Hur skulle du gjort? Djur och skada

DarkInNight

Trådstartare
Tänk dig att din kanin/marsvin/råtta/iller etc visar att den har ont i ett ben, den vill inte stödja på benet och håller upp det när den springer. Djuret är i medelåldern, dvs någonstans mitt i livet.

När du ringer veterinären påtalar denne att djuret kommer behöva röntgas, vilket innebär en kostnad på över 1000:-

Hur ställer du dig till frågan, kommer du att:

1. Väntar och ser om djuret tillfrisknar av sig själv.
2. Låter grannen/kompisen/jag själv/ avliva den.
3. Åker in till veterinären för avlivning.
4. Åker in till veterinären för undersökning men hoppar över röntgen.
5. Åker in till veterinären och röntgar.
6. Nej jag kommer att: ___________

Motivera ditt svar!

:)

Sv: Hur skulle du gjort? Djur och skada

Absolut 5, även om jag kanske väntar en dag (beroende på hur jag upplever att djuret mår och hur benet känns).
Äldsta kaninen (3,5 år) är försäkrad, lilla kaninen ska försäkras.
Även om det gällde marsvinen, som inte är försäkrade, så hade jag inte tvekat.

Jobbar själv på klinik utan röntgen och har just åkt iväg till annat ställe för röntgen, då mina veterinärer och jag känt att det varit nödvändigt.

Alla djur i mitt hem är min familj och förtjänar att få en chans, även om det kostar lite pengar. De avlivas inte "i onödan" bara för att pengar saknas (det gör det inte när det gäller djuren, skulle jag mot förmodan inte ha råd så ställer familjen upp).

Då kommer jag här och går lite mot strömmen... Jag har haft en råtta som skadade sig ett par gånger, och då var det 1an som gällde. Fast i sjukbur så han inte skulle belasta benet för mycket då. Samma sak kommer alltid gälla framtida benskador hos råttor här hemma.

Men, då råkar det ju vara så att råttor är för små för att behandlas. En veterinär kan inte göra mer än jag kan själv i det fallet annat än att skriva ut smärtstillande (gipsa en råtta? Lycka till!). Har råttan väldigt ont ska den självklart få smärtstillande också så då får man ju åka in för det, men i de fall jag stött på har det fungerat bra utan. Jag ser det som så att jag vill inte ge smärtstillande i onödan för att inte försena läkningsprocessen iom att smärta trots allt är kroppens sätt att tala om för råttan att inte belasta benet.

Kaniner och andra större djur som det faktiskt går att göra nånting på och där röntgen faktiskt gör någon skillnad åker in och röntgas.

Lite väntetid är det ju alltid ifall man inte ser att benet är brutet tex. Så lite väntetid. Hade djuret inte blivit ett dugg bättre på några dagar hade jag åkt till veterinären för undersökning och då också eventuellt avlivat. Jag spenderar inte flera tusen kronor på ett så litet djur som en råtta eller kanin. Däremot låter jag inte djuret lida heller.

En snabb undersökning och ifall prognosen inte ser bra ut så hade jag avlivat.

jag åker alltid in när jag måste, åker inte in för småsaker jag kan behandla själv, senast var jag inne för ett kejsarsnitt på en av kaninerna, det var lite svårt att göra själv... :p

skulle åka in , men beroende på vilket ben,

Ett bakben, som är oerhört svårt att laga på en kanin skulle jag åka in för undersökning och ställa in mej på att det blir avlivning,

Ett framben som är betydligt lättare att laga skulle jag åka in och röntga och låta dom spjäla upp det.

Sen kan det vara olika beroende på situation men rent generellt skulle det vara såhär.

Ett bakben, som är oerhört svårt att laga på en kanin skulle jag åka in för undersökning och ställa in mej på att det blir avlivning,

Ett framben som är betydligt lättare att laga skulle jag åka in och röntga och låta dom spjäla upp det.

Åh, det är så olika alltså? Hur kommer det sig att det är sån skillnad, är det kroppstyngdens belastning som gör skillnaden? :)

Intressant att det är så många som svarat 5´an.

När jag pratat med olika djurkliniker upplever jag att de flesta blir förvånade om någon vill lägga mer än högst någon hundralapp på veterinärkostnader när det gäller smådjur.

För några år sedan när kaninen bröt benet blev de förvånade när jag ville röntga och spjäla. De hade inga grejer alls till smådjur (en stor "små"-djursklinik, dvs mestadels katter och hundar).

Åh, det är så olika alltså? Hur kommer det sig att det är sån skillnad, är det kroppstyngdens belastning som gör skillnaden? :)

I princip, eller mer benens funktion som avgör.
Kaninen är beroende av att bakbenen funkar vettigt, för att kunna ta sig fram normalt.
Vilket man märker om man studerar hur kaninen rör sig. :)

Jag åker in, och röntgar om det behövs. Det är därför jag har dem försäkrade. :) Sen är det ju inte säkert att veterinärerna kan göra nåt för det, men då vet man ju i alla fall.

Bör ju kanske tillägga att jag har kaniner, vet inte hur jag hade resonerat kring röntgen om jag haft "riktiga" smådjur med kortare förväntad levnadslängd. Men en undersökning är klart de hade fått genomgå i alla fall.

Halvt ot.
Men jag har precis kommit hem efter veterinärbesöket med min lilla skrutt.

Det blev tre röntgenbilder, jag såg i mitt inre hur tusenlapparna flööög iväg efter varje bild.. Så jag blev rätt förvånad när det bara slutade på 850:-

På hemvägen räknade vi ihop antal veterinärbesök denna lilla kanin åkt på, MINST 9. Förmodligen är det fler. :crazy: Finns det någon här på forumet som också har/haft en olycksdrabbad kanin? Under alla mina 18 år som kaninägare till andra kaniner har jag bara behövt åka en gång.. tillsammans!

Det är tur att han är en sån underbar personlighet att det överväger alla hyss och skador han hittar på. :love:

Min andra kanin var också otursdrabbad. Hon var inte särskilt intelligent, inte rädd för någonting och väldigt "dumsnäll", och hamnade alltid i problem pga det. Precis när vi fått henne skadade hon benet som kostade ett veterinärbesök med röntgen och sedan 3 eller 4 återbesök (minns inte riktigt). Hade flera skador, och tyvärr avled hon också på operationsbordet då hon var nedsövd för att spola ut en urinsten. Vi la mycket pengar på den kaninen, men jag anser att köper mar ett djur så får man ta ansvar för det också. Skulle inte tveka en sekund att betala 1000 :- för en undersökning.

Jag skulle åka in om jag inte kunde lista ut själv vad det var, om det var något enkelt som en klo eller nåt som jag kunde fixa själv.

Har mina marsvin försäkrade mest för att inte behöva tveka om det skulle hända på en helg (då springer det iväg mycket pengar).

jag anser att köper mar ett djur så får man ta ansvar för det också. .

Jag känner likadant.
Min kanin är inte som din kanin, han är pigg och busig, smart. Men på något sätt drar han olycka över sig.
Han har lyckats med att bryta benet, grå starr på ett öga trots han bara var 2-3 år gammal, flertalet koliken/förstoppningar varav två grava, vid kastration fick han komplikationer, innan jag fick honom blev han biten i örat och fick stora ärr, han rymde över till andra kaninen och fick stora delar av öronen sönderbitna, och så nu halt (något med höger armbåge, inget brutet).

Förstår inte hur han kan ha sån otur!
DSC00549.jpg

Jag försäkrade min så fort jag förstod att det gick. Dumma jag trodde inte att det gick att försäkra smådjur förrän jag hörde om det då han bröt benet. SÅ nu är han förs. men med reservation för det brutna benet...

Ja helgbesök hos vet. kan springa iväg som sjutton, tror det slutade på runt 2500 :- en lördag då vi åkte in och röntgade det brutna benet.

Kom till veterinär på jourtid för några år sen, kaninen hade kolikanfall.

När vi kom dit hade det gått över. De klämde och kände och sa "ingen mer pellets, bara hö-diet" och så fick jag betala 2100 kr....
Sen dess är mina nuvarande kaniner försäkrade. Dock inte marsvinen...undrar varför egentligen...

Liknande trådar

Hundhälsa Har idag varit in till veterinären med min 6 månader gamla unghund. I söndags råkade min sambo trampa han på tassen och på kvällen samma...
Svar
2
· Visningar
1 432
Senast: Misty_87
·
Hästvård Jag är fruktansvärt missnöjd med "min" veterinärs insats på min häst och överväger starkt att bestrida fakturan då denna egentligen...
Svar
16
· Visningar
5 805
Senast: Sar24BB66
·
Hästmänniskan Som en del säkert läst i en tidigare tråd så velade jag ju ifall jag skulle behålla min häst (importerat halvblod, född 1996) eller göra...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 662
Senast: Lavinia
·
T
Katthälsa Hej, här kommer ett långt inlägg... Jag är otroligt tacksam för all sorts hjälp och input Vår kära katt, Santos 2år, exoticblandning...
2
Svar
25
· Visningar
9 336
Senast: tallgren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar