Hur skulle du ha gjort?

diablo_

Trådstartare
Syrran ska sälja sina hästar, 2 är sålda men c-ponnyn är ingen ens intresserad av.
Det här är INGEN annons vill bara veta hur ni skulle ha gjort.
Han är 17 år och avkastarkung. Köpte honom från en ridskola där barnen inte ens vågade rida honom. Han har varit hos oss i 6 år och bockar i galoppen med alla, ja utom mej och syrran då. Om han vilar några dagar och sen ska ridas igen, då bockar han även med oss. Han är jättefin att rida om man känner honom. Vi ska inte ha kvar några hästar alls och ska flytta så vi måste bli av med honom om man säger så.
Börjar fundera kring avlivning med tanke på att INGEN har ens visat lite intresse om att ens kolla på honom. Och just de att han är 17 och kommer inte bli bättre med bockningarna. Skulle ni ha åkt in till veterinär och kollat igenom honom? Ha honom ute på annons längre? Han har varit till salu flera månader nu. Vet inte mer man kan göra. Han trivs inte här då han får 0 uppmärksamhet. Tycker synd om honom!

Sv: Hur skulle du ha gjort?

Har ingen erfarenhet alls av bockande hästar, men jag tycker att ni ska kolla upp om han har ont nånstans iallafall :) hittar ni inget så hade jag vänt mig till en djurkommunikatör ;) det måste ju finns en orsak att han gör som han gör.. Hoppas det löser sig och uppdatera gärna om ni får bukt på det :)

Orsaken till att hästar bockar är att de är taggade och glada. Det i kombination med att ryttare tillåtit hästen bocka gör att den fortsätter. Och ramlar ryttaren av blir det ju ännu skojigare att slå på en bockserie.

Det är inget som en "djurkomminikatör" kan åtgärda. Inte heller en veterinär.

Jag hade absolut kollat igenom hästen, just för att ni vill sälja den. Det är ju inte roligt om det väl kommer något som är intresserad och så är hästen inte fräsch. Ibland kan det var skönt att diskutera igenom med veterinären också, oavsett om ni hittar något eller inte.

Ska ni sälja bör ju hästen ändå besiktigas, menar jag.

Vet ju inte i vilken prisklass ni lagt er men om priset är något så när kan ålder storlek (c-ponny) och bockande vara klart avskräckande när det finns så mycket annat välja på som köpare.
De flesta som köper en lite äldre häst/ponny gör det för priset och/eller för att få en lite lugnare häst.

Har ni förut uteslutit att bockningarna beror på smärta? Om ni inte tagit reda på anledningen tidigare är det hög tid att göra det. Men har dne slängt av folk och bockat i alla dessa år är det bog svårt att få ur...

Jag som inte vill sälja hästar som riskerar att vandra från hem till hem eller som har ett beteende som alla inte klarar av skulle avliva hästen.
Skulle inte sänka priset bara för att bli av med honom inte heller ge bort. Skulle vara om perfekt hem dyker upp. Men som du säger med litet intresse för hästen genom annons skulle jag överväga att det kanske är bättre att ta bort.

En c-ponny måste ju oftast ett barn rida, och en äldre ponny köps oftast för att de ska vara lugna och snälla. Så förstår att en ponny som inte är trygg att rida på fast den är till åren inte är attraktivt för köpare.

Du kanske kan sälja/låna ut till någon som vill ha en sällskapshäst. Köpte själv en ponny som sällskap till min andra häst för några år sedan. Hon gick visserligen att rida lite de första åren, men var triangelmärkt och jag visste hennes begränsning. Köpte henne enbart som sällskap, och inte för så mycket pengar. Hon var 17 när jag köpte henne och har varit till väldigt stor glädje för oss trots att hon inte varit någon ridhäst. Jag lånade henne ett tag först, för att den dåvarande ägaren ville se så att hon trivdes hos oss och att vi trivdes med henne, sen köpte vi henne.

Sen skulle jag gärna vilja kolla noga så att jag vet var min häst kommer, om jag har en så pass speciell häst som du beskriver, så att den inte hamnar hos någon som säljer vidare...

kl

en bra början är ju ta reda på varför han bockar.

Kollade ni inte upp det för 6 år sedan?

Svarar alla.
Nu har vi fått några svar, men ingen är seriös. =(

Han har bockat av ryttare i vad jag vet hela sitt liv. Han har gått på ridskola och alla flög av -utom jag. Hade han ont borde jag oxå åkt av? Han gick igenom besiktningen för 6 år sen UA.

Jag har ridit honom i ca 10 år och han har varit likadan mot alla utom mej, men de förstår ni nog nu. :) Jag tror de är bus, något han har lärt sig på ridskolan att bockar man så får man gå in i stallet igen, eller stå i mitten av ridhuset och glo.

Jag är så rädd att han skulle bli en vandringspokal eller hamna hos en hästhandlare eller något i den stilen. Han är en jättefin ponny, så länge han inte bockar. Han har bla tagit en ryttare från 70cm hoppning till att hoppa enstaka hinder på 135cm! Han är bra på att lära ut, men de gäller att inte vara rädd för att åka av.
När han bockar så är de mer av bus stadiet och inte bocka tills man ramlar av.

Vi ska flytta och syrran vill sälja. Inte lämna ut på foder eller liknande då har hon fortfarande ett ansvar. Vi älskar honom och vill självklart att han ska få de bästa.

Det enda jag då skulle tänka mig ni kan göra är att sätta ut han till en riktigt låg försäljningssumma pga att han bockar och endast därför kan ridas av rutinerad ryttare.

Sen måste jag ju undra hur han kunnat ta en ryttare upp klasserna om bara du och din syster kan rida honom utan att trilla av:angel:

Förstår ju att han kanske inte passa på ridskola men nog finns det andra rutinerade ryttare utan tävlingsambitioner där ute som gärna köper en billig häst.

Men som sagt,tror jag vi pratar 10 000 kr klassen...som högst

Han ligger ute för 15 000 och ändå ingen seriös...

Sa inte att han inte kastade av den ryttaren:P Hon har åkt av honom hur många gånger som helst. I början va de minst 2 ggr per ridtur.

För jag menar, om han sätts ut för ännu lägre så är jag så rädd att de e hästhandlare som hör av sig. Jag har läst så många skräckhistorier om att nån som verkade så himla bra köpte en häst för en skitsumma och nått år senare när förra ägaren hörde av sig så hade hästen slaktats osv.

Hur tar man med säkerhet reda på om någon verkligen är seriös och tänker behålla hästen?

Alltså antingen bockar hästen rejält eftersom alla flyger av, eller så skickar ni upp icke sadelfasta ryttare..
Hur kan du koppla ihop att hästen inte har ont någonstans för att du sitter kvar när hästen bockar?
Det handlar bara om hur bra balans man har och hur bra man sitter i sadeln om man trillar av eller ej.
Kolla upp hästen hos veterinär för att utesluta att hästen inte har ont!

Såld häst är en såld häst och då har du ingenting att säga till om längre.
En köpare kan vara seriös men ändå behöva sälja vidare/ta bort hästen om det händer något oväntat.

Det finns ett gäng trevliga C-ponnyer som kostar 15-20 000kr som är välutbildade och INTE kastar av ryttare till höger och vänster.
Varför ska de köpa just din häst då?

Din häst skulle jag ge 5000kr för om jag känner att jag vill ha en utmaning.

Det är ju tyvärr ingen fläckfri värld, allt innebär en risk.

Men det kan ju oxå sluta bra.

Jag hade en bekant som akut behövde bli av med sin cponny, och han va inte lättriden. Dom fick 10 000 för han, och han har det jättebra. Är hos en jättemysig familj.

Tycker det är synd att ta bort en frisk ponny i sin bästa ålder pga en olat som en bra ryttare kan få bukt med.

Är det tidspress så är väl sista utvägen att ta bort honom men i detta fallet skulle jag nog först övervägt andra alternativ. I och med att han faktiskt inte är så gammal.

Säger återigen som jag alltid gör...

En död häst lider inte.

Och eftersom ni inte vet VARFÖR han bockar så kan de ju va så att han har ont = kanske kostsam undersökning för att ev hitta felet.
Eller så är han helt sonikasom du säge bara en bockmaskin å vem köper en sån ?

Nä ta bort är nog det "billigaste" alternativet om än förståss det "svåraste" ...

Hästen bockar ju inte med ts, har knappast ont om den väljer vem den ska bocka med. Min gamling har aldrig ens försökt bocka med mej men dottern bockade han lite nu och då med när hon började ställa krav, aldrig innan när hon var nybörjare. Han gjorde det alltså för att han inte hade någon större respekt för henne och tyckte han skulle bestämma. Verkar vara en enmanshäst ni har som är hygglig mot den han respekterar och har förtroende för. Jag hade avlivat för att slippa se honom vandra runt. Sålde själv en lite speciell dam som det inte blev så bra för i slutändan och ångrar nu mej att jag inte behöll henne med facit i hand. Men eftersom det inte är ett alternativ i ert fall hade jag avlivat, som sagts här innan, en död häst lider inte.

Tycker att du bör sänka priset till 6-10 tusen. Ingen är väl intresserad att ge 15 för en ponny som bockar när man kan få en vettig ponny för samma peng som inte bockar, finns ju massor med hästar till salu nu. Dessutom är han ju inte super ung längre. Att han skulle bli slaktad om ni säljer honom för det priset bör ni väl knappast vara orolig för, man får väl inte ut särskilt mycket slaktpengar för en ponny? 2 tusen kanske? Eller är jag helt fel ute?

Får ju såklart se över eventuella köpare, se till att allt känns rätt :).

Går ponnyn att tömköra? Möjlighet att köra in honom (om han inte beter sig likadant i körningen, som i ridningen) ?

En så pass gammal och "svår" häst skulle jag ta bort, då slipper ni ju också vara oroliga över vad som ska hända sen med hästen.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
631
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
1 891
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Göra i Danmark
  • Adventskalendertråden 2024