Hur sköter ni er häst efter tävling?

Sv: Hur sköter ni er häst efter tävling?

linement på haserna och kyler senorna som jag dagligen gör :D sen en avborstning

Överlag brukar vi alltid linda med BoT paddar runt om direkt efter en klass eller tävling. Lindar då på dessa på plats. Hästen som går de största klasserna masseras även med Arnika över ryggen och stretchas i alla fyra benen. Vi brukar också använda oss av BoT ryggvärmaren.

Åker hästarna med b&t hem i transporten..?

Åker hästarna med b&t hem i transporten..?

Ja varför inte? Som vanliga lindor ju.

Efter klassen lindas de direkt med vanliga lindor, med liniment efter stora klasser, men oftast utan. Rygg, hasled och bakknän linimentas dock på en del. Sedan ryktas/svampas de av ordentligt och får hoppa in i boxen och kissa, sova och äta.

Ganska enkelt, inte så mycket pjåsk.

Mina hästar kyls direkt efter start, på med isbalsam på benen. Några timmar senare lindas dom med BoT runt om. Självklart skrittas dom av ordentligt och dyl. Är dom svettiga duschas dom av/svampas. Är det lite ruggigt ute får dom stå en sväng i solariet när dom kommer hem.

Vi tävlar ju inte speciellt högt... Är det långt hem så hon ska stå i transporten länge får hon åka med stallbandage hem. När vi kommer hem får hon gå ut i hagen en sväng. Använder alltså inte liniment/isbalsam eller så, utan skrittar av ordentligt och sen ut i hagen när vi kommer hem! Täcke på beroende på väder. Är det varmt brukar det bli en dusch och sen ut i hagen naken. :)

När jag kommer hem borstar jag min häst noga och ser över den, linement på benen och så blir det lite godis! :D Oftast brukar jag släppa ut dem i hagen så här års så de iaf får rulla sig och "koppla av" en liten stund även om det är kväll. Det gillar mina hästar. Brukar stå lindade med BoT paddar under natten sen, vilket de ofta även gör i transporten påväg till tävling, så de är varma och goa i benen när de ska skrittas fram ;)

Borstar av, svampar av nu när det har blivit så varmt ute.
Sen när vi kommit tillbaka till stallet så borstar jag av igen och visiterar henne innan vi tar kylgel på alla ben. Sen på med täcke innan hon får gå ut.
Kommer vi hem sent får hon gå in i boxen.Dagen efter tävling känner jag i genom henne och sen brukar vi skritta ut eller vila.
Detta är ett upplägg som passar damen.:)

Precis efter jag kommit ut från banan klappar jag om hästen, travar och skrittar av ordentligt. Hoppar av och spänner upp sadelgjorden/tar av sadeln och leder ett tag. Borstar av och kollar igenom lite snabbt och på med täcke, transportskydd. Sen ställer jag in i uppstallningsbox/transporten om det är sista klassen för dagen. Där får hästen vatten och hö och ev. foder. Senare hemma på kvällen får ju ponnyn som vanligt mat och vatten:D+får stå med arnikaliniment och BoT under natten :)

Om vi kommer hem tidigt (innan 15-16) brukar hon få gå ut i hagen och lufta sig någon timme.

Ben:
Direkt efter ritt borstar jag av benen (speciellt om det har varit tävling ute på sandbana eller lerig gräsbana).

När vi kommer hem sen spolar jag benen och sen linimentar jag med arnika och lindar runt om men BOT paddar.

Övrigt:
Borstar av efter ritt. När vi kommer hem spolar jag av henne om hon har varit svettig sen linimentar jag nästan hela henne. När hon är torr igen borstar jag av henne ordentligt och lägger på henne täcke.

Om hästarna är lugna så strechas alla fyra benen på plats, sedan borstar jag av dom, och sätter på BoT paddar på frambenen, som dom även får ha på under transportskydden på vägen hem, lägger på ett täcke.

När vi kommer till stallet, får dom hö och kraft/betfor, nypon som är helt hopplös på tävlingsplatsen och alltid vattenstrejkar, trotts att vi testar allt. ser jag till så att hon dricker/har druckit innan jag åker hem från stallet. Brukar även borsta igenom hela hästarna en gång till, och ger dom lite massage, med en sak, med kulor på.

Om hästarna har varit för stirriga på tävlingsplatsen, och inte velat bli strechade så gör jag det i stallet efteråt.

Dvs. vad har ni för rutin med hur ni tar hand om den efteråt? Linda, kyla, varma, borsta, tvätta.. osv
Berätta vad har DU för rutiner.. hur du brukar lägga upp det osv.
Det varierar ju naturligtvis beroende på klass o situation.
:bump:

Som sagt lite bereonde på klasser och hur tävlingsdagen ser ut.

Men överlag innan hästen kommer in i släpet efter sista klassen strechar jag den. Efter det så lägger jag på BoT täcke direkt under det vanliga täcket.

Hemma i stallet så ryktar jag och masserar kroppen utan linement eftersom jag använder BoT istället. Lindar bena runt om med BoT paddar och sätter på två stycken hasskydd.

Han står med BOT täcke över natten och ett par dagar där efter. Har vi varit iväg en hel lång dag väntar en box med nytt spån och en go höbit tillsammans med lite god musli !

Om vi kommer hem tidigt, innan 14-15 brukar han få gå ut i sin stora fina gräshage och lufta sig lite och slappna av.

på tävlingsplatsen så borstar jag av ben. Smörjer med liniment , på med transportskydd o lastar.
Hemma borstar jag ordentligt. Lindar benen. På med täcke & in i boxen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 194
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 607
Senast: MimmiNO
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 736
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Härnösand

Hund, Katt, Andra Djur