då min hund inte alltid accepterar alla... :angel: jag brukar med bestämd röst säga till dem "gå hem" lr liknande. Oftast så lyder de.

1. Sprungit emot hunden och skickat hem hunden med en arg ton. Även om hunden är snäll så ska den inte smita ifrån husse/matte och tro att den är välkommen hos mig. Om det var min hund som smet så skulle jag bli överlycklig om något sa åt honom att dra.

2. Åka iväg till BHK, sitta på en bänk och bara vara. UTAN att andra hundar får hälsa till en början. Bara vara, säg inte för mycket och gör ingen stor sak av det hela.

Var finns alla ni som hade rytit på hunden att gå hem???? Här finns nog inte en enda i mina trakter som hade rytit åt mina hundar, tyvärr.... :mad: Mina har en viss förmåga att rusa fram och hälsa på alla hundar och även om jag då ber/ropar åt den andra människan att skälla på dem så säger dom bara att det gör inget... :eek: JOOO för mig gör det...

1 Om ägaren syns till och försöker kalla in sin hund, kört iväg den med eftertryck.
I annat fall, gjort ungefär som du, med tillägget att jag försökt få min valp att "öppna sig" för labben.
Eftersom jag inget visste om bakgrunden, skulle jag inte vara otrevlig mot hunden. Varför riskera att sabba en vänlig jycke?

2 Vänj honom vid andra hundar så fort och så mycket som möjligt! Det värsta man kan göra sin hund i den situationen, är att hålla den från andra hundar. Får den inte skaffa sig "hundvana" som valp, hur går det sen? Förhoppningsvis har den lokala SBK aktiviteter, där man kan låta hundar av alla åldrar, raser och kön busa av sig under kontrollerade former. Annars får du "snacka in" dig hos olika hundägare.
En hund som inte får "lära sig hund" som valp, blir lätt osäker och tråkig mot hundar som vuxen. Jag har tyvärr erfarenhet av det.

LIA

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 567
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 346
Senast: Trassel12
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 138
Senast: Migo
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 750
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar