Hur skulle du gjort? Djur och skada

Sv: Hur skulle du gjort? Djur och skada

Nu kommer jag antagligen bli uppäten. Vad jag skulle göra beror helt på vilken livskvalité det skulle ge djuret, vilket djuret själv mår bäst av. Jag har tyvärr genom åren sett alldeles för många smådjur som det känns som att folk behandlar mer för sin egen skull än för djuret..

Svårt att säga vad jag skulle göra i den situationen, beror på hur allvarlig skadan är, om benet faktiskt är brutet etc, men även på individen. Hur som helst, bedömer skadan först. Ser jag själv att det inte går att behandla avlivar jag fortast möjligt för djurets skull. Om det är något som går att behandla, ser jag till individen. Är det värt att låta djuret gå igenom x veckor/månader av läkning, medicinering och veterinärbesök? Klarar djuret av det?

Så, det är nog mer från fall till fall, samt vad vet. rekommenderar. Prioriterar alltid djuren dock, har knappast pengar i överflöd men när ens pälsklingars hälsa står på spel kan jag lätt välja bort något annat för att de ska få det de behöver. Så 1000 kr för röntgen lägger jag ut, vare sig det gäller ett marsvin eller en hund, om det är värt det för djuret.

Helt klart nr 5.

Men av alla kaniner jag haft under mina 20 år har bara en kanin behövt åka in för akuta besvär. Det var en hona som fick tarmvred dvs att tarmen slog knyt på sig själv/vred om sig kring sig själv och orsakade total stop. Det hade krävt röntgen, operation, inläggning osv och det var inte säkert att hon av det skulle bli återställd i tarmen heller då orsaken till det inte hittades så hon fick somna in.

Nu kommer jag antagligen bli uppäten. Vad jag skulle göra beror helt på vilken livskvalité det skulle ge djuret, vilket djuret själv mår bäst av. Jag har tyvärr genom åren sett alldeles för många smådjur som det känns som att folk behandlar mer för sin egen skull än för djuret..

Du blir inte uppäten av mig iallafall ;)
Tycker du resonerar sunt, jag gör mitt bästa för att resonera på samma sätt. Ett djur ska inte behöva må dåligt en längre tid. Om det drabbas av skada med lång konvalecens och chansen för tillfrisknad är dålig så är det bättre med avlivning. Eller om kaninens psyke inte skulle palla.

Har haft funderingar på om det är bättre att låta kaninen somna in pga av alla skador han drar på sig. Men, jag har aldrig träffat på en sådan sprudlande och livsglad kanin. Alltid positiv och glad.

Får se nu hur det blir med armbågen hans, blir det inte bättre kommer jag åka in till veterinären en gång till för att rådgöra över vilka alternativ som finns.

Jag åker till vet och kollar upp skadan om det inte går över inom rimlig tid - brukar vänta något dygn. Är det en liten vrickning så blir den snabbt bättre. Är det något mer allvarligt så ska djuret till vet oavsett - antingen för behandling, eller för avlivning. Vad som sker beror på skadan i kombination med djurets ålder och ev behov av rehab.

Jag avlivar hellre än utsätter ett äldre djur för en långdragen medicinsk behandling. De ska lämna denna värld innan de blivit riktigt sjuka. En bra matte/husse visar respekt och kan ta svåra beslut - vilket kan vara just att skydda djuret från behandling.

Har djuret ont och det inte finns någon synlig skada så måste man ju ta reda på vad det är. Ett husdjur är ett husdjur oavsett svindyr häst eller katt man fått gratis.
Jag har vart in med olika djur, ex ett marsvin med en smärtsam böld på ryggen, svinet fick tyvärr tas bort.
En kanin åkte jag till veterinären med och klippte framtänderna på men jag gjorde det bara en gång, ett felaktigt bett gjorde att tänderna gick om varandra och växte så snabbt att efter en vecka var dom omvuxna igen och kaninen kunde inte äta..:( ..lille kaninen, det var sorgligt.. när han fick sprutan stod han på bakbenen på undersökningsbordet med huvudet under min armhåla :(

Jag har inte "problem" med att ta bort djur -alltså med det att jag inte behandlar in i det sista. Lidandet kan vara konstant i varje andetag och steg men ingen lider av att lugnt få somna in.
Men jag tkr dessutom att om man har tagit på sej ett djur ska det ha vård oavsett storlek, inköpspris och "status"..jag skulle aldrig strunta i att åka in ens med minsta husmus :laugh:

Fast grejen med "minsta husmus" är att en veterinär inte alltid kan göra nånting. En mus går liksom inte att spjäla, gipsa eller sätta tratt på som man kan med större djur. Skadar en mus benet så behöver den sitta ensam i en liten bur utan klättermöjligheter och utan en massa stimulerande prylar för att den ska få vila, that's it och det kan man göra själv utan veterinärs inblandning. Undantaget är om det krävs smärtstillande men personligen tycker jag att det ska undvikas om djuret inte har väldigt ont, iom att smärtstillande som tar bort all smärta gör att djuret gärna stödjer på benet och då förhindrar läkningen.

Men det gäller ju förstås att man själv vet vad som är fel, vet vad som ska göras och att man är kapabel att dra en gräns för när smärtnivån kräver behandling och när den inte gör det. Vet man inte vad man håller på med ska man självklart åka in, men just stukningar, benbrott och andra benskador på så små djur som möss och råttor är så pass simpelt att majoriteten klarar av det utan problem, just för att det inte går att behandla som det gör hos större djur.

Du blir inte uppäten av mig iallafall ;)
Tycker du resonerar sunt, jag gör mitt bästa för att resonera på samma sätt. Ett djur ska inte behöva må dåligt en längre tid. Om det drabbas av skada med lång konvalecens och chansen för tillfrisknad är dålig så är det bättre med avlivning. Eller om kaninens psyke inte skulle palla.

Har haft funderingar på om det är bättre att låta kaninen somna in pga av alla skador han drar på sig. Men, jag har aldrig träffat på en sådan sprudlande och livsglad kanin. Alltid positiv och glad.

Får se nu hur det blir med armbågen hans, blir det inte bättre kommer jag åka in till veterinären en gång till för att rådgöra över vilka alternativ som finns.

Va skönt att jag inte blev uppäten ;)
Men ja jag försöker tänka så med alla djur. Jag har tex min häst nu som är 23 år och har jätte problem med lederna, stel och ser ut som att han är stelopererad i alla fyra benen när han springer. Men han är pigg och glad och tror fortfarande att han är 4 år, han har inte ont när han själv bestämmer rörelserna. Men jag har bestämt mig för att ta bort honom innan han blir sämre, jag vill att han ska va glad och må så bra han kan sin sista tid.. Så i september i år efter att ha fått en fin sista sommarär det färdigt, då får han galoppera vidare på dom gröna ängarna :(:(

Liknande trådar

Hundhälsa Har idag varit in till veterinären med min 6 månader gamla unghund. I söndags råkade min sambo trampa han på tassen och på kvällen samma...
Svar
2
· Visningar
1 432
Senast: Misty_87
·
Hästvård Jag är fruktansvärt missnöjd med "min" veterinärs insats på min häst och överväger starkt att bestrida fakturan då denna egentligen...
Svar
16
· Visningar
5 805
Senast: Sar24BB66
·
Hästmänniskan Som en del säkert läst i en tidigare tråd så velade jag ju ifall jag skulle behålla min häst (importerat halvblod, född 1996) eller göra...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 662
Senast: Lavinia
·
T
Katthälsa Hej, här kommer ett långt inlägg... Jag är otroligt tacksam för all sorts hjälp och input Vår kära katt, Santos 2år, exoticblandning...
2
Svar
25
· Visningar
9 336
Senast: tallgren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar