Hur skulle du reagera?

H

Hemligisten

Du har hästen inackorderad i ett stall med få andra hästar.
Den enda gången du har tillgång till hästen är när den inte går i hagen för där kan man inte gå in och bara hämta din häst utan att riskera att bli anfallen av en annan häst!

Härom dagen försökte jag men den här hästen (inte ledar stoet) rusar rakt emot både mig och min häst och hugger efter och vänder upp arslet och kickar mot oss...
Hon gör nästan alltid så säger ägaren för hon vill inte att man tar någon ur flocken..
Hur skulle ni ha gjort?

Ibland så kanske man vill hämta in hästen även om de andra måste få stå kvar lixom... :confused:

Sv: Hur skulle du reagera?

Skulle samla ihop samtliga i stallet, prata om en lösning och ta en heldag - kanske med en tränare - och lösa problemet. I helskotta heller att jag skulle acceptera att någons ohängda kuse bestämmer över mig och min häst.

Men finns det ingen annan hage du kan ha din pålle i då?För det kan ju inte vara så värst kul att inte kunna ta ut hästen ur hagen ens. :confused:

Jo hon stod i början själv men hon var inte lycklig så nu får hon vara tillsammans med de andra... Det har resulterat i ett mkt bättre hästspråk och hon är mkt lyckligare... :banana: :banana:

Ägaren har påpekat att hennes ena häst gör så här och att om man vill hämta sin häst så får man helst göra det endast då de andra oxå får gå in.. och då efter en speciell ordning... (min sist) då vi bör följa rangen i hagen..

föressten hur skulle man kunna läsa detta? alltså vad skulle kanske en tränare hjälpa oss med? Hur skulle han eller hon kanske kunna gå till väga?

Hade tagit med mig ett långt spö och viftat med efter jag fått tag i min häst.Självklart också att pratat med dom andra för att lösa problemet.
det kan ju hända att någon häst blir skadad och man måste in snabbt.
Pållen som ägaren också säger vill nog ha sin flock samlad .
Hoppas det löser sig

Glömde fråga om det inte går att dela upp hagen?

Om ni är flera som upplever det här problemet kanske den andra hästen ska gå i en annan hage med bara 1 hästkompis?

Hur är hästen att ta in från hagen? Kan du ta in den ohängda hästen först, därefter gå efter din egen häst? Det är ju lite knöligt, men ändå säkrare än att bli sparkad på...

Har haft samma problem men hos mig ville inte ägaren inse att hästen faktiskt var farlig fast den flugit på ett antal människor och gjort dem illa. Jag hade därför min häst i en annan hage och tillslut bytte jag stall eftersom det bara blev värre och värre...

I sådana situationer brukar jag alltid ha ett långspö med mig och nåde den häst som anfaller.

Problemet var att i det stallet där jag stod blev den "galna" hästen ännu värre om man hade med ett spö... Den skulle helt enkelt ha ihjäl människan...

Då får du väl flytta häste till annat stall.
Hade det varit min häst som medvetet vill skada ,hade den fått 1 chans hos någon profotionell människa.Hade inte det hjälpt finns det bara en sak att göra sorry

Hemligisten skrev:
föressten hur skulle man kunna läsa detta? alltså vad skulle kanske en tränare hjälpa oss med? Hur skulle han eller hon kanske kunna gå till väga?

Hästar gör som de gör av en orsak, och nya, duktiga ögon kanske kan identifiera orsaken. Hittar man orsaken så hittar man lösningen.

Är det t.ex. så att hästen vaktar sin flock kan en duktig tränare hjälpa er med hur ni med erat kroppsspråk ska få hästen att hålla sig på avstånd; för det går! Det handlar inte om att vara störst, utan om att vara smartast.

Beror det på att hästen blir stressad så är det möjligt att identifiera stressfaktorerna och kanske genom ändrade rutiner eller annat få hästen att lugna sig.

Det har hänt på vårt stall att någon häst betett sig på det viset emellanåt. Då har "problemhästen" fått gå ur flocken tillsammans med en kompis. De hästar som betett sig på de viset har dels varit en häst som fick en hormonrubbning och en där ägaren gjorde sig illa och inte kunde motionera och tillbringa lika mycket tid med sin häst som den var van vid. Båda hästarna blev "normala" och kunde återgå till sin flock så småningom. Jag skulle aldrig acceptera att ha min häst inhyrd på ett stall där jag inte kan rida när jag har möjlighet speciellt som jag arbetar mycket ob tid och ofta är på stallet dagtid när de flesta andra arbetar. Byt stall om inte stallägaren förstår att man inte ska behöva gå in i en hage med livet som insats. Tyvärr är det så att det många gånger måste hända en olycka för att få folk att förstå att något måste göras.

Min häst blev sådan när jag åkte bort en månad.
Det var speciellt en ny häst i flocken som fick ta emot "tjurrusningar" när hon skulle hämtas in. Min häst blev placerad i isoleringshage.

Sedan när jag kom tillbaka släppte vi ihop dem igen och jag kom överrens med hagkompisarna att jag kommer och håller min häst när de ska ta in sina. -Barap ring- så släpper jag allt och kommer.

Det lustiga var att det behövdes aldrig, hon gjorde inte något sådant mer och har (peppar peppar ) aldrig gjort så igen.

"(inte ledar stoet)"
"Hon gör nästan alltid så säger ägaren för hon vill inte att man tar någon ur flocken.."
Om det inte är ledaren för flocken tycker jag att ägarens förklaring är lite underlig.
Är det stallägarens häst som gör så här, eller är den också inackorderad?
Det enklaste för alla vore nog att låta bråkstaken gå i en annan hage. Gärna tillsammans men en häst som inte kommer att hämtas in så ofta. En sällskaps-shettis eller så.
Det bästa är nog däremot att ta hjälp av någon och försöka lösa problemet en gång för alla.
Jag tycker att ägaren till denna häst är skyldig till någon form av åtgärd, ni andra ska inte behöva ha det så här.

Senast ändrad av en moderator:

Skulle flytta den dominanta hästen till en annan hage.Jag kan inte acceptera att jag inte kan hämta in min egen häst närhelst jag vill å en häst som anfaller en människa är dessutom inte frisk i skallen.

Vi hade en sådan häst i vår hage. Den hästen fick snällt gå själv i en hage brevid. Frid och fröjd!

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 953
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama